Nya kul tävlingsformer?

Pär L

Ny medlem
Nya kul tävlingsformer?
Godagens happyforumet!

Jag har fått i uppdrag av min cykelklubb att arrangera en liten MTB-tävling den 25/9 för att avsluta säsongen. Jag har två banor på 6 och 2,5 km och tävlingen bör inte ta längre tid än 1h och vara lämplig för både juniorer och äldre cyklister. En stor födel är om det inte behövs så många funktionärer, vi är en rätt så liten klubb.

Några kul ideér?

Jag söker efter ett alternativ till en vanlig XC-tävling. Funderar på att köra en tävling där man ska cykla så många varv som möjligt på den korta banan (2,5 km) under ca. en timme. Hur kan man göra om det är flera cyklister som hinner med samma antal varv? Kanske någon form av finalheat?

/Pär

Nya kul tävlingsformer?
På sömnlös i Rudan vinner den som har snabbast sistavarv om två lag gör lika många varv.

I Singletrack testade de cykelspeedway nyligen, 80 m grusoval och inga bromsar. Såg kul ut!

Nya kul tävlingsformer?
Hmmm...

Ska ut och se om det finns någon lagom stor ovalbana här i Kalmar. Återkommer. Travbanan är kanske att ta i en aning...

Eftersom att vi inte har tillgång till någon riktig tidtagningsutrustning så kan det bli lite knepigt att ta tiden på de sista varven. Tror mer på att låta de som har samma antal varv göra upp i ett sista finalheat, man mot man där först i mål vinner.

/Pär

Nya kul tävlingsformer?
Jag föreslår en bana som läggs över Högdalstopparna! Cyklade själv upp på två av de tre topparna och det var grymt kul! Runt topparna finns det några riktigt fina stigar som man kan koppla ihop med de grymma stigningarna. För riktiga MTB-nostaligker är Högdalstoppen klassisk mtb-mark.

Fan, är inte du i USA;)

edit: stavfel

Senast redigerad av en moderator:
Nya kul tävlingsformer?
Ludenben

Att jag inte tänkte på det. Låter som en trevlig tävlingsform där alla har samma möjlighet att få en bra placering.

/Pär L

Nya kul tävlingsformer?
Nu är det bestämt, vi kommer att köra en "alla-mot-alla" tävling där det gäller att få så jämna varvtider som möjligt.

Vi börjar med två varv på den korta banan, för att sedan köra ytterligare två varv på samma bana fast åt andra hållet. Minst skillnad vinner. Vi har inga prispengar i potten eller tjusiga medaljer, vi tävlar enbart om ära och berömmelse.

Jämnlikt, rättvist och skitkul...

/Pär

Tillbaka
Topp