Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM
Kolla hur mycket utrymme det finns mellan överröret och dämparens största diameter vid fullt slag. Jag tror att det är där den kritiska punkten är på de mindre ramarna.
Jo det är just det jag kommit fram till samt att det står i orbeas nya bluepaper men det verkar sjukt svårt att se (åtminstone när man är själv och cykeln hänger i stativ utan framgaffel ?)
Men jag tycker det inte ser ut att vara några problem MEN jag kan inte kolla det till 100%
Ska lämna in dämparen på service idag så funderar på att behålla dom plocka distansen och hoppas på det bästa helt enkelt ? (återkommer oag med resultat bilder så andra faktiskt har något konkret att gå på)

Nya Orbea OCCAM
Jo det är just det jag kommit fram till samt att det står i orbeas nya bluepaper men det verkar sjukt svårt att se (åtminstone när man är själv och cykeln hänger i stativ utan framgaffel ?)
Men jag tycker det inte ser ut att vara några problem MEN jag kan inte kolla det till 100%
Ska lämna in dämparen på service idag så funderar på att behålla dom plocka distansen och hoppas på det bästa helt enkelt ? (återkommer oag med resultat bilder så andra faktiskt har något konkret att gå på)
Jag har en Float X 210x55 på min, och det finns utrymme kvar, men då har jag en XL.

Nya Orbea OCCAM
Jag har en Float X 210x55 på min, och det finns utrymme kvar, men då har jag en XL.
Ja L och XL är 100% säkert att det går, S och M står att det inte ska gå, men jag tror att det går för jag har hittat flera som kör med det, dock tror jag att orbea tycker att det blir för lite utrymme mellan topp tube och dämpare så om det kommer in en sten eller nått där och man komprimerar helt så blir det dåligt, därav att dom säger att det inte går ? det är dock endast min killgissning och absolut ingen fakta ? Screenshot_20220314-225347_Chrome.jpg

Nya Orbea OCCAM
Nej, tyvärr, har bara fått hem cykeln och börjat lite smått att montera några remsor ramsskydd. Jag håller med dig, man borde sjävklart få möjligheten att välja hårdhet på fjäder vid beställning. Då jag var slarvig och inte läste på noggrant vad det är man får vid ev uppgradering så var det heller inte något jag reflekterade över tyvärr.

Jag handlade cykeln på Älvängens cykel och fick väldigt bra hjälp med att prova ut storlek och olika förslag på konfigurering av cykel. Kanske de kan, vid beställning, skicka förfrågan om att få välja hårdhet på fjäder när/om du köper genom dem. En SLS-fjäder är ju inte billig...

Ang storlek: Jag är 185cm och valde XL. L är ju upp till 185cm men med 474mm i reach och brant vinkel på sadelrör blir den rätt kort, om man kan säga så. Beställde min med 150-dropper men är ändå rädd att den blir för lång, kan vara på det berömda. Har dock en OneUp v2 liggande. Lägre bygghöjd samt att slaglängd går att shimsa ner bör göra susen i så fall. 508mm sadelrör på XL... Tänkte på så du har något att jämföra med.

// Jonas
Har du hunnit testa nåt nu då så det går att fråga mer om din upplevelse av fjäderhårdhet?

Nya Orbea OCCAM
Ja L och XL är 100% säkert att det går, S och M står att det inte ska gå, men jag tror att det går för jag har hittat flera som kör med det, dock tror jag att orbea tycker att det blir för lite utrymme mellan topp tube och dämpare så om det kommer in en sten eller nått där och man komprimerar helt så blir det dåligt, därav att dom säger att det inte går ? det är dock endast min killgissning och absolut ingen fakta ?Visa bilaga 544416
Nu fortsätter jag köra lite dialog med mig själv men idag monterade jag dit bakdämparen utan luft och komprimerade ihop max och då är det gott om plats överallt så jag kände att 55 i slag ska fan gå även på min medium ram så sagt och gjort så tog jag bort distansen i dämparen så den numera är 210x55, och precis som jag misstänkte så är det inte ens tight någonstans, långt kvar till att däcket tar i ramen och detsamma för att dämparen ska ta i ramen ?
Så har du en medium ram så är det bara köra 210x55 utan risk för att något ska ta i någonstans ?

Ska bli intressant att testa, skickade även i en större volym spacer då jag har kört en den mindre (original) innan, så får även se vad skillnaden blir där ? (är lite sugen på en dhx2 men det får kanske bli nästa vinter)

Sen kommer förhoppningsvis min nya gaffel imorgon också ? bra start på helgen!

Nya Orbea OCCAM
Är det bara jag som inte är supernöjd med Occam? M30 2022. Tycker det är för stort tryck på styret som gör att den känns trögstyrd och inte så lekfull. Har en large och är själv 177cm. Bytt styrstam till 45mm sadeln långt fram för att cykeln ska kännas bra. Köpt en 32mm stam för att få bort tryck över styret. Väntar på nytt styre innan jag kan montera. Hoppas att det kommer kännas bättre. Annars så behåller jag stumpjumper o säljer occam.. Nån med liknande erfarenhet?

Nya Orbea OCCAM
Är det bara jag som inte är supernöjd med Occam? M30 2022. Tycker det är för stort tryck på styret som gör att den känns trögstyrd och inte så lekfull. Har en large och är själv 177cm. Bytt styrstam till 45mm sadeln långt fram för att cykeln ska kännas bra. Köpt en 32mm stam för att få bort tryck över styret. Väntar på nytt styre innan jag kan montera. Hoppas att det kommer kännas bättre. Annars så behåller jag stumpjumper o säljer occam.. Nån med liknande erfarenhet?
Inte alls. Mina M30 är förvisso 2021, men tror inte att det är någon skillnad. Är 180 cm och kör L där jag istället trycker bak sadeln och kör original stam. Hamnar normalt ganska upprätt och tycker att den är väldigt agil för att vara en trailcykel. Blir det mycket nerför så får man kanske jobba lite för att få tryck på däcken och grepp i kurvor.

Men kanske en kortare stam och bak med sadeln kan hjälpa

Nya Orbea OCCAM
Nu fortsätter jag köra lite dialog med mig själv men idag monterade jag dit bakdämparen utan luft och komprimerade ihop max och då är det gott om plats överallt så jag kände att 55 i slag ska fan gå även på min medium ram så sagt och gjort så tog jag bort distansen i dämparen så den numera är 210x55, och precis som jag misstänkte så är det inte ens tight någonstans, långt kvar till att däcket tar i ramen och detsamma för att dämparen ska ta i ramen ?
Så har du en medium ram så är det bara köra 210x55 utan risk för att något ska ta i någonstans ?

Ska bli intressant att testa, skickade även i en större volym spacer då jag har kört en den mindre (original) innan, så får även se vad skillnaden blir där ? (är lite sugen på en dhx2 men det får kanske bli nästa vinter)

Sen kommer förhoppningsvis min nya gaffel imorgon också ? bra start på helgen!
En liiiiten fråga.....
Tog bort distansen, som i att montera isär dämparen eller körde du avbitartångtricket?

Nya Orbea OCCAM
En liiiiten fråga.....
Tog bort distansen, som i att montera isär dämparen eller körde du avbitartångtricket?
Vad jag förstått så är skruva isär för att ta bort distansen lika med att skicka in dämparen till fox för fullservice, men jag kanske tänler helt fel? ?

Så jag tog mod till mig och körde avbitartång, tejpade med maskeringstejp för att skydda dämparen så mycket det går så det gick hir bra som helst ? (eller ja den var segare att klippa än jag räknat med men det gick ändå smidigt)

Nya Orbea OCCAM
Vad jag förstått så är skruva isär för att ta bort distansen lika med att skicka in dämparen till fox för fullservice, men jag kanske tänler helt fel? ?

Så jag tog mod till mig och körde avbitartång, tejpade med maskeringstejp för att skydda dämparen så mycket det går så det gick hir bra som helst ? (eller ja den var segare att klippa än jag räknat med men det gick ändå smidigt)
Då kanske man skulle ta å klippa till....

Nya Orbea OCCAM
Då kanske man skulle ta å klippa till....
Absolut!
Jag kan förvisso inte berätta hur cykeln upplevs med det än då jag inte hunnit testa, passade även på att skicka den grå volym spacern istället för den minsta lila så får se vad även det ger
Sen blev det även en ny gaffel så jag tror det kommer kännas som en helt ny cykel, förhoppningsvis ännu roligare än innan (och då var jag sjukt nöjd innan också)

Nya Orbea OCCAM
När man ändå har tillgång till massa folk med liknande cyklar ?

Ni som åker fox 36 och dpx2 och väger runt 80kg, vad åker ni med för inställningar på dämparna? Samt samt vilken typ av cykling använder ni den till och hur har ni valt att ha cykeln? (poppig eller plush)

Ja jag vet att det är väldigt individuella inställningar men tänker att det kan vara kul att se vad alla åker med så man har lite referenser ? jag har "fått" rekommendationen att åtminstomde börja med att ha 2 volyme spacers i gaffeln då det tydligen ska vara ett bra utgångsläge, sen har jag precis monterat den gråa istället får den lila spacern i bakdämparen (har inte hunnit testa alls än)

Nya Orbea OCCAM
Har sedan tidigare än Occam H30 och beställde i går kväll en Leufey H30 då jag saknar vettig HT.
Kör idag L och beställde L, matade in siffror som föreslog L (183/91). Någon med erfarenhet om att dessa modeller mappar bra mot varandra i storlekar?

Nya Orbea OCCAM
Har sedan tidigare än Occam H30 och beställde i går kväll en Leufey H30 då jag saknar vettig HT.
Kör idag L och beställde L, matade in siffror som föreslog L (183/91). Någon med erfarenhet om att dessa modeller mappar bra mot varandra i storlekar?

Nya Orbea OCCAM
Har du hunnit testa nåt nu då så det går att fråga mer om din upplevelse av fjäderhårdhet?
Jag kan tycka den är bra. Inte gjort några noggrannare justeringar än att justerat förspänning till det känns bra. Väger väl bortåt 85kg med fulltankad vattenväska och div reservdelar/pumpar och snacks.
Tycker den ger väldigt mycket bättre, hur ska jag uttrycka mig, stöd vid klättringar och då speciellt över hinder när det går uppför. Trycker inte ihop baken som jag tyckte det blev med min förra cykel (Rallon-19) med luftdämpare (dpx2)

Nya Orbea OCCAM
Jag kan tycka den är bra. Inte gjort några noggrannare justeringar än att justerat förspänning till det känns bra. Väger väl bortåt 85kg med fulltankad vattenväska och div reservdelar/pumpar och snacks.
Tycker den ger väldigt mycket bättre, hur ska jag uttrycka mig, stöd vid klättringar och då speciellt över hinder när det går uppför. Trycker inte ihop baken som jag tyckte det blev med min förra cykel (Rallon-19) med luftdämpare (dpx2)
Hur hårt har du fått dra förspänningen för att få rätt SAG då? 2 varv efter att den fastnat är max har jag för mig att jag läste...minns inte hur många klick det var per varv...

Kanske att 500-fjädern kan funka för mig som väger ca 76 med hela klabbet på, eller bara vara marginellt för hård....
Jag frågade TF-Tune och de rekommenderade att testa den innan jag köper hem någon annan och skrev att Fox SKS-fjädrar är "åt det mjukare hållet"

Ska bli mycket spännande när den kommer. Lång jobbig väntan nu...

Nya Orbea OCCAM
Funderar på att köpa en Occam, men är osäker på storleken. Har skrollat lite snabbt genom tråden men inte hittat nåt svar. Är 185 och ligger på gränsen mellan L och XL enligt guiden. Nån som har input och erfarenhet av samma dilemma? Spontant känner jag att man hellre vill ha en nätt framför nåt klumpigare, men absolut inte känna sig trängd osv...

Nya Orbea OCCAM
Funderar på att köpa en Occam, men är osäker på storleken. Har skrollat lite snabbt genom tråden men inte hittat nåt svar. Är 185 och ligger på gränsen mellan L och XL enligt guiden. Nån som har input och erfarenhet av samma dilemma? Spontant känner jag att man hellre vill ha en nätt framför nåt klumpigare, men absolut inte känna sig trängd osv...
Jag är lika lång, kör L. Prioriterade smidighet och lekfullhet. Gillar man mer att köra fort är nog XL bättre.

Nya Orbea OCCAM
Hur upplever ni era nya Occams när det gäller det branta sadelröret och sittställning på plant underlag om man kör lite mer XC-orienterat? Blir det mycket vikt på armarna då man sitter så pass rakt ovanför BB eller funkar det bra ändå?

Nya Orbea OCCAM
Hur upplever ni era nya Occams när det gäller det branta sadelröret och sittställning på plant underlag om man kör lite mer XC-orienterat? Blir det mycket vikt på armarna då man sitter så pass rakt ovanför BB eller funkar det bra
Körde min gamla Spesh Epic igår för första gången på länge, upplever att jag hade mer vikt på armarna/händerna än på min Occam, jag sitter mer utsträckt på XC-cykeln och "stack" är högre på Occam = betydligt bekvämare!

Nya Orbea OCCAM
Hur upplever ni era nya Occams när det gäller det branta sadelröret och sittställning på plant underlag om man kör lite mer XC-orienterat? Blir det mycket vikt på armarna då man sitter så pass rakt ovanför BB eller funkar det bra ändå?
Sitta och trampa en mil asfalt med ryggsäck känns lite i händerna, men annars tycker jag bara det är en fördel att sitta så att det går att trycka till lite framåt även sittande. Lätt att vara aktiv och steget mellan att sitta och stå blir inte onödigt stort.

Nya Orbea OCCAM
Jag har ett knakande missljud från bromssidan vid bakre hjulaxeln. Det försvinner temporärt om jag drar ur axeln och gör rent mellan kedje- och sadelstag, men kommer tillbaka väldigt fort. Jag upptäckte nu att o-ringen ("o-ring left 13x1" i Occam blue paper) där saknas på min cykel -- möjligen försvann den när cykels servades för garantiärende (se utförlig redogörelse över det kaoset tidigare i tråden). Oavsett om det är det som orsakar missljudet eller inte tänkte jag att det vore trevligt att ha den där o-ringen. Min fråga är därför: Finns det någon som vet var man kan köpa o-ring 13x1 styckvis, utan att behöva betala en hundring i porto? Alternativt en fysisk butik i Stockholm där det kan finnas?

Nya Orbea OCCAM
Jag har ett knakande missljud från bromssidan vid bakre hjulaxeln. Det försvinner temporärt om jag drar ur axeln och gör rent mellan kedje- och sadelstag, men kommer tillbaka väldigt fort. Jag upptäckte nu att o-ringen ("o-ring left 13x1" i Occam blue paper) där saknas på min cykel -- möjligen försvann den när cykels servades för garantiärende (se utförlig redogörelse över det kaoset tidigare i tråden). Oavsett om det är det som orsakar missljudet eller inte tänkte jag att det vore trevligt att ha den där o-ringen. Min fråga är därför: Finns det någon som vet var man kan köpa o-ring 13x1 styckvis, utan att behöva betala en hundring i porto? Alternativt en fysisk butik i Stockholm där det kan finnas?
Cykelhuset, Upplands-Väsby kanske kan fixa.

Nya Orbea OCCAM
Jag är 187, hade en i XL och den var tyvärr för klumpig för min smak, bra cykel annars.

Nya Orbea OCCAM
185 på en L låter trångt. Det är väl precis på övre gränsen för vad Orbea rekommenderar för L, medan det är en god bit in i spannet för XL. Jag skulle gå på XL alla gånger. Men det beror förstås också på hur långa armar och ben du har, och hur du cyklar.

För den som överlag vill ha en ”nätt” cykel så är kanske inte Occam rätt val? Det är rätt långt ifrån en sprättig XC-raket, så om du kommer från det hållet kommer du tycka att den är lite av en pråm oavsett.

Nya Orbea OCCAM
185 på en L låter trångt. Det är väl precis på övre gränsen för vad Orbea rekommenderar för L, medan det är en god bit in i spannet för XL. Jag skulle gå på XL alla gånger. Men det beror förstås också på hur långa armar och ben du har, och hur du cyklar.

För den som överlag vill ha en ”nätt” cykel så är kanske inte Occam rätt val? Det är rätt långt ifrån en sprättig XC-raket, så om du kommer från det hållet kommer du tycka att den är lite av en pråm oavsett.
Det är för att vara en cykel i sitt segment dock en ovanligt sprättig cykel om man ställer in den för det och inte tynger ner den med för tunga däck och fälgar.

Vill man ha en kapabel cykel som är ännu piggare är det nog SC5010 som gäller, men den är ju mer åt kul än åt snabb. Provade en sån häromdagen i L och den var riktigt barnsligt rolig.

Jag har förvisso långa ben och kort överkropp, så kanske bidrar till att jag inte tycker att L känns liten på 185.

Nya Orbea OCCAM

Valfri järnhandel bör ha en o-ring i den storleken. Annars borde dom ha på löpmeter och du kan klippa och limma en egen.

Nya Orbea OCCAM

Precis, menar mer nätt i sammanhanget. Mycket är väl egna preferenser också.. Får se hur jag gör.

Nya Orbea OCCAM
Det är för att vara en cykel i sitt segment dock en ovanligt sprättig cykel om man ställer in den för det och inte tynger ner den med för tunga däck och fälgar.
Ja, absolut, det är förstås en fråga om perspektiv. Men ordet ”nätt” vet jag inte om jag skulle använda oavsett.

Själv kör jag med tunga originalhjul och minions med cushcore, så jag är glad för allt sprätt jag kan få ur den här cykeln…

Nya Orbea OCCAM
Ja, absolut, det är förstås en fråga om perspektiv. Men ordet ”nätt” vet jag inte om jag skulle använda oavsett.

Själv kör jag med tunga originalhjul och minions med cushcore, så jag är glad för allt sprätt jag kan få ur den här cykeln…
Jämfört med min förra cykel känns den kortare och smidigare trots längre hjulbas. Men som du är inne på är perspektiv allt här. Kommer man från XC lär den kännas mer tungrodd.

Min ska få kolfiberfälgar nu i dagarna och här hemma kör jag runt med däck i 800g-klassen. Inserts är inte heller attuellt för mig ens i alperna pga hur jag tycker att det tynger ner cykeln. Pumpar hellre däcken lite extra.

Sen har jag en DH också för den brutala sortens cykling.

Nya Orbea OCCAM
Jämfört med min förra cykel känns den kortare och smidigare trots längre hjulbas. Men som du är inne på är perspektiv allt här. Kommer man från XC lär den kännas mer tungrodd.

Min ska få kolfiberfälgar nu i dagarna och här hemma kör jag runt med däck i 800g-klassen. Inserts är inte heller attuellt för mig ens i alperna pga hur jag tycker att det tynger ner cykeln. Pumpar hellre däcken lite extra.

Nyfiken: vilka kolfiberhjul tänker du köra och vilka hjul har du idag?

Nya Orbea OCCAM

Med tanke på hur mina inserts ser ut så undrar jag om mina fälgar öht skulle vara vid liv vid det här laget om jag inte haft dem…

Nya Orbea OCCAM
Med tanke på hur mina inserts ser ut så undrar jag om mina fälgar öht skulle vara vid liv vid det här laget om jag inte haft dem…
Jag brände av åtminstone fälgen bak varje säsong förut, tills jag skaffade EX511, men jag tycker inte Occamen för mig lockat till att cykla på det sättet. Den belönar ett mer selektivt linjeval.
Och så har jag väl kanske också blivit bättre på att cykla, även om det nog är för mycket att hoppas på.

Nya Orbea OCCAM
Jag brände av åtminstone fälgen bak varje säsong förut, tills jag skaffade EX511, men jag tycker inte Occamen för mig lockat till att cykla på det sättet. Den belönar ett mer selektivt linjeval.
Och så har jag väl kanske också blivit bättre på att cykla, även om det nog är för mycket att hoppas på.
Haha! Ja, det är inte så att jag SIKTAR på det värsta brötet, men ibland blir det så ändå, och ibland finns det inte så mycket att välja på… Sen kunde jag såklart kunna vara en mycket bättre cyklist också, men det verkar få vänta tills kompetens finns till försäljning någonstans.

Tillbaka
Topp