nya plattformspedaler saint eller wellgo/cavo?

darkforce

Aktiv medlem
sitter i planerna att byta ut pedaler igen o velar vilka ja ska köra så va säger happykollektivet något dyrare mx80 eller billigare v12?

saint pd-mx80 vikt 500g + bra lager o snygga - ganska täta i utförandet så risk o samla på sig lera känns de som
27809_4919.jpg

cavo/wellgo v12 vikt 450g + öppet utförande verkar ganska nätta inga skrymslen som kan samla lera - förmodligen sämre lager o gissningsvis kortare livslängd än saint
26743_250.jpg

Själv skaffade jag ett par Dartmoor pedaler, de skulle jag verkligen kunna rekomendera. jag har hittills inte lyckats glida av dem :)

kikat lite på dartmoor stream o de e ju i princip samma pedal som v12 skillnaden e att jag som e som ett barn på julafton dvs otålig o hatar o sitta o vänta på paket kan köpa både saint o v12 i butik direkt o slippa vänta på paket från webben ;)

nano-x såg ju ut som lämpliga zombiedödarpedaler sätter man den pedalen av misstag i en stubbe får man ju ha kofot för o ta sig loss igen ;)

Saint greppar bra, bara man tar bort skruvbrickor och får längre utstick typ.

darkforce sa:
mikipedia_ sa:
darkforce sa:
mv70 sa:
Saint greppar bra, bara man tar bort skruvbrickor och får längre utstick typ.

de e minsta problemet går ju byta skruvarna till längre ;)

Ja det går men dom på sidan måste man svarva skallen på om man har standard 8.8 insexskruvar.

skulle nog tro de finns lämpliga på sifverts ;)

Säkert. Iaf så är hålen på sidorna koniska och aningens mindre än en standard svart insexskalle. Har provatsjälv och svarvat för att få det å funka.

Jag köpte Saint, efter att ha bucklat till en plastpedal mot en stubbe. Kvalitetskänsla.
Jag kör dem med brickor, eftersom det ändå ger bra grepp mot de mjuka sulorna på skorna jag oftast använder. Sulorna slits rätt ordentligt ändå.

Saint MX-80 är riktigt klockrena pedaler. Bombproof - mina två par är inne på andra omgången skruvar, ser ut som skit och fungerar utmärkt. Tunga och gedigna.

Det enda som är negativt är att de sticker ut lite mycket åt sidorna p.g.a. på den långa axeln. Detta medför en relativ ökning av cykelns Q-faktor.

Senast ändrad:
Bontrager Line Pro är riktigt sköna. Jag kommer inte överens med Saint-pedalerna, för runda dåliga pins i min mening. Superstar-pedalerna är värdelösa, åsen över pedalaxeln gör att man inte kommer ner riktigt utan hela tiden känner som att man är ovanpå och håller på att åka av.
Skönaste pedalerna jag provat är Spank Spike, men kvaliteten på deras lager är så skrattretande dålig att det verkligen är pinsamt. Sen har jag kört dem på DH-hojen i flera år ändå för att jag helt enkelt inte vill byta ut dem...

Tillbaka
Topp