bigmollo
Aktiv medlem
Nya regler på G.
Jag håller verkligen inte med dig. UCI har inte någon regel för utövarnas hudfärg. Det handlar mer om kultur. Egan Bernal som vann tdf förrförra året är inte någon vit europe direkt. Cykling är stort i Europa, USA och Sydamerika. Den börjar växa i Afrika så det kommer. Jag gissar på att det kommer se väldigt annorlunda ut om 20 år. Damcykling har samma utmaning som damfotboll eller damhockey. UCI:s tävlingsregler har väl ingen större inverkan i vanliga cyklisters liv? Det är som att säga att det är fruktansvärt att de inte får ha hästskor i boxhandskarna på boxningsmatcher. Hur påverkar det mitt liv?Jag tycker att UCI är utan tvekan den mest efterblivna av alla (stora) sportorganisationer, och efter sumobrottning är LVG-cykling den mest konservativa sporten i världen. TdF är ett manligt fäste (cyklisterna är män, kommentatorerna är män, de flesta journalister är män) och även är peloton/cyklisterna (nästan) bara vita män. Så jag tackar helt bestämt nej för den typ av 'cykelsport'.
Nr1 av top 10 mest idiota UCI-regler är förstås strumporlängd, men att förbjuda spinergy-wheels, <6.8kg cyklar, sadlar som är inte helt horisontala, tempopinnar, aero-bikes, liggcyklar, supermanposition, varma handskar/vantar är ju samma idioteri. Liksom alla år att dem förbjöd skivbromsar.