Nya Shimano CUES för bockastyren

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Framgår det någonstans vilken nivå det är på denna grupp?
Motsvarar den DuraAce eller Ultegra eller 105 eller något annat?

Citerar mig själv från annan tråd tidigare idag.

Den kommer ju existera bredvid nuvarande 9-11 delat så typ Sora, Tiagra, GRX, 105. I de artiklar som kommit ut nu (ex. Bike Radar) så verkar man likna de hydrauliska reglagen med 105 och de mekaniska med Sora. Inte kompatibelt med nuvarande Road eller MTB 9-11 delat utan Cues kör egen cable pull och linkglide kassett/kedja. Framväxel verkar vara "nya" typen, mer eller mindre en ombrandad GRX.

Det kommer ju öppna upp för större möjligheter att mixa komponenter då allt inom Cues är kompatibelt med samma cable pull och kedjebredd för både flat och dropbar.

https://happyride.se/forum/threads/visa-din-bastarddrivlina.3697477/post-4589167

Senast ändrad:
Om det kan få ner priserna på nya cyklar i den lägre priskategorin så tycker jag att det är vettigt. Tror dock inte att det finns någon större anledning att köpa som enskild grupp. Verkar ju inte som att linkglide på mtb sidan har blivit speciellt populärt.

Det är om jag förstått rätt en grupp primärt riktad till oem marknaden.

Men det är ju ur ett konsumentperspektiv intressant då ett byte mellan drop och flatbar blir mycket enklare framöver. Även att uppgradera eller ersätta grejer på sin Cues cykel blir enkelt. Man behöver bara veta antal växlar och att det är Cues. Jag tycker det är rätt vettigt att man börjar om på nytt. Även Di2 har ju kommit till Cues.

Skulle inte bli förvånad om man på sikt kanske slutar helt med mekaniskt på existerande "icke-cues" grupper och låter allt GRX ultegra XT mm vara kanske 12 delat och elektriskt

Shimano hade målat in sig i ett hörn när flera av de lägre grupperna var helt inkompatibla med varandra och började bli lite gamla.
Gamla 105 och nyare tiagra tex. Så för att få ordning på det och hålla branschen glad så gjorde man en serie som är mycket mer kompatibel för mixande och en kedja som passar alla oavsett om den är 9 eller 11 delat.
Mindre lagersaldon hos lbs är bra.
Sen hur det kommer bli i praktiken ska bli intressant. Men fler cyklar kommer med cues, det är något som är säkert.
Sram sx nx eller vad nu den enklaste heter behöver konkurrens

Sram sx nx eller vad nu den enklaste heter behöver konkurrens

De har redan konkurrens i form av Deore som verkar vara bättre för ungefär samma pris. Dessutom är både SX och NX 12-delat, men Cues är max 11-delat.

Jag antar att Cues kommer att ersätta alla nuvarande 9, 10 och 11-delade grupper på både MTB och lvg-sidan. Som flera har skrivit är det bra för OEM och cykelbutiker. För mig är det inte så bra för att jag har flera 10 till 30 år gamla cyklar i familjen. Men jag antar tysken kommer att har reservdelar på lager flera år till.

I tex
så pratar han om att det är bredaste gear-range 2x för bockstyre som han testat. Tror att den skulle vara rätt bra för touring där man vill kunna klättra branta backar med tung packning men samtidigt glida fram på långa platta partier.

Bra att flat och drop ligger i samma serie. Dåligt om man vill köra high-end 10/11s
Vad är egentligen nackdelen med 12-delat ultegra/105/Tiagra om det kostar ungefär som 11-delat gjorde tidigare?

Jag har iof 10- och 11-delat men hade väl tagit 12-delat om jag köpt ny lyx-racer idag. Däremot har jag gärna kvar möjlighet till mekanisk växling.

Vad är egentligen nackdelen med 12-delat ultegra/105/Tiagra om det kostar ungefär som 11-delat gjorde tidigare?

Jag har iof 10- och 11-delat men hade väl tagit 12-delat om jag köpt ny lyx-racer idag. Däremot har jag gärna kvar möjlighet till mekanisk växling.
På mtb finns inte original HG kassetter och kanske inte mindre än 45T

Har någon erfarenheter av Cues 2x10-11 med bockstyresväxlar? Funderar på att uppgradera min packåsna från rak 1x11 till bock 2x1X, och Cues verkar intressant gällande fokus på driftsäkerhet samt att 2x11 kan ta 11-45 i bak.

Verkar riktigt bra

Min egna erfarenhet med cues är att det funkar bra men är en helt annan känsla än HG. Också helt annat att man ska växla under kraft. Har inte testat bockstyreversionen dock men reglagen ska ju vara samma som 11s 105 osv. så bör inte vara några konstigheter.

Tillbaka
Topp