Nya spark, centrerat bakhjul

Hacke81

Medlem
Har en fråga till er som kör nya scott spark -22…

Sitter bakhjulet/fälgen centrerat i svingen.?
Jag har bontragerhjul på min, och bakhjulet avviker Ca 5mm från centrum (mätt med laser) fram är centrerat
Har scott mer asymmetri i sina egna hjul..
jag får inte ihop matematiken ?

Med vänlig hälsning,

Hej,

Jag har en spark 2022, men jag förstår inte frågan.

Är frågan om hjulet är lite ovalt eller helt runt ?
Mina Syncros-hjul som satt på original är runda, kanske diffar nått, men inte 5mm.

//henrik

åt höger-vänster, det vet jag inte, men jag TROR utan att mäta att centrum på hjulet är i centrum på baksvingen, i alla fall den delen som är närmast vevlagret, mätte chainline där när jag böt framdrev och dreven var olika tjocka, då såg det ut som att mitten på hjulet var i mitten av svingen.

Såhär menar jag

Bilagor

• 78CAE8D0-409A-481D-9891-78004AC7CAC7.jpeg
    78CAE8D0-409A-481D-9891-78004AC7CAC7.jpeg
    300.4 KB · Besök: 343
mätte så gått jag kunde med ett skjutmått och det ser ut att vara nån mm förskjutet mot drevet precis som du visar på bilden, däremot inte lika mycket.

Ja har mätt å googlat så ja blivit helt matt ?..
Hittar ingen info om syncros fälgar är asymmetriska, många är ju det idag, men olika mkt..

Tänker att en tillverkare typ scott kan ”låsa upp” kunder till sina syncros på det viset

Det är väl bara att disha hjulet?! Det vore väl varken första eller sista gången någon behöver disha ett hjul?!

Bilden är svårt att tolka för att den inte är tagit rakt bakifrån.

Som erolwi skrev kan man vända hjulet för att ser om fälgen är centrerad.

Men baksvingen kan också vara skevt. Är avståndet från däcken till kedjestaget samma på vänster och höger? Ändrar sig avståndet när du vänder hjulet?

Om jag förstått rätt så har bla Scott och några till 148 mm nav och superboost vevparti. I så fall bara att discha 4mm åt rätt håll. Så är min nya Arc8 konstruerad. Ca 0,5mm ekerlängd gör 4mm i sidled så man kan nästan alltid använda det man har.

Hjulet ska sitta centrerat i ramen om fälgen är centrerad på hjulet. Helt orimligt att det ska krävas dishning av ett rätt byggt hjul för att det ska passa i en ny ram.

Jag skulle kräva att Scott fixar ramen på garantin, förutsatt att hjulet är centrerat så klart (inom 1 mm ska hjul vara). Om hjulet är fel-dishat så är det Trek som ska fixa hjulet på garantin, om det finns garanti kvar.

Jag har liknande problem på min Spark från 2018, men upptäckte det efter att Scotts 3 års garanti gått ut, när jag skulle använda ett nytt hjul dom skrapade emot kedjestaget. Fick disha om så gott det gick, men blir ju inte bra om man har fler cyklar som hjulet ska passa till.

Scott verkar släppa igenom för mycket skitbyggen.

Hjulet ska sitta centrerat i ramen om fälgen är centrerad på hjulet. Helt orimligt att det ska krävas dishning av ett rätt byggt hjul för att det ska passa i en ny ram.

Jag skulle kräva att Scott fixar ramen på garantin, förutsatt att hjulet är centrerat så klart (inom 1 mm ska hjul vara). Om hjulet är fel-dishat så är det Trek som ska fixa hjulet på garantin, om det finns garanti kvar.

Jag har liknande problem på min Spark från 2018, men upptäckte det efter att Scotts 3 års garanti gått ut, när jag skulle använda ett nytt hjul dom skrapade emot kedjestaget. Fick disha om så gott det gick, men blir ju inte bra om man har fler cyklar som hjulet ska passa till.

Scott verkar släppa igenom för mycket skitbyggen.
Jag har försökt mäta alla möjliga faktorer för att hitta orsaken. Jag tror mig va rätt säker på att det är bontragers hjul som inte är tillräckligt asymmetriskt, för scotts ram. Kikade idag på en kompis scott spark 900 (2018) han har bontragers nya hjul med, samma där ligger åt höger..
jag har vänt på hjulet då hamnar det i centrum.
Så ska försöka kolla med återförsäljare om ja kan provmontera ett syncroshjul. Felar det, mer än 1mm,så är de stora samtalet till scott.
Bifogar bild.svagt sträck på däcket i ljuset dock

Bilagor

• 3FD132E8-0D44-47DA-B653-FFF4741D018C.jpeg
    3FD132E8-0D44-47DA-B653-FFF4741D018C.jpeg
    443.6 KB · Besök: 146
  • 96FDCB50-C047-45D9-8E69-B78B662CE63D.png
    96FDCB50-C047-45D9-8E69-B78B662CE63D.png
    1.3 MB · Besök: 149
Om det verkligen är sant är både hjulet inte centrerat och baksvingen skev. Det låter osannolikt.
Hjulet sitter centrerat i ramen på trek supcaliber.

Åker till återförsäljare i morrn å kolla med ett syncros hjul. Ska även korsmäta svingen..
De flesta kör troligen standar hjul, problemet kanske är färskt.. återstår att se..

En annan tanke är, att just på denna hoj kör man super-boost på veven å har en chain line på 55mm. Så då har scott kanske kompenserat genom att göra svingen asymmetrisk för att kunna ha vanliga 148 nav, men då motverkar ”mitt” problem genom en mer asymmetriskt fälg som då bygger åt centrum, samma mått som veven bygger ut från ramen.. snille funderar ??

Senast ändrad:
Hjulet sitter centrerat i ramen på trek supcaliber.

Åker till återförsäljare i morrn å kolla med ett syncros hjul. Ska även korsmäta svingen..
De flesta kör troligen standar hjul, problemet kanske är färskt.. återstår att se..

Ah, så är baksvingen verkar asymmetriskt konstruerat? Då förstår jag att bara hjulet kan vara "fel". Konstigt att dom har monterat en symmetriskt hjul då.

Ah, så är baksvingen verkar asymmetriskt konstruerat? Då förstår jag att bara hjulet kan vara "fel". Konstigt att dom har monterat en symmetriskt hjul då.
Editerade inlägg kolla forts

Jag har byggt hojen, därför har ja en lista med problem som ja får ta mig an… de har ändrat på mkt som tidigare var standard

Vilken spark är det du har? Har själv en spark Team Axs som jag bytt till XX1 växlar och kör med Bontrager Koove PRO hjul. Får inte växlarna till att gå helt hundra. Kanske är samma problem för mig? Hur märkte du detta? Något som strulade? Eller ren slump?

Detta blir intressant att bena ut.e
Menar ni att det är rimligt att ha offsett i svingen för att justera chainline?
Rimlighet är iof sig inget hinder.

Normalt bör det gå bra att köra med 3mm plus på kedjelinjen utan att förstöra hela ramen och det är också vad Shimano numera specar.

Vilken spark är det du har? Har själv en spark Team Axs som jag bytt till XX1 växlar och kör med Bontrager Koove PRO hjul. Får inte växlarna till att gå helt hundra. Kanske är samma problem för mig? Hur märkte du detta? Något som strulade? Eller ren slump?
Har en RC SL. Köpte ramkit. Ja märkte det av en slump när ja första åkturen tittade ner å fick för mig att däcket bara syntes från ena sidan av sadelstolpen.. då började ja undersöka det..

Detta blir intressant att bena ut.e
Menar ni att det är rimligt att ha offsett i svingen för att justera chainline?
Rimlighet är iof sig inget hinder.

Normalt bör det gå bra att köra med 3mm plus på kedjelinjen utan att förstöra hela ramen och det är också vad Shimano numera specar.
Med standard boost vev med SRAM 3mm offset inkl den lilla spacer. Som man får med vevlagret, monterat.. så ligger drevet pressat mot ramen.
Jag har utan att bytt vev, löst det genom att jag filade ner låsringen på vänster sida,, det gav någon mm, sen monterade jag ett drev från absolute black med 0-offset. Så nu funkar det, men kanske inte optimalt, finns inget utrymme för ett haveri/ Sten mm eller vad som kan tänkas hamna mellan drev å ram. Så jag kommer köpa ett super boost vevparti så småningom.

Jag ska mäta svingen och bekräfta asymmetrisk sving, men verkar rimligt

Med standard boost vev med SRAM 3mm offset inkl den lilla spacer. Som man får med vevlagret, monterat.. så ligger drevet pressat mot ramen.
Jag har utan att bytt vev, löst det genom att jag filade ner låsringen på vänster sida,, det gav någon mm, sen monterade jag ett drev från absolute black med 0-offset. Så nu funkar det, men kanske inte optimalt, finns inget utrymme för ett haveri/ Sten mm eller vad som kan tänkas hamna mellan drev å ram. Så jag kommer köpa ett super boost vevparti så småningom.
På sram är det bara offsett som skiljer eller har de släppt nåt nytt för super?

På Shimano är det olika vevar och numera finns bara 53 och 55mm. Även är kan man köpa 3part offset klinga

Edit. Jag förstår varför de vill ha större chainline men det borde funka utan att mickla med ramen

På sram är det bara offsett som skiljer eller har de släppt nåt nytt för super?

På Shimano är det olika vevar och numera finns bara 53 och 55mm. Även är kan man köpa 3part offset klinga

Edit. Jag förstår varför de vill ha större chainline men det borde funka utan att mickla med ramen
Hittade detta nu.

”Previously, the chainline for a Boost-148mm 1x drivetrain was 52mm. For this year the good folks at Shimano and SRAM are working with huge brands like Scott and Trek to push that out another 3mm to 55mm. I know that doesn't sound like much, but cassettes are a game of millimeters. Not only is your low cog in an even worse position but your second gear, which was decent previously, is basically in the same shitty position your low gear was in before. For comparison's sake, the chainline for a Super Boost-157 rear end was originally 56.5mm and many folks run 55mm as well despite the cassette being pushed outboard 4.5mm from Boost-148.”

Hittade detta nu.

”Previously, the chainline for a Boost-148mm 1x drivetrain was 52mm. For this year the good folks at Shimano and SRAM are working with huge brands like Scott and Trek to push that out another 3mm to 55mm. I know that doesn't sound like much, but cassettes are a game of millimeters. Not only is your low cog in an even worse position but your second gear, which was decent previously, is basically in the same shitty position your low gear was in before. For comparison's sake, the chainline for a Super Boost-157 rear end was originally 56.5mm and many folks run 55mm as well despite the cassette being pushed outboard 4.5mm from Boost-148.”

Ja eller shimano rekommenderar 52mm för 142 - 148 och 55mm för 148-super

Det jag inte vet om sram gjort en ny vev eller fortsatt med offsett i klingan

Ok, ja sram super boost är 56.5
Du ligger nu på 55. Borde vara ok för växlarna men får det inte plats så.

Jag har inte noterat Shimano med 56.5 men jag kollar inte varje dag precis

Ok, ja sram super boost är 56.5
Du ligger nu på 55. Borde vara ok för växlarna men får det inte plats så.

Jag har inte noterat Shimano med 56.5 men jag kollar inte varje dag precis
Ja har inte roddat i detta förrän nu..
bb92 är super boost.
Jag köpte ett boost utan att veta, men de heter 89-92.. så de passade ändå

Bilagor

• 7C0BB5FF-EC68-470C-B716-89F6ECAEBC4F.jpeg
    7C0BB5FF-EC68-470C-B716-89F6ECAEBC4F.jpeg
    119.7 KB · Besök: 55
Som jag skrev tidigare, superboost vevparti. Sram har både vevlager och vevar i superboost. Vet inte om det på lagret bara är distanserna som skiljer mot boost men antagligen även axellängden. Nu har jag ju en arc8 extra men om man läser på deras sida så förklara dom bättre hur och varför de kör med superboost vev och boost nav. Scott har inte gjort fel, bara krånglat till det.

Som jag skrev tidigare, superboost vevparti. Sram har både vevlager och vevar i superboost. Vet inte om det på lagret bara är distanserna som skiljer mot boost men antagligen även axellängden. Nu har jag ju en arc8 extra men om man läser på deras sida så förklara dom bättre hur och varför de kör med superboost vev och boost nav. Scott har inte gjort fel, bara krånglat till det.
Ja men nu påverkar inte superboost på veven hjulets position. Jag kan skruva på det på min hoj idag utan att hjulet flyttar sig.
Möjligen har de kompenserat det med offset i swingen men det framgår inte för att man upprepar att klingan sitter några mm längre till höger.

Jag skiter i spark men sätter upp scott på svarta listan om detta stämmer.
Däremot hade jag tyckte det var trevligt om någon berättade vilken offset original klingan har på ett riktigt 56.5mm DUB vevparti.

Ok men om man läser Scotts egen spec för 940 så är det tydligt att både ram och vev har 55mm chainline.

Visst, även 55mm är super boost men är verkligen swingen offset?

Ok men om man läser Scotts egen spec för 940 så är det tydligt att både ram och vev har 55mm chainline.

Visst, även 55mm är super boost men är verkligen swingen offset?
När jag läste på om arc8 så såg jag nånstans att ja, även Scott har offset sving. Liten vinst kanske men anledningen är att få plats med större däck och mer lika spänning på ekrarna på driv- och bromssidan. Så även om det går med vanligt boost vevparti så blir det fel kedjelinje.

Tillbaka
Topp