Nya trafikregler för cykelöverfarter

Detta kommer att leda till att många kommuner väljer att dra in cykelöverfarter. Skylta om så att cykelbanan upphör vid korsningen. Precis som man tog bort hundratals övergångsställen när skärpningen av "zebralagen" kom på 90-talet.

Gällande övergångställen är det så att man löper större risk att bli påkörd om man går över vid ett sådant än om man korsar vägen någon annanstans. Största orsaken till det är att fotgängaren som korsar gatan utan övergångställe är mer uppmärksam.. Flertalet av de ög som försvann var utkastade mitt på sträcka utan övrig åtgärd och innebar inte alls den ökade säkerhet som den korsande fotgängaren trodde. Hur sambandet är för cyklister i cykelöverfart jmrt med cykelpassage är mer oklart. Ja, åtminstone för mig.

Jag tror som geologen att antalet cykelöverfarter kommer att minska. Samtidigt ser jag en tilltalande bild på snabba huvudstråk där cyklister prioriteras även vid passagerna över bilgatorna. Fast då måste bilisterna förstå detta och vara uppmärksamma på cyklisterna. Känns inte helt självklart att cykelolyckorna kommer att minska med det här.

KungJulian skrev:
-------------------------------------------------------
> Gällande övergångställen är det så att man
> löper större risk att bli påkörd om man går
> över vid ett sådant än om man korsar vägen
> någon annanstans. Största orsaken till det är
> att fotgängaren som korsar gatan utan
> övergångställe är mer uppmärksam.

Större risk för de som är ouppmärksamma, ja. Inte för alla generellt.

> Jag tror som geologen att antalet cykelöverfarter
> kommer att minska. Samtidigt ser jag en
> tilltalande bild på snabba huvudstråk där
> cyklister prioriteras även vid passagerna över
> bilgatorna. Fast då måste bilisterna förstå
> detta och vara uppmärksamma på cyklisterna.
> Känns inte helt självklart att cykelolyckorna
> kommer att minska med det här.

Enda fördelen med regeländringen är att lag nu bättre matchar praxis. För nu stannar faktiskt de flesta bilister för cyklar vid överfarter. Jag har irriterat mig på detta eftersom det kan invagga en del i en falsk trygghet för en dag kommer den där bilisten som följer regleln och plöjer rakt igenom cyklisten som borde ha stannat.

Tyvärr ser många cykelöverfarter väldigt dåliga ut. Ett exempel är när man kommer på cykelbanan (på södra sidan om leden) från Hjalmar Brantingsplatsen upp på Götaälvbron, och korsar avfarten mot Ringön. Där har bilarna en rak väg medan cyklisterna har två tvära 90-graderssvängar (ofta med hala löv och stora ispölar under höst och vinter). Bättre hade varit att göra vägen rak för cyklisterna och tvinga motortrafiken genom två tvära svängar. Då hade deras fart minskat vare sig de vill eller inte, samtidigt som cyklisterna hade fått en säkrare framfart.

geologen skrev:
> Bättre hade
> varit att göra vägen rak för cyklisterna och
> tvinga motortrafiken genom två tvära svängar.
> Då hade deras fart minskat vare sig de vill eller
> inte, samtidigt som cyklisterna hade fått en
> säkrare framfart.

Ibland fungerar det att påtala brister för lokalpolitiker/trafikansvariga och ge förslag. De byggde just fartgupp i området där jag bor efter många inlagor från boende om att 30-sträckorna ej efterlevdes. Plötsligt händer det.

geologen skrev:
> Detta kommer att leda till att många kommuner
> väljer att dra in cykelöverfarter.

Står det inte att man måste sätta upp nya skyltar för att det skall bli en cykelöverfart? Så det finns väl inga att ta bort?

Speedskejtarn skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bättre hade
> > varit att göra vägen rak för cyklisterna och
> > tvinga motortrafiken genom två tvära
> svängar.
> > Då hade deras fart minskat vare sig de vill
> eller
> > inte, samtidigt som cyklisterna hade fått en
> > säkrare framfart.
>
> Ibland fungerar det att påtala brister för
> lokalpolitiker/trafikansvariga och ge förslag. De
> byggde just fartgupp i området där jag bor efter
> många inlagor från boende om att 30-sträckorna
> ej efterlevdes. Plötsligt händer det.

Kanske. Men här skulle det krävas en rejäl ombyggnad. Förmodligen vägen avstängd 3-4 dagar. Att bygga ett fartgupp är förmodligen ett förmiddagsjobb, för en bråkdel av kostnaden.

Det jag tog upp som exempel är bara en av dussintals liknande idiotier i Gbg.

tuta skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Detta kommer att leda till att många kommuner
> > väljer att dra in cykelöverfarter.
>
> Står det inte att man måste sätta upp nya
> skyltar för att det skall bli en cykelöverfart?
> Så det finns väl inga att ta bort?

Nja, så enkelt är det inte. Det saknas än så länge en skylt för det, men vägmarkeringarna finns. Så de måste tas bort också, om man inte väljer att behålla (och då sätta upp den nya skylten).

geologen skrev:
> Detta kommer att leda till att många kommuner
> väljer att dra in cykelöverfarter.

Ja, det står väl uttryckligen i artikeln att alla nuvarande cykelöverfarter övergår till de nya cykelpassagerna per 1/9. Om det är s.a. cykelpassagerna inte bara är tänkta som en temporär företeelse tills de hunnit konverteras till nya cykelöverfarter utan att de ska få finnas "för all framtid" så låter det som att många kommuner nog kommer att ha lågt intresse att konvertera till cykelöverfarter. Då blir väsentligen enda skillnad mot idag ett krav på att man ska sänka farten innan man färdas ut på en cykelpassage. Här kan man ju fråga sig om det kommer att finnas krav på hur stor sänkningen måste vara eller till vilken fart den ska ske.

Alla befintliga cykelöverfarter kommer per automatik att klassas som cykelpassager den 1/9. Detta innebär ingen skillnad från dagens regler. Nya cykelöverfarten kräver att den klassas som en sådan och märks ut med en ny skylt:

Bilagor

• httpswww.notisum.sernpslssfs20141038.jpg
    httpswww.notisum.sernpslssfs20141038.jpg
    2.6 KB · Besök: 37
Senast ändrad:
"Gällande övergångställen är det så att man löper större risk att bli påkörd om man går över vid ett sådant än om man korsar vägen någon annanstans."

Hur vet man egentligen detta? Man måste ju ta hänsyn till hur många som korsar på olika ställen och eftersom de flesta väl korsar vid övergångsställen är det väl rimligt att flest också skadas där.

Aha, så ingen skillnad i praktiken alltså. Så bra. Myndigheten har uppfunnit nåt som inte kommer att användas. Lite som att hitta på en ny typ av bilväg med heltäckande tvärgående räfflor, och zick-zack-svängar var 20:e meter. Såna kommer heller aldrig att byggas.

"Cykelpassage
En ny företeelse ”cykelpassage” införs där cyklister har väjning mot trafiken på korsande gata"

Vad hade man? har väjning mot trafiken på korsande gata och det betyder?

Pebben skrev:
> "Cykelpassage
> En ny företeelse ”cykelpassage” införs där
> cyklister har väjning mot trafiken på korsande
> gata"
>
> Vad hade man? har väjning mot trafiken på
> korsande gata och det betyder?

+1
Där fastnade jag också. Har vi väjningsplikt el företräde?

knight22 skrev:
> "Gällande övergångställen är det så att man
> löper större risk att bli påkörd om man går
> över vid ett sådant än om man korsar vägen
> någon annanstans."
>
> Hur vet man egentligen detta? Man måste ju ta
> hänsyn till hur många som korsar på olika
> ställen och eftersom de flesta väl korsar vid
> övergångsställen är det väl rimligt att flest
> också skadas där.

Via statistik på antalet olyckor och antalet fotgängare. Hänsyn har tagits till att det korsar flest människor vid ög, men det korsar inte så många fler som antalet olyckor utrycker. Fst nu skulle ju denna tråd handla om cykelpassager...

Sååå "the original Cykelöverfart" blir Cykelpassage och då ska man som cyklist väja för korsande trafik (så tolkar jag det).
Det är inte så som det står på SKL's sida samma sak som tidigare. Då var det endast OK att cykla ut om det kunde ske säkert och bilister var skyldiga att lämna företräde för cyklist på eller på väg ut över cykelöverfart, dvs flum.

Den nya Cykelöverfarten kommer kännas igen på att det ritas väjningstrianglar bredvid Cykelöverfartens sockerbitar, eventuellt med/utan tillhörande skylt.

Undrar hur det blir med dagens Cykelpassager där bilarnas skylt för Väjningsplikt står framför cykelöverfart, vad kallas det, Cykelpassageöverfart?

Zvampen skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > "Cykelpassage
> > En ny företeelse ”cykelpassage” införs
> där
> > cyklister har väjning mot trafiken på
> korsande
> > gata"
> >
> > Vad hade man? har väjning mot trafiken på
> > korsande gata och det betyder?
>
> +1
> Där fastnade jag också. Har vi väjningsplikt el
> företräde?

+1
Jag med. Gäller inte högerregeln

mats412 skrev:
> Undrar hur det blir med dagens Cykelpassager där
> bilarnas skylt för Väjningsplikt står framför
> cykelöverfart, vad kallas det,
> Cykelpassageöverfart?

Var skylten står spelar väl mindre roll. Isf så är det var hajtänderna är som spelar roll, men egentligen inte det heller. Oftast är dom så nära när dom är efter så att en bil inte får plats mellan hajtänderna och cykelöverfarten/övergångsstället och då hade dom lika gärna kunnat vara före.
Å andra sidan har jag av kommunen fått sagt till mig (när jag undrade varför dom flyttade hajtänderna till efter istället för före överfarten på några ställen) att det inte har någon egentlig betydesle för vad som gäller på själva överfarten. Törs dock påstå att de allra flesta bilister absolut gör skillnad på var hajtänderna är placerade.

Man kan ha vilka regler man vill men som cyklist måste man i praktiken alltid väja för bilar, det enda vettiga långsiktigt är att bygga separerade cykelbanor separerade från bilarna så man slipper hamna i en massa korningssituationer.

Alternativt måste straffen höjas ordenligt för den bilist som missar en väjningsplikt så att dessa respekteras, men det lär väl inte hända i vår livstid.

Jag mailade Lars Ahlman och ställde frågan. Svaret blev:

"Hej,

Tråkigt om något blivit oklart. Idag har man som cyklist väjningsplikt innan man kör ut på en cykelöverfart eftersom man alltid har väjning när man lämnar en cykelbana. Vad som tillkommit när nu den gamla cykelöverfarten kallas ”cykelpassage” är man ålagt cyklisten att förutom att ha väjning dessutom ska sänka hastigheten innan man kör ut på cykelpassagen."

Förutom att väja för bilister skall man nu dessutom göra det sakta. Jaha...

Inte mycket tid kvar att hinna köra någon informationskampanj från kommunernas och TV:s sida om vad som kommer gälla om 11 dagar. Än mindre för motoristerna att adaptera sig... Är detta det sista skälvande försöket att realisera något av Cykelutredningen (TM) innan mandatperioden är över?

EDIT:
"Det finns med all säkerhet anledning återkomma efterhand som mer blir känt. På SKL:s Trafik- och gatudagar den 13-14/10 är cykelreglerna ett givet ämne."
- ja men då så...

Senast ändrad:
knight22 skrev:
> det enda vettiga långsiktigt är att bygga
> separerade cykelbanor separerade från bilarna så
> man slipper hamna i en massa korningssituationer.

Är det verkligen det enda vettiga? Finns det inga situationer där det är bättre med blandtrafik eller cykelfält? Se t.ex. http://www.copenhagenize.com/2013/04/the-copenhagenize-bicycle-planning-guide.html

Zvampen skrev:
> Jag mailade Lars Ahlman och ställde frågan.
> Svaret blev:
>
> "Hej,
>
> Tråkigt om något blivit oklart. Idag har man som
> cyklist väjningsplikt innan man kör ut på en
> cykelöverfart eftersom man alltid har väjning
> när man lämnar en cykelbana. Vad som tillkommit
> när nu den gamla cykelöverfarten kallas
> ”cykelpassage” är man ålagt cyklisten att
> förutom att ha väjning dessutom ska sänka
> hastigheten innan man kör ut på cykelpassagen."
>
> Förutom att väja för bilister skall man nu
> dessutom göra det sakta. Jaha...

Kan inte någon (typ trafikverket, polisen, eller annan med lite auktoritet) någon gång förklara saker utifrån ett praktiskt perspektiv snarare än ett rent juridiskt?
Lars Ahlmans svar gäller möjligtvis om cykelöverfarten är placerad på en raksträcka. Men är överfarten placerad vid en korsning eller cirkulationsplats blir det ju helt plötsligt ett annat läge.
Samma sak det här med dagens regler och om hajtänderna står före eller efter överfarten vid en korsning. Inte helt solklart eftersom det blir tre olika regler (cykelöverfarten, korsningen, väjningsplikten) som man ska försöka tolka in i en praktisk situation.

Gött, nu kan man köra full fart förbi cykelpassagen vid korsvägen. Jobbigt att behöva vänta på cyklar hela morgonen :)

eketjall skrev:
> mats412 skrev:
> -----
> > Undrar hur det blir med dagens Cykelpassager
> där
> > bilarnas skylt för Väjningsplikt står
> framför
> > cykelöverfart, vad kallas det,
> > Cykelpassageöverfart?
>
> Var skylten står spelar väl mindre roll. Isf så
> är det var hajtänderna är som spelar roll, men
> egentligen inte det heller. Oftast är dom så
> nära när dom är efter så att en bil inte får
> plats mellan hajtänderna och
> cykelöverfarten/övergångsstället och då hade
> dom lika gärna kunnat vara före.
> Å andra sidan har jag av kommunen fått sagt till
> mig (när jag undrade varför dom flyttade
> hajtänderna till efter istället för före
> överfarten på några ställen) att det inte har
> någon egentlig betydesle för vad som gäller på
> själva överfarten. Törs dock påstå att de
> allra flesta bilister absolut gör skillnad på
> var hajtänderna är placerade.

Hajtändernas placering gäller väl för tusan före alla andra regler?!

Snuten skrev:
> Hajtändernas placering gäller väl för tusan
> före alla andra regler?!

Jo det trodde jag också tills trafikplaneringen på kommunen påstod att det inte gjorde någon skillnad i vad som gällde om dom satt före eller efter överfarten.
Om dom menade att det inte blev någon praktisk skillnad just i det enskilda fallet, för att dom satt så nära efter att det inte rymdes en bil efter överfarten och före hajtänderna, eller av någon annan anledning vet jag inte.
Om man kollar vad som ska gälla nu med de kommande nya reglerna, dvs ingen ändring om inte hajtänder OCH en skyllt kommer upp (och ev hastighetsbegränsande åtgärder) så kan man ju tolka det som att hajtänder före en överfart inte gjorde någon direkt skillnad med nuvarande regler.

Hajtänderna är ju dessutom inte en lika absolut gräns så som en stopplinje.

En sak som vore bra är ju om man kunde minska antalet "tillåtna" typer av korsningar/passager. Nu finns det ju nästan lika många varianter som det finns städer. Dessutom funkar vissa korsningar "sedan gammalt" oavsett vad skyltning och/eller bortnötta markeringar egentligen säger.
Tex. borde ju samma regler gälla för övergångsställen som för cykelöverfarter eftersom dom mer ofta än sällan är placerade bredvid varandra. Om fordon på vägen har väjningsplikt för det ena trafikslaget borde dom rimligtvis ha det för det andra också. Alternativit inte för någon.

eketjall skrev:
> Jo det trodde jag också tills trafikplaneringen
> på kommunen påstod att det inte gjorde någon
> skillnad i vad som gällde om dom satt före eller
> efter överfarten.
> Om dom menade att det inte blev någon praktisk
> skillnad just i det enskilda fallet, för att dom
> satt så nära efter att det inte rymdes en bil
> efter överfarten och före hajtänderna, eller av
> någon annan anledning vet jag inte.

De har ju rätt i det i så måtto att man aldrig får stanna på en överfart, och därför måste stanna innan om man har väjningsplikt längre fram och inte får plats mellan denna och överfarten. Däremot är det en idiotisk lösning och trafikplaneraren försöker bara försvara sitt tilltag och slippa lösa problemet.

> Om man kollar vad som ska gälla nu med de
> kommande nya reglerna, dvs ingen ändring om inte
> hajtänder OCH en skyllt kommer upp (och ev
> hastighetsbegränsande åtgärder) så kan man ju
> tolka det som att hajtänder före en överfart
> inte gjorde någon direkt skillnad med nuvarande
> regler.
>
> Hajtänderna är ju dessutom inte en lika absolut
> gräns så som en stopplinje.

Jo, det är de. Finns det hajtänder har man väjningplikt mot all trafik framför dem. Även cykeltrafiken på cykelpassagen (nee överfart).

> En sak som vore bra är ju om man kunde minska
> antalet "tillåtna" typer av korsningar/passager.
> Nu finns det ju nästan lika många varianter som
> det finns städer.

Det finns både standarder och regelverk, men det utdöms aldrig några viten när trafikplanerare eller enrepronörer skiter i dessa. Då blir det som det blir.

Orwar skrev:
> Åh, ännu en försämring för cyklister. Så
> härligt.

Det blir lättare att försvara en "cykla-alltid-på-vägen-policy". Tänk positivt!

Orwar skrev:
> Åh, ännu en försämring för cyklister. Så
> härligt.

Jag har svårt att se vad som skulle bli sämre. Att man blir tvungen att sakta in vid cykelpassager? Det gör iaf jag på de flesta ställen redan nu pga olika orsaker.
De nya cykelöverfarterna där bilister har väjningsplikt måste rimligtvis bli bättre, eller?

Placeringen av väjningsplikten har stor betydelse för bilkollektivet. Är hajtänderna före cykelbanan/korsningen så respekterar betydligt fler bilister cyklister.

Ja snacka om förvirring. Men varför ändrade man inte så även cyklister har företräde vid övergångsställen, lika som gående???

Bullabus skrev:
> Ja snacka om förvirring. Men varför ändrade man
> inte så även cyklister har företräde vid
> övergångsställen, lika som gående???

Motorlobbyn med MM i spetsen.

eketjall skrev:
> mats412 skrev:
> -----
> > Undrar hur det blir med dagens Cykelpassager
> där
> > bilarnas skylt för Väjningsplikt står
> framför
> > cykelöverfart, vad kallas det,
> > Cykelpassageöverfart?
>
> Var skylten står spelar väl mindre roll.

Var skylten är placerad kan spela en avgörande roll.

> Isf så är det var hajtänderna är som spelar roll, men egentligen inte det heller.

Spelar en stor roll var dessa "hajtänder är placerade.

> Oftast är dom så nära när dom är efter så att en bil inte får plats mellan hajtänderna och
> cykelöverfarten/övergångsstället och då hade dom lika gärna kunnat vara före.

Och en bilist får stanna eller parkera på ett övergångsställe?

Trafikförordning (1998:1276)3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon. Stannande och parkering

53 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
"1. på eller inom ett avstånd av tio meter före ett övergångsställe eller en cykelöverfart,"

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

> Å andra sidan har jag av kommunen fått sagt till mig (när jag undrade varför dom flyttade
> hajtänderna till efter istället för före överfarten på några ställen) att det inte har någon
> egentlig betydesle för vad som gäller på själva överfarten. Törs dock påstå att de allra
> flesta bilister absolut gör skillnad på var hajtänderna är placerade.

Kommunen i sig har ju rätt. Det gör ingen skillnad. Föraren får inte stanna eller parkera närmare än 10 m. Så ja ok, det gör ca 3 m skillnad.

Men sen förstår jag vad du skriver och ja för bilister som inte vet/kan lagar mm. så gör det uppenbart en jävla skillnad.

Pebben skrev:
> "Cykelpassage
> En ny företeelse ”cykelpassage” införs där cyklister har väjning mot trafiken på korsande
> gata"

> Vad hade man? har väjning mot trafiken på korsande gata och det betyder?

Den som frågar, får svar.

"Hej Tobias!
På vår hemsida får vi vara försiktiga med att nämna trafikregler som inte gäller ännu, därför väntar vi med att gå ut på bredare front med informationen om de kommande trafikreglerna. Men jag ger gärna ett sammandrag här:

Den 1 september byter alla befintliga cykelöverfarter namn och kallas i fortsättningen CYKELPASSAGE. Trafikreglerna för cykelpassager blir exakt lika vad som gäller för cykelöverfart idag, men kommunerna får större valfrihet i hur man vill märka ut dem, den vanliga cykelöverfartsmarkeringen (sockerbitarna) får användas men om man vill kan man t. ex. använda färgad asfalt eller något annat spännande.

En CYKELÖVERFART är från den 1 september ett slags "övergångsställe för cyklister" som är beslutat i en lokal trafikföreskrift och byggt så att fordonstrafiken på körbanan inte lämpligen kan köra fortare än 30 km/tim och har väjningsplikt mot cyklister och förare av moped klass II på cykelöverfarten. Det är utmärkt med ett nytt vägmärke för cyeklöverfart och den gamla cykelöverfartslinjen (sockerbitarna) och en väjningslinje (hajtänderna) för bilarna på körbanan. Det lär alltså dröja ett tag innan vi får se en ny cykelöverfart i verkligheten, det tar ju lite tid innan kommunen beslutat om den lokala trafikföreskriften och byggt anläggningen. Det lär väl inte bli så jättevanligt med cykelöverfarter då det blir betydligt dyrare och kräver formellt beslut i trafiknämnd eller kommunfullmäktige.

Den 1 september mjukas också kravet på att använda cykelbana när sådan finns upp för lådcyklar (fler än två hjul) och cyklar med cykelkärra eller sidvagn som får köras på körbanan istället om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd. Man nyanserar också regeln att cyklar och mopeder ska använda vägrenen, detta ska bara bara gälla om vägrenen har tillräcklig bredd och i övrigt är lämplig att använda."

En CYKELÖVERFART är från den 1 september ett slags "övergångsställe för cyklister" som är beslutat i en lokal trafikföreskrift och byggt så att fordonstrafiken på körbanan inte lämpligen kan köra fortare än 30 km/tim och har väjningsplikt mot cyklister och förare av moped klass II på cykelöverfarten.

https://kundo.se/org/transportstyrelsen/d/nya-trafikregler-1a-september-2014/

Tack Bo. Detta svar fattar jag.

Det var alltså det man menade när man skrev. "har väjning mot trafiken på korsande gata". Att bilisterna har väjningsplikt mot cyklister och förare av moped klass II på cykelöverfarten.
Det skulle jag aldrig kunna gissa mig till att det var det dom menade.

Zvampen skrev:
> Jag mailade Lars Ahlman och ställde frågan.
> Svaret blev:
>
> "Hej,
>
> Tråkigt om något blivit oklart. Idag har man som
> cyklist väjningsplikt innan man kör ut på en
> cykelöverfart eftersom man alltid har väjning
> när man lämnar en cykelbana. Vad som tillkommit
> när nu den gamla cykelöverfarten kallas
> ”cykelpassage” är man ålagt cyklisten att
> förutom att ha väjning dessutom ska sänka
> hastigheten innan man kör ut på cykelpassagen."
>
> Förutom att väja för bilister skall man nu
> dessutom göra det sakta. Jaha...

Men vänta nu. Har Lars eller Bo rätt. Vem fan ska väja och för ven och var. Jag tror att Bo vet vad han pratar om. Den där "Lars" har jag aldrig litat på ;7)

Orwar skrev:
> Åh, ännu en försämring för cyklister. Så härligt.

Nej Bo har rätt så klart. En förbättring på den punkten och vägrenen också.

"Den 1 september mjukas också kravet på att använda cykelbana när sådan finns upp för lådcyklar (fler än två hjul) och cyklar med cykelkärra eller sidvagn som får köras på körbanan istället om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd. Man nyanserar också regeln att cyklar och mopeder ska använda vägrenen, detta ska bara bara gälla om vägrenen har tillräcklig bredd och i övrigt är lämplig att använda."

Nu behöver man bara nyttja vägrenen om vägrenen har tillräcklig bredd och i övrigt är lämplig att använda. Och vad jag vet så har den aldrig tillräcklig bredd eller i alla fall jävligt sällan och sen är den aldrig lämplig att använda när jag cyklar på min LVG.

kave skrev:
> Nu har ju ingen i trafiken "företräde" föv

Joho. Jag i vissa fall på jobbet. (när jag har bråttom)

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser

Fri väg m.m. för viss trafik

5 § En trafikant skall lämna fri väg för
1. utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning, och
2. järnvägståg eller spårvagn om inte spårvagnsföraren har väjningsplikt som utmärks genom vägmärke.

Förare som skall lämna fri väg skall stanna om det är nödvändigt.

6 § En trafikant får inte bryta eller på annat sätt hindra en militärkolonn, en kolonn av fordon som tillhör den kommunala organisationen för räddningstjänst, en grupp av barn under ledares uppsikt, ett begravningsfölje eller någon annan procession. Förordning (2003:818).

Så dä så.

Edit: La till Du måste ju för fan flytta på dig, fatta! å lite till. Och nej jag figurerar inte på någon av dessa.

Senast ändrad:
Pebben skrev:
> Nu behöver man bara nyttja vägrenen om vägrenen
> har tillräcklig bredd och i övrigt är lämplig
> att använda. Och vad jag vet så har den aldrig
> tillräcklig bredd

Inte ens här?

vgren.jpg

> eller i alla fall jävligt
> sällan och sen är den aldrig lämplig att
> använda när jag cyklar på min LVG.

Inte alls så ovanlig vägtyp i Sverige.

Cykelöverfarter kommer aldrig att byggas, så vi behöver inte bry oss om dem.

Man ändra namn helt enkelt på dagens cykelöverfarter till cykelpassage där cyklister har vajningsplikt.

Labanos skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > Nu behöver man bara nyttja vägrenen om vägrenen har tillräcklig bredd och i övrigt är
> > lämplig att använda. Och vad jag vet så har den tillräcklig bredd
>
> Inte ens här?

Det där är väl ingen vägren. Det där är ju ett helt jävla körfällt. Men ok. Jag är inte sämre än jag kan ändra mig till "i princip aldrig" och så missade du "eller i alla fall jävligt sällan" eller?

> > eller i alla fall jävligt sällan och sen är den aldrig lämplig att använda när jag cyklar
> > på min LVG.
>
>
> Inte alls så ovanlig vägtyp i Sverige.

Nä nä nä. Det där är inte i Sverige, det där är säkert från Skåneland.

Senast ändrad:
Pebben skrev:
> Labanos skrev:
> -----
> > Pebben skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nu behöver man bara nyttja vägrenen om
> vägrenen har tillräcklig bredd och i övrigt
> är
> > > lämplig att använda. Och vad jag vet så har
> den i princip aldrig tillräcklig bredd
> >
> > Inte ens här?
>
> Det där är väl ingen vägren. Det där är ju
> ett helt jävla körfällt. Men ok. Jag är inte
> sämre än jag kan ändra mig till "i princip
> aldrig"
>
>
> > > eller i alla fall jävligt sällan och sen är
> den aldrig lämplig att använda när jag cyklar
> > > på min LVG.
> >
> >
> > Inte alls så ovanlig vägtyp i Sverige.
>
> Nä nä nä. Det där är inte i Sverige, det där
> är säkert från Skåneland.

Varför svär du så mycket?

Labanos skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > Labanos skrev:
> >
>
> > -----
> > > Pebben skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Nu behöver man bara nyttja vägrenen om
> > vägrenen har tillräcklig bredd och i övrigt
> > är
> > > > lämplig att använda. Och vad jag vet så
> har
> > den i princip aldrig tillräcklig bredd
> > >
> > > Inte ens här?
> >
> > Det där är väl ingen vägren. Det där är
> ju
> > ett helt jävla körfällt. Men ok. Jag är
> inte
> > sämre än jag kan ändra mig till "i princip
> > aldrig"
> >
> >
> > > > eller i alla fall jävligt sällan och sen
> är
> > den aldrig lämplig att använda när jag cyklar
>
> > > > på min LVG.
> > >
> > >
> > > Inte alls så ovanlig vägtyp i Sverige.
> >
> > Nä nä nä. Det där är inte i Sverige, det
> där
> > är säkert från Skåneland.
>
>
> Varför svär du så mycket?

Mycket? Ja ha där ser man. Vad är mycket om man får fråga då och förlåt då så jävla mycket om det nu skulle störa.

Men svaret på frågan är för att jag kan och det tillhör min vokabulär.

Fan också. Nu fastnade jag i detta också. Heter det mitt eller min vokabulär?

En vokabulär, heter det ju och då, i sådana här sammanhang är det bra att ha SAOL Svenska Akademiens ordlista, så blir det min vokabulär. Skönt. Nu slipper jag fundera på det också.

geologen skrev:
> Aha, så ingen skillnad i praktiken alltså. Så
> bra. Myndigheten har uppfunnit nåt som inte
> kommer att användas. Lite som att hitta på en ny
> typ av bilväg med heltäckande tvärgående
> räfflor, och zick-zack-svängar var 20:e meter.
> Såna kommer heller aldrig att byggas.

De finns redan och kallas cykelbanor. De heltäckande räfflorna har ofta formen av en stiliserad cykel.

Tillbaka
Topp