Nya trafikregler för cykelöverfarter

det råder en del begreppsförvirring:

cykelbana: bilisten har väljningsplikt om han korsar, men för att det ska anses vara en cykelbana måste beläggningen ej vara bruten och höjden ej ha ändrats vid korsningen. I det här fallet är det alltså bilisten som korsar en cykelbana, det är inte cyklisten som korsar en cykelväg:

cykelöverfart (regler före 1/9): sockerbitsmarkering i bilväg, här är det cyklisten som korsar bilvägen och cyklisten skall lämna väljningsplikt förutom om bilisten svänger över cykelöverfarten eller är på väg ut ur en rondell:

cykelbana upphör och det saknas sockerbitständer: här har cyklisten väjningsplikt oavsett hur bilisten kommer farande

den nya cykelpassagen innebär att där sådan skyltning finns så har bilisten väjningsplikt även om denne inte svänger eller kommer ut ur rondell, det stärker alltså cyklistens rättigheter.

Senast ändrad:
knight22 skrev:
-------------------------------------------------------
> det råder en del begreppsförvirring:
>
> cykelbana: bilisten har väljningsplikt om han
> korsar, men för att det ska anses vara en
> cykelbana måste beläggningen ej vara bruten och
> höjden ej ha ändrats vid korsningen. I det här
> fallet är det alltså bilisten som korsar en
> cykelbana, det är inte cyklisten som korsar en
> cykelväg:
>
> cykelöverfart (regler före 1/9):
> sockerbitsmarkering i bilväg, här är det
> cyklisten som korsar bilvägen och cyklisten skall
> lämna väljningsplikt förutom om bilisten
> svänger över cykelöverfarten eller är på väg
> ut ur en rondell:
>
> cykelbana upphör och det saknas
> sockerbitständer: här har cyklisten
> väjningsplikt oavsett hur bilisten kommer
> farande
>
> den nya cykelpassagen innebär att där sådan
> skyltning finns så har bilisten väjningsplikt
> även om denne inte svänger eller kommer ut ur
> rondell, det stärker alltså cyklistens
> rättigheter.

Det kommer mao bli än mer livsfarligt att cykla.

Fjärdebrunn skrev:

>
> Det kommer mao bli än mer livsfarligt att cykla.

+47

eketjall skrev:
> bikechimp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Följdfråga då istället, får man köra upp
> på
> > cykelöverfart för att sedan vänta/väja för
> > bilar på vägen och därmed stanna på
> > cykelöverfart?
> >
> > Typ som den vita bilen gör här
> >
> https://www.google.se/maps/@57.708903,11.980453,3a
>
> >
> ,90y,124h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sI5OzI136Yf2YwOQt
>
> > 6Nt2og!2e0!6m1!1e1
>
> Nej.
>
> TrF 3kap 62§
> En förare som närmar sig ett övergångsställe
> eller en cykelöverfart skall anpassa sitt
> körsätt så att föraren inte tvingas stanna på
> övergångsstället eller överfarten.

Svarar också nej på den men man kan inte vara så nitisk som cyklist. I den korsningen har ju bilisten god uppsikt men det finns korsningar där man måste köra fram för att tex. se runt hörn och kan då bli stående på cykelbanan. Som cyklist vad gör man då? jo förmodligen hjälper man bilisten och passerar bakom så bilisten kan köra ut när han har fri väg.
Vad jag ff. tycker är konstigt, varför har bilister väjningsplikt vid cykelöverfart men inte vid övergångsställe??? Tycker det låter som ett ogenomtänkt förslag. Blir för många olika överfarter att hålla reda på som bilist.

En variant som är och förblir intressant är när bilister har "Lämna Företräde"-skyltat innan en avbruten cykelväg som ligger längs en väg(Huvudled).

Alltså, allvarligt. Jag upplever aldrig att jag LÄMNAR cykelbanan när densamma fortsätter på andra sidan vägen. Inte solklart att cykelbanan tar slut och det börjar en ny på andra sidan gatan. Jag upplever i huvudet att det är det samma jäkla cykelbana och bilförarna är bannemig typ skyldiga att se till att det inte kommer en cykel innan han kör ut/över! Men det är istället jag på cykeln som ska se till att det inte kommer en bil som vill köra över min cykelbana... Bananas.

Bullabus, jag kan inte påminna mig någonstans där sikten är så dålig att du måste ställa dig på cykelbanan, snarare ställer de sig där för att komma snabbt iväg när det är blir en lucka. Jag blir rätt störd på att behöva ut i spenaten och runda bilar med stressade förare som i sin tur sinkar min resa, helt i onödan eftersom han inte får stå där!

Tillbaka
Topp