Nya vevlager, men vadå

dalla

Medlem
Nya vevlager, men vadå
Behöver nya lager på min YT Capra 2018 med Race Face vevar. I manualen står det 92mm GXP pressfit och 61804 2RSR kullager.

Räcker det att jag köper 2st nya 61804 kullager eller bör jag köpa något annat paket? Också vad behöver man för verktyg för att få loss och sätta dit dem.

Tusen tack på förhand!

Nya vevlager, men vadå
Så interfacet mot ramen är 92mm (BB92) och mot veven GPX. Jag tror inte att RaceFace har lösa lager, men jag kan ha fel. Annars finns det många varianter på BB92 GPX. Du behöver någon form av lagerpress för att få i den, och något att knacka ur de gamla kopparna med. Beroende på hur modig du är kan det funka med hammare och skruvmejsel.

Nya vevlager, men vadå
Håller med @ejma
61804 har 20 mm ID och GXP har väl 24 mm på ena sidan och 22 mm på andra sidan, PLUS att 22 mm-sidan har en förlängd inre lagerbana? ? (plockar lite från minnet här)

Nya vevlager, men vadå
Så interfacet mot ramen är 92mm (BB92) och mot veven GPX. Jag tror inte att RaceFace har lösa lager, men jag kan ha fel. Annars finns det många varianter på BB92 GPX. Du behöver någon form av lagerpress för att få i den, och något att knacka ur de gamla kopparna med. Beroende på hur modig du är kan det funka med hammare och skruvmejsel.
Tack! Så det borde funka om jag köper en "BB92 GPX"?

Nya vevlager, men vadå
Släng ett öga på axeln på ditt vevparti bara för att säkerställa att du har den mindre 22 mm diametern på ena sidan.

(bild snodd från internet)
1720511066065.png

Nya vevlager, men vadå
Om det inte finns någon beteckning på vevpartiet som avslöjar axelstandard, plocka av vevpartiet och mät. Race face finns med olika axlar. Även vevlagret kan avslöja vevpatiets axelstandard.

Nya vevlager, men vadå
Ytterdiameter på lagren i GXP är samma, men inte innerdiametern. :P

Släng upp ett gäng detaljerade bilder på vevpartiet, dess axel, vevlagret, etc, så kan vi nog komma fram till vad du har. =)
Om det inte finns någon beteckning på vevpartiet som avslöjar axelstandard, plocka av vevpartiet och mät. Race face finns med olika axlar. Även vevlagret kan avslöja vevpatiets axelstandard.

Så här ligger det till. Blir dock inte klokare.

Axeln är 29mm på på båda sidorna och smalnar av till 28mm över splinen.

Innerdiametern i ramen verkar vara 40mm. Mäter silvriga (aluminium) inserten i kolfiberramen.

Detektivarbete det här :)

Bilagor

• IMG_6416.jpeg
    IMG_6416.jpeg
    908.1 KB · Besök: 60
  • IMG_6415.jpg
    IMG_6415.jpg
    447.4 KB · Besök: 66
  • IMG_6412.jpeg
    IMG_6412.jpeg
    670.6 KB · Besök: 59
  • IMG_6414.jpeg
    IMG_6414.jpeg
    651.8 KB · Besök: 72
Nya vevlager, men vadå
Då står det helt fel i manualen.
Kanske manualen har vilka delar det SKA vara? som jag förstått det så har en del cyklar efter 2014 fått vara mer flexibla med delar, dock hört mest om kassetter och derailleurs, särskilt shimano som blivit microshift eller annat antal tänder. Kanske det som påverkar?

Nya vevlager, men vadå
Har inte så bra koll på alla standarder men det visade sig vara DUB (stod ju till och med på prylarna). Men bara DUB verkar ju ha olika dimensioner.
DUB har samma diameter på vevaxeln, det är måttet mot ramen som skiljer.
Måttet för vevlagrets passning mot ramen får du reda på att mäta bredden på ramen där vevlagret sitter och diametern på ”röret” där vevlagret sitter.

Nya vevlager, men vadå
DUB har samma diameter på vevaxeln, det är måttet mot ramen som skiljer.
Måttet för vevlagrets passning mot ramen får du reda på att mäta bredden på ramen där vevlagret sitter och diametern på ”röret” där vevlagret sitter.
Mätte 92mm längd vilket sjukligt nog innebär att man går på bakaxel istället för innermåttet (har 44mm)?!
Bakaxeln är 148mm.

Så nu har jag troligtvis kommit fram till rätt svar! Tack alla för hjälp och tålamod med min okunskap om DUB.

Bilagor

• sramdub.jpg
    sramdub.jpg
    215.4 KB · Besök: 41
Nya vevlager, men vadå
Var glad att du har DUB istället för GXP. DUB är en modernare standard och många har haft problem med GXP.
Glapp i ena kullagret efter 300 mil är väl okej men långt från min pendlare med billigare slutet vevlager som gått 1500 mil och fortfarande inte börjat glappa. Gått många vintrar med snö och salt.

Tillbaka
Topp