Nya XT-gruppen

micro553

Medlem
Nya XT-gruppen
Hej

Har en Spec Epic 2014 som jag satt dit RF 32T på. Idag sitter SRAM X9 bak.

Blir sugen på att uppdatera till 1x11 och seglat på nya SRAMs nya "billiga" men nu såg jag nya XT från Shimano. Då slipper jag byta till XD-driver (eller vad det heter)

Shimano tänker jag att jag klarar mig med
Ny kassett
Ny bakväxel
Ny trigger

Vevparti kan jag väl behålla det jag har?

VAd tror panelen vad blir billigast/bäst mellan dessa två och var köper man komponenterna billigast?

Nya XT-gruppen
Det billigaste och bästa är ju att behålla det du har, och byta när det är helt utslitet. Jag kör med 34t där fram med samma setup och har aldrig ens tänkt tanken att byta.

Nya XT-gruppen
Med det större omfånget kanske ts är stark nog för en 36t fram istf 32? 36-11 känns rätt saftigt på en stig/enduro/skoj cykel.

Jag klarar mig iaf bra med 30-11 på min enduro, då pendlar jag med den 1,5mil varje dag med.

Nya XT-gruppen
mikipedia_ (fd gordiz) skrev:
-------------------------------------------------------
> Med det större omfånget kanske ts är stark nog
> för en 36t fram istf 32? 36-11 känns rätt
> saftigt på en stig/enduro/skoj cykel.
>
> Jag klarar mig iaf bra med 30-11 på min enduro,
> då pendlar jag med den 1,5mil varje dag med.

Att du pendlar på din enduro är fan imponerande!

Nya XT-gruppen
micro553 skrev:
> var köper man komponenterna billigast?

Ingenstans ännu då det inte finns att köpa innan juni-juli någon gång.

Nya XT-gruppen
Du som pendlar med enduro.
Cyklar du i dykardräkt eller vad har du för skärmar på?
Skulle gärna offra min vardagscykel för att bara använda Min fs 29er.Men de är skönt o inte ha lera/vatten/slask på ryggen och från fötter till midja.
Har bara 5km till jobbet så cykla med 2.2" däck är ingen fara.

Nya XT-gruppen
Onödigt slitage på den dyra mtbn att pendla med den. Plus att det skulle vara rena straffet att trampa med skogssulorna ;-)

Men vill man går det ju att fästa fasta skärmar på en mtb.

Nya XT-gruppen
Jag pendlade några ggr med Minions. Fy fan. Men just den månaden gjorde de ny cykelbana vid Frölunda Torg och några dagar bestod den av grov stenkross. Bara att bomba på när de andra ledde sina cyklar :) Lyxigt!

11 delat är med 11-42 är väl inte så kass. En räddningsväxel, eller man kan gå upp några tänder fram.

Angående det där med att "man trampar ur" är det ju löjligt att kategoriskt säga att "utväxlingen XX/YY är fel"

Min 29 HT med XC stuk och 3x10 jovisst där trampade jag ur 42/11 några gånger i somras men då jag lycraklädd och körde lätta grusvägar i medvind. 30/11 hade varit lätt att toppa på den och än mer om man är stark (villet jag inte är). Men på min stökcykel är det bara att glömma toppfartsambitionerna och då har jag inga extrema däck ens. Där handlar det snarare om att våga trampa överhuvudtaget när det går i 30 nedför. ;)

Don efter person och ambition :)

Nya XT-gruppen
Jobbigt o börja skruva i skärmar eller klippa buntband 2-3ggr/vecka när ja ska ut i skogen
Den som uppfinner bra täckande skärmar med snabbaste ska jag nominera till ett nobelpris.
Gäller ju även på racer/cx/hybrid.
Till o från jobbet med vanliga kläder är skärmar gött.
Ska man ut o träna eller tävla i ändamålsenliga kläder är det mindre ballt :)

Nya XT-gruppen
SalkinL skrev:
> http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=32&RZ=1
> 0,12,13,14,15,17,19,21,24,42&UF=2125&TF=90&SL=2.5&
> UN=KMH&GR2=DERS&KB2=32&RZ2=11,12,13,14,15,17,19,21
> ,24,42&UF2=2125
>
> 32/10-42 = 37km/h 90 kadens
>
> 32/11-42 = 33,5km/h 90 kadens
>
> 3,5km/h i skillnad. Är det livsavgörande? ;)

Uuja! Är du och din polare jagade av en hungrig björn så är det livsavgörande att cykla ifrån kompisen så man slipper bli björnföda!

Nya XT-gruppen
42Hz skrev:
> Uuja! Är du och din polare jagade av en hungrig
> björn så är det livsavgörande att cykla ifrån
> kompisen så man slipper bli björnföda!

Shit, du har nog rätt. Jag vågar inte cykla på min cykel längre för jag har bara 11-42. Det är ju en ren dödsfälla.

Shimano, skärpning! Man kan inte släppa DÖDSväxlar 2015.

Nya XT-gruppen
Jag har bara sånnadär små muckynutz skärmar på cykeln. Har vatten tätta byxor som har förhöjt ryggparti och softshell jacka, underställ beroende på väder och knäskydd på morgonen för värmen:-)

Jo lite onödigt slit är det men hartänkt pendla genom skogen nu när våren/sommaren kommer.

Tycker inte det är så farligt tungt med skogsdäcken, burcher/slaughter 2,3 och skogstryck i.

Bör kanskesäga att jag är hantverkare och byter om varje morgpn på jobbet

Senast ändrad:
Nya XT-gruppen
Hej,
Nej, det är väl knappast livsavgörande...

Om man jämför med 29" däck så blir det.
32/11= 36,6km/h med 90 kadens
32/10= 40,2km/h med 90 kadens
Ja det stämmer med 3,6km/h i skillnad, men för att öka till hastigheten 40,2km/h
med en 32/11 så krävs det 99 i kadens istället för 90.
Alternativet är att byta ut framdrevet till 35T ist för 32T för att få samma hastighet
med 32/11 och kadens 90.

Det kanske inte låter mycket när man säger 3,6km/h i differans, men jag tycker det blir avsevärt jobbigare att hålla den högre kadensen.

Min inställning kvarstår att jag därför inte ser någon vits med att byta från 10/11-36(42) till 11/11-42 inkl. kassett, växelförare, trigger och kedja.

SalkinL skrev:
> http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=32&RZ=1
> 0,12,13,14,15,17,19,21,24,42&UF=2125&TF=90&SL=2.5&
> UN=KMH&GR2=DERS&KB2=32&RZ2=11,12,13,14,15,17,19,21
> ,24,42&UF2=2125
>
> 32/10-42 = 37km/h 90 kadens
>
> 32/11-42 = 33,5km/h 90 kadens
>
> 3,5km/h i skillnad. Är det livsavgörande? ;)

Tillbaka
Topp