Nya Zeeland

Nya Zeeland
Jag har mycket lösa planer på att resa till Nya Zeeland. Hade tänkt göra lite av varje, dyka, cykla, vandra mm.

Är det någon som har varit där och kan säga ungefär hur mycket tid man behöver där för att det ska vara värt resan och så att man hinner med så mycket som möjligt utan att det blir dyngstressigt?

Jag har också ett jobb så allt över normal semestertid är inte aktuellt...tyvärr...

Tack på förhand...

Nya Zeeland
Jag var där två veckor för några år sen. Då bilade vi genom båda öarna. Jag hade behövt dubbla tiden. Det finns så sjukt mycket att se och göra där. Har planer på att åka tillbaka när min son har blivit större. Båda öarna är värda ett besök. Men i Qeenstown finns det mesta av äventyren.
Tre veckor bör du stanna i alla fall.
/J

Nya Zeeland
Vi var där 5 veckor 2003 och bilade genom båda öarna. Hade gärna stannat ett par veckor till för att kunna stanna lite längre på samma ställe emellanåt. Ska du stanna mindre än 4-5 veckor skulle jag också rekommendera att du koncentrerar dig på en av öarna. Vill också åka dit igen....

Nya Zeeland
Hej.

Vi köpte en ombyggd gammal Toyota van som vi bodde i. Var där lite mer än 2 månader och det kändes som en lagom tid för att hinna se bägge öarna utan att behöva stressa.

Ska man åka dit så tycker jag att man ska se bägge öarna, resan är ju rätt lång...

/Anders

Nya Zeeland
Minns jag fel namn om jag minns att Roadrunner bodde på NZ under sitt första år som medlem här på happy? Vill minnas att det var en del ride reports och liknande. Uteslutande landsväg? Men jag är inte säker på att det var Roadrunner, Peter, läser du?

Nya Zeeland
Svår fråga Tobbe. Det beror helt på vilka andra ställen du måste välja bort. Men jag tycker att det var så pass sjysst så jag måste åka dit igen. Men då avslutar jag nog på Barriärrevet i Australien. Det missade jag sist jag var där.
Landsväg på NZ måste vara läckert. Tänkte på det när jag bilade där, det är aldrig rakt eller platt. :)Ena minuten är kör man i djungeln, nästa kör man i tallskog, sen vips så kör man genom öken.
/J

Nya Zeeland
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är riktigt sugen, frågan är om en tripp
> till NZ är bättre än 3-5 resor till olika andra
> ställen... Det är så mycket man vill besöka...

en biljett till NZ är kanske dubbelt så dyr som till nordamerika och i värsta fall 50% dyrare än till sydamerika. Kan bli svårt att få ut 5 justa resor av en nz resa men det ligger ändå mycket i vad du säger ända . NZ är grymmt men men inte mer, det är risk att du blir lite besviken om du åker dit och tror att det ska vara världens mest maxade ställe. NZ storhet är att det är så mycket på en så liten yta. allt från söderhavsstränder till glasiärer å vulkaner på två små öar.

Vill du hoja hade jag satsat på nordamerika, är du ute efter naturen spöar patagonien (eller hela chile) lätt NZ, å Queenstown är nog en av värdens mest överskattade "äventyrsstäder". Kan du leva utan jetbåtar och gummisnoddshoppande är Chamonix en mer ärligt äventyrlig stad/by. Och nej, du får inte ta med dig hojen i liften i Queenstown, du får knuffa upp den.

Inte menat som en sågning av NZ, det är ett grymt ställe, inget snack, men inte helt utan brister och det finns massa andra sköna ställen både närmre och billigare.

Nya Zeeland
Jag drog dit för att resa runt under en månads tid , blev kvar i fyra = hela deras sommar :)
Jag cyklade , vandrade , var vanligt turist-jon + surfade i dom 3 sista månaderna .

Har för övrigt polare som jobbar där 4-5 månader om året + en som bor där = vet en del om stället så kom med frågor bara så ska jag se om jag/ kan svara på dom :)

Nya Zeeland
tengblad: Såg du Whale Bay? Ligger på ostkusten norra ön, en avstickare på vägen upp till Bay of Islands från Auckland skulle man kunna säga. Jag har aldrig varit på en paradisö i Södehavet, men det skulle väl kunna se ut så här... Och det bästa av allt - absolut inga turister, endast lokalbefolkningen från ett närliggande samhälle. Förövrigt var jag på NZ i 3 veckor efter att ha pluggat i Australien, och såg kanske 5% av norra ön... Men då var jag en vecka i Auckland också.
Här spenderade jag 3-4 dagar...

Imgp0250.jpg ht=384

Tillbaka
Topp