Nyårslöften 2025

Koltrasten

Aktiv medlem
Nyårslöften 2025
Ja då var det dags igen. För alla ädla föresatser efter kl 00:00, den 31 december! Där vi högtidligt lovar oss själva, (ofta andra), många gånger runda under fötterna, vilka föresatserna är inför det nya året. Dessutom är vi många gånger 100% motiverade och taggade... Detta till ljudet av exploderande Skumpakorkar!
Enligt befintlig statistik ingår ca 20% av den vuxna befolkningen i denna brokiga skara med nyårslöften. Hur kan då dom klassiska "Nyårslöftena se ut? Självklar är spannet enormt. Men dessa 8 "Löften" verkar många gånger vara i majoritet:
1. Jag skall gå ner i vikt.
2. Jag skall börja motionera.
3.Jag skall sluta med all skräpmat.
4. Jag skall sluta med att lägga massa skräptid på sociala medier.
5. Jag skall börja med yoga, för att öka min livskvalitet.
6. Jag skall lägga av med mitt "nikotinbruk".
7. Jag skall minska min alkoholkonsumtion.
8.Jag skall ta itu med mitt sockerberoende.

Givetvis skulle listan kunnat utökats till 100 eller fler punkter. Men låt oss för "enkelhetens" skull, stanna vi dessa 8.
Inför årets start den 1:e Januari. Är vi dock som allra sämst rustade för att leva upp till några nya ideal under hela året. Vi har då en Decembermånad bakom oss. Med ev Julbord, Glögg, Advent, Julfirande och nu skall året avrundas med nyårsfirande. Märk då väl att redan helgen efter, kommer Trettondagsfirande, med en röd "Gratis" måndag. Redan inför denna helgen brukar många resignera. Alla Decemberdagar, som prejat in våra kroppar i nya banor, brukar då vädja till vårt "EGO", med bevekelsegrunden. Det handlar ju bara om en vecka till!!! Tyvärr kommer därefter 2 "händelselösa" månader i mörker. Där vardagsrutinerna inledningsvis kanske upplevs som grå och veckorna känns tomma. Man kanske då börjar tänka tanken: "Man måste ju kunna unna sig någonting!"
Lägger nu inga som helst moraliska värderingar kring vårt beteende med osunda vanor.<Det är inte min sak att komma med pekpinnar. Har själv misslyckats med så många "Nyårslöften" genom åren.

1 löfte har jag dock hållit i över 25år. Och det är att prioritera cykling! Vilket jag också gjort och levt upp till. Detta har på sikt förändrat hela mitt liv!

För den som vill läsa mer om nyårslöften och historiken kring dessa, kan jag hänvisa till Stockholms Psykologiska Institution.

Ps Har också en 100% renlevnadsmånad varje år efter Trettonhelgen.

Rekommenderas till alla!

Senast ändrad:
Nyårslöften 2025
Screenshot 2025-01-06 14.15.03.png

Tillbaka
Topp