Nybliven ägare av cykelkärra, men?

J-Roc

Medlem
Jag e stolt över min cykelkärra som jag införskaffade på biltema och kommer använda den ofta, mycke bättre än bil på kortare svängar tex handla stranden osv.. Det konstiga är vad som hände på premiär turen: Folks blickar, och två som helt enkelt gapskratta när jag cykla förbi. Folk e underliga, ville bara dela med mig om min upplevelse=)

Bilagor

• CIMG1263fd.jpg
    CIMG1263fd.jpg
    184.2 KB · Besök: 1,088
Folk verkar förundras för allt utöver det vanliga.. ;)

Men du, det där är inte Biltemas vanliga cykelkärra eller? Har dom någon mer som jag inte hittar på hemsidan?

Den där såg ganska utmärkt ut för det jag tänkt köpa en kärra för..

Skulle vara intressant att få reda på hur de har kommit fram till att den inte ska användas över 16 km/h. Just siffran är säkerligen ursprungligen 10 mph, och det är ju misstänkt avrundat. Frågan är vad som kan hända. Farliga självsvängningar? För höga vertikala/laterala belastningar på fästet?

Hmmm...

"Med dragstång för montering på cykelns bakre hjulbult. Max. last 30 kg. Max hastighet 16 km/h."

Bakre hjulbult, vad menar de då? Fungerar det inte med snabbkoppling?

Och du har väl hållit koll på maxhastigheten? ;)

Max hastigheten 16km/h e väl ganska vettig har jag märkt, farter över det å den blir ostabil och kännslig för ogämnheter å svängar, varjefall när den är olastad.

Tror nästan det är svårare å inte använda snabbkoppling, för fästet man sätter på cyklen har en liten försänkning.

Senast redigerad av en moderator:
Jag ser ofta en kille som verkar pendla med en sån cykelkärra med plats för små barn. Han håller säkert 25 eller mer varje gång jag ser honom.

Den där stereo-kärran fick mig att tänka på en annan cykel som en kompis skruva ihop förra året. Var ett bilbatteri med bil-cd i cykelkorgen och 2 bergsprängarhögtalare på pakethållaren. Inte lika flashig som din men den var riktigt frän ändå :)

lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Dom tittar kostigt på en enhjulingcyklist
> också..

Japp och behöver jag nämna liggcykel? Jag lovar dig J-Roc – med en cykelkärra kommer du lindrigt undan :)

Haha tonade rutor^^

olaf skrev:
> lleberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dom tittar kostigt på en enhjulingcyklist
> > också..
>
> Japp och behöver jag nämna liggcykel? Jag lovar
> dig J-Roc – med en cykelkärra kommer du
> lindrigt undan :)

Ja eller en tandemcykel gjord av två cyklar genom att bara haka på den ena på den andras bakhjul så det blir en trehjuling på rad=D
Blev bara så förvånad över att folk fick värsta skrattanfallen lite överdrivet tycker jag XD

Har nog hållt både 25 och 30 km/h med min kärra och det är inga problem. Över vägbulor blir det dock lite ryckigt. Jag har inte testat att koppla den med snabbkoppling, men i instruktionerna som medföljer så finns det beskrivet.

Det brukar jag inte göra med nabbadäck oavsett om jag har kärra eller ej. Jag har inte haft för avsikt att koppla den efter landsvägscykeln heller, utan den för snällt åka bakom brukscykeln. Möjligtvis kan den få kopplas till skogscykel för att ta med förnödenheter ut till åkområdet.

Jag kan garantera att det inte går att transportera hem en skjuten älg på min iallafall, möjligen en nyskjuten hund eller katt. *duckar*

16 km/h = 10 mph skulle ju kunna förklara gränsen. Är säkert jättepraktisk men känns lite som tubsockor på en räser, inte happykorrekt! Uppmuntrar dock klart till ditt initiativ!

Stumpy skrev:
> J-Roc skrev:
> -----
>>Jag såg inte att du hade små hjul, men det kanske kan göra skillnad.
>

Nånting tycker jag ju^^

Amphibian skrev:
> J-Roc skrev:
> -----
> > Ja verkar så. Är inte så ovan att dra
> konstiga
> > saker efter cyklen, hade en stereokärra innan
> som
> > det var ganska bra kräm i^^
> >
> > Nej det är inte den, men den finns på deras
> > hemmsida:
> >
> http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=
>
> > 1535&iItemId=139508 Inte så dyr heller=)
>
>
> Var sitter fluxkapacitatorn?

Det sitter en i varje hjul;)

Btw Stumpy, rör sig dit fäste upp och ner, för jag har satt fast den mega hårt så hårt man vågar med snabbkoppling men endå så rör den på sig, för ytan mot cyklen e ju blank, funderar på å sätta nån låspricka eller nåt i mellan..

Käckt!

Har funderat på att skaffa en cykelkärra för att dra dykprylar fram o tillbaks till dykcentret...
Hur håller den än så länge?

Biltemas var slut när jag skulle skaffa idag, så det blev en snarlik från Sportex (vill ju ut i det hypotetiskt fina vädret i helgen). Skillnader jag kan se är hjulinfästningen, och dragstångens infästning (och 300kr).

Den verkar f.ö. vara specialbygd för att transportera en http://www.weber.com/grills/?glid=7&mid=28

Bilagor

• vagn_grill.jpg
    vagn_grill.jpg
    64.4 KB · Besök: 353
Gammal tråd, men ingen i den svarade om snabbkoppling, så då gör jag det.

Till min cykelvagn (för att transportera barn i) från Sportex medföljde en likadan som till den från Biltema:

koppling.jpg ht=174

Den går utmärkt att sätta innanför snabbkopplingen.

/Anders

J-Roc skrev:
> Jag e stolt över min cykelkärra som jag
> införskaffade på biltema och kommer använda den
> ofta, mycke bättre än bil på kortare svängar
> tex handla stranden osv.. Det konstiga är vad som
> hände på premiär turen: Folks blickar, och två
> som helt enkelt gapskratta när jag cykla förbi.
> Folk e underliga, ville bara dela med mig om min
> upplevelse=)

Fint med fler som tänker på vår planet! :)
Folk tycker ofta att saker de inte förstår är lustiga,
bara att försöka ignorera dom. Här ute känner man sig
som ett UFO med sin AM och lite utrustning. ;D

"Normalt" folk kan vara lite konstigt, ofta ett fegt
släkte. Och ibland får jag för mig att de tycker man
är seriös, något som dom kanske inte vågar, jag menar;
skämma ut sig så? Bland folk?

Men men, vad är det för mening med att hålla på med
något om man inte ska vara seriös? ^^

/Roger

Jag väcker upp en gammal tråd.

Hur stor är den här kärran från Biltema? Jag skulle vilja ha både de yttre måtten och måtten på lastytan. Jag hoppas nån här kan hjälpa mig.

Nån som har några andra kommentarer om kärran?

Jag har kört cykelsemester och blandad körning med en sådan kärra och har en hel del erfarenhet av den.

För det första bör man inte cykla över 20km/h, den välter och kränger väldigt lätt. Jag har varit uppe i över 40 men inget att rekommendera!
Vad det beror på vet jag inte men skulle tippa på själva draganordningen som inte är direkt bra, den är lite småglapp. Max hastighet 20km/h kan såklart variera det är bara en uppskattning.
Däcken var HELT blankslitna pga små-vobbel/krängningar efter min cykelsemester som var ovanligt kort, inte över 50 mil. Inte så tung packning heller.

Det finns en cykelkärra, kommer inte ihåg namnet men den är vit-blå och har dragkrok på sadelstolpen, den är dyrare men fungerar avsevärt bättre.

Jag har biltemas kärra och ändrat om fästet för dragstången i kärran genom att dra i fler bultar för att stadga upp den, det gör att den inte kränger lika mycket i höga farter. (och jag har gjort en borttagbar förlängning till dragstången så man kan transportera längre gods utan att flytta tyngdpunkten)

Jag var på Banff mountain film festival world tour (i Lund) härom dagen. Det var bla en film om en engelsman, Dominic Gill, som cyklat från Alaska till Sydamerikas sydspets, på en tandemcykel. (Tog ca 2 år) Han hade en kärra efter sin tandem. I den hopklippta filmen ställde kärran inte till några problem alls. Det går säkert att hitta mer info om kärran någonstans på internet...;-)

Jäkligt bra film förresten.

Hej! Jag behöver en cykelkärra och har kollat på Biltemas modell. Är dock lite skeptisk till om kvalitén är bra och undrar hur det går för dig med den? Håller den fortfarande?

Va kul! En cykelkärra-tråd! Då vill jag slå ett slag för den enhjuliga modellen som jag köpte i vintras. Lite mer stabil (rätt ordentligt mycket egentligen) än den 2-hjuliga barnskjutsarbiltemakärran jag hade förut. Nackdelen är väl att lastytan är något mindre istället. :) Tusen pix på tyska ebay. Tror den dyker upp om man söker på Qeridoo.

Bilagor

• 20140111_153636.jpg
    20140111_153636.jpg
    111.1 KB · Besök: 226
Jag hade en cykelkärra som tonåring som var bra mycket större än biltemas (ca 150x100 i flakmått) och jag hade blickar ganska ofta efter mig

Även bakom moppen i 50 km/h ;)

bmos skrev:
> Va kul! En cykelkärra-tråd! Då vill jag slå
> ett slag för den enhjuliga modellen som jag
> köpte i vintras. Lite mer stabil (rätt
> ordentligt mycket egentligen) än den 2-hjuliga
> barnskjutsarbiltemakärran jag hade förut.
> Nackdelen är väl att lastytan är något mindre
> istället. :) Tusen pix på tyska ebay. Tror den
> dyker upp om man söker på Qeridoo.

Intressant, jag är själv i köptankar men tycker att Bob Yak är lite dyr. Har du något att säga om din kärra efter ett par månader?

Recensionerna om man googlar verkar antyda budget och dåligt fäste, men det är väl lite det man betalar för. Jag tycker det ser ut som den ska fälla ihop sig direkt när man lastar den men jag antar att den är lite stabilare än den ser ut.

Sviktar den av last eller belastning?
Sitter fästet ordentligt utan att glappa eller lossna?
Det ser lite tight ut för hjulet på din 29er, får man plats med 28" och skärmar på en stadscykel?

bmos skrev:
> Va kul! En cykelkärra-tråd! Då vill jag slå
> ett slag för den enhjuliga modellen som jag
> köpte i vintras. Lite mer stabil (rätt
> ordentligt mycket egentligen) än den 2-hjuliga
> barnskjutsarbiltemakärran jag hade förut.
> Nackdelen är väl att lastytan är något mindre
> istället. :) Tusen pix på tyska ebay. Tror den
> dyker upp om man söker på Qeridoo.

Ser ut som samma kärra jag köpte för ett gäng år sen under namnet adventure. (från crc)
Den har varit kanon. Stabil tom, om än något skuttig, stabil med last och i hög fart.
Har bla kört komplett kiteutr på den med bräda, drakar, dräkt osv.
Har kört den bakom 28" SS även om det suger lite i backarna.

---> aahlborg:
Har haft kärran sen i december (kan vara november) och kört en hel del med den. Mest handlat mat och sånt förstås, men även flyttat lite prylar som byggt på höjden och en del som behövt surras i ramen. Man ska väl vara ärlig och säga att lasta lågt är betydligt bättre på alla sätt för körstabiliteten, men det funkar märkligt bra. Fästena funkar bra även om de ser lite billiga ut. Frigången är precis nån mm när jag kör med bakskärm på så en 28-tummare borde funka. Den sviktar inte för 30 kg men blir lite trög när man byter håll snabbt. Det känns som att man inte vill ha så mycket mer än så i kärran.

Summa summarum, hade jag pengarna skulle jag nog köpt en bob yak och förmodligen fått bättre kvalitet överlag. Meeen, jag gillar kärran skarpt och har nästan helt ställt bort bilen tack vare den. Jag tror nog den kan hålla bra i sådär 4-5 år iaf. :)

Tillbaka
Topp