NyblörjarMTB:er, dålig mekaniker - dos and don'ts - råd

HelsRike

Ny medlem
Hej allesammans!

Detta blir en längre post, ber om ursäkt, men det finns en TL:DR längst ned.

Total nybörjare här gällande MTB. Har pendlat året runt i Uppsala i fyra år i februari på en 7-växlad DBS damcykel – måste ju sägas att vissa vinterdagar är skillnaden liten mellan skog och väg, så jag fick upp ögonen för MTB igen, sedan jag slutat runt 14 års ålder. En eloge till Uppsalas plogining - ytterligare en MTB:er <3. Många av termerna jag använder är på engelska, rätta mig gärna om ni orkar, jag har svårt att hitta ord som tycks användas på forumet.

Till poängen. Jag har köpt en lite mer ordentlig cykel som jag vill vara rädd om – många kanske skrattar åt det men det är en OK hardtail nybörjarcykel för 10500 på Sportson, påstått värde 12000/12500 eller nåt, men vem vet, lite rea i alla fall. Inge för 20 papp men värt att ta hand om.

Jag är ingen mästermekaniker – tvärtom, jag kan justera bromsar, byta däck osv men inget mer avancerat. Jag kan också vara lite disträ när jag sysslar med dessa saker – inte i skogen dock.
Jag har gjort några tabbar som kostat eller kunnat kosta mig lite pengar. För er erfarna är detta kanske inte några nyheter, men för mig blev det.

• Som exempel på dumma saker att göra. Ändra ordning på broms och växel för att möjliggöra enfingerbromsning, och ha sönder växelvajern vid själva reglaget. Sladdarna var väldigt tajta från affären, jag kollade inte noga nog när jag vände och vred på styret för att få sladdarna mer slappa, och den gick ur sin hylsa. Kostade några hundra att fixa, som sagt, jag är inte så händig.

• Och att växelreglaget måste bytas, då indikatorn var i vägen och gick inte att flytta kunde jag inte justera som krävdes. Bytes mot ett av högre kvalité för att få rätt funktion – ytterligare en erfarenhet man lärt sig. MTB-världen är en djungel men oerhört fascinerande – men överväldigande för nybörjare.