NyblörjarMTB:er, dålig mekaniker - dos and don'ts - råd

HelsRike

Ny medlem
Hej allesammans!

Detta blir en längre post, ber om ursäkt, men det finns en TL:DR längst ned.

Total nybörjare här gällande MTB. Har pendlat året runt i Uppsala i fyra år i februari på en 7-växlad DBS damcykel – måste ju sägas att vissa vinterdagar är skillnaden liten mellan skog och väg, så jag fick upp ögonen för MTB igen, sedan jag slutat runt 14 års ålder. En eloge till Uppsalas plogining - ytterligare en MTB:er <3. Många av termerna jag använder är på engelska, rätta mig gärna om ni orkar, jag har svårt att hitta ord som tycks användas på forumet.

Till poängen. Jag har köpt en lite mer ordentlig cykel som jag vill vara rädd om – många kanske skrattar åt det men det är en OK hardtail nybörjarcykel för 10500 på Sportson, påstått värde 12000/12500 eller nåt, men vem vet, lite rea i alla fall. Inge för 20 papp men värt att ta hand om.

Jag är ingen mästermekaniker – tvärtom, jag kan justera bromsar, byta däck osv men inget mer avancerat. Jag kan också vara lite disträ när jag sysslar med dessa saker – inte i skogen dock.
Jag har gjort några tabbar som kostat eller kunnat kosta mig lite pengar. För er erfarna är detta kanske inte några nyheter, men för mig blev det.

• Som exempel på dumma saker att göra. Ändra ordning på broms och växel för att möjliggöra enfingerbromsning, och ha sönder växelvajern vid själva reglaget. Sladdarna var väldigt tajta från affären, jag kollade inte noga nog när jag vände och vred på styret för att få sladdarna mer slappa, och den gick ur sin hylsa. Kostade några hundra att fixa, som sagt, jag är inte så händig.

• Och att växelreglaget måste bytas, då indikatorn var i vägen och gick inte att flytta kunde jag inte justera som krävdes. Bytes mot ett av högre kvalité för att få rätt funktion – ytterligare en erfarenhet man lärt sig. MTB-världen är en djungel men oerhört fascinerande – men överväldigande för nybörjare.

• Nästa tabbe: min derailleur cage blev böjd vid en rejäl vurpa och min kedja började hoppa mot navet/hjulet vid lägsta växeln och växlarna betedde sig mysko, förstod inte riktigt hur allvarligt detta var förrän jag kom till Sportson och de fixade det. Efter varje vurpa kollar jag nu alltid att systemet är i linje innan jag fortsätter.

• Sedan läste jag om reparationsställ – och att man inte bör spänna dessa vid ramen utan sätestolpen, då ramen kan deformeras. Som tur är har min inte blivit det. Det nämns på vissa platser att sätesstolpen är att föredra, men inte att ramen kan deformeras, om man inte söker specifikt på en kombination av ”crushed tube”. Som fråga här: hur långt kan man rotera stolpen om den är av aluminum?

Sedan finns den uppenbara saken som spreja inte olja vid disc bromsen.
Det vore vettigt att undvika skador på cykeln. Att bryta växelkabeln var ju ren dumhet egentligen, men jag trodde den var mer robust, att veta att en aluminiumram kan deformeras är inte lätt, samtidigt som många påstår att det är väldigt osannolik att den deformeras
Jag har läst omfattande om cykelreparationer och kollat på guider, samt självklart även mycket om teknik om cykling i stigar men OT. Detta är dock inte nog verkar det som, många säger inte vad som kan gå fel.

TL;DR Min fråga är, när ni mer erfarna började, gjorde ni några oväntade tabbar med cykeln som kostade er pengar eller tid? Te.x hade sönder en kolfiber-eller aluminiumram med ett reparationsställ?
Någon som vill dela med sig? Eller borde jag bara skämmas?

Vore roligt om det fanns fler ”hemligheter” som bör undvikas, om någon har några. Eller om jag är själv :( Till mitt försvar fick jag ingen bruksanvisning alls med varningar om någonting så jag fick söka generell information på internet.

/Nybörjaren

Senast ändrad:
Tackar!

Verker vara en blandning av både lite mer avancerade mektabbar och några lite... enklare, som jag är mer sannolik att råka ut för. Kanske inte kan råka ut för så många fler simpla tabbar dock, men vi får se ;)

Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom den dök upp i ett annat sammanhang idag
> så bjuder jag på denna:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2383164

Om inte annat så känner jag mig inte inte fullt lika dum längre. Jag är inte ensam )

Kikon skrev:
> Jag skulle tro att allt som finns att skriva om
> något på en cykel står skrivet här.
>
> Www.sheldonbrown.com

Han verkar ha en massa bra information, han nämner dock inte att ett reparationsställ ska kunna skada en svagare ram. Men detta kanske är en överdrift också, vad vet jag. Min ram klarade sig i alla fall.

Tack för tipset i alla fall!

Sätter alltid cyklarna i mekstället med fästet i ramen. Varför skall man klämma så hårt? Vinklar man den rätt å sätter den i viktcentrum behöver du nästan inte klämma den. Använder den till Fatbike, min å sambons kol HT å Alu racern å min Kol Enduro.
Kan inte tänka mig att man klämmer sönder ramen om man inte tar i så man spricker.

Lycka till

fred_sv skrev:
> Sätter alltid cyklarna i mekstället med fästet
> i ramen. Varför skall man klämma så hårt?
> Vinklar man den rätt å sätter den i viktcentrum
> behöver du nästan inte klämma den. Använder
> den till Fatbike, min å sambons kol HT å Alu
> racern å min Kol Enduro.
> Kan inte tänka mig att man klämmer sönder ramen
> om man inte tar i så man spricker.
>
> Lycka till

Nej, det är ju många som säger det också, du har säkert rätt, men så här säger Sheldon Brown som länkades till tidigare:

"Most commercial work stands have a padded clamp to grip the top tube, seat tube or seat post. Be careful not to clamp over a cable, water-bottle boss or other protruding fitting, or you may dent a frame tube. The clamp can crush a carbon-fiber tube -- a couple of thousand dollars' loss with one dull, hollow "crack". Clamp the bicycle by the seat post instead. If the seat post is also of carbon fiber, replace it with a metal one before lifting the bicycle onto the work stand."

Detta gäller kolfiber, vissa påstår att det gäller även aluminium. Men min höll, även fast jag spände hårt, din tycks hålla - men det är väl just risken som ändå finns där att den går sönder. Vet inte hur många som sätter sin cykel i ramen, men det verkar inte vara många klagomål om trasiga ramar här. En trasig kolfiberram lär dock vara värd 20 posts om ämnet </), helt klart många tusen.

HelsRike skrev:
> Aron skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eftersom den dök upp i ett annat sammanhang
> idag
> > så bjuder jag på denna:
> > http://happymtb.org/forum/read.php/1/2383164
>
>
> Om inte annat så känner jag mig inte inte fullt
> lika dum längre. Jag är inte ensam )
>
>
> Kikon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skulle tro att allt som finns att skriva om
> > något på en cykel står skrivet här.
> >
> > Www.sheldonbrown.com
>
> Han verkar ha en massa bra information, han
> nämner dock inte att ett reparationsställ ska
> kunna skada en svagare ram. Men detta kanske är
> en överdrift också, vad vet jag. Min ram klarade
> sig i alla fall.
>
> Tack för tipset i alla fall.

Som redan sagts, det är sunt förnuft som gäller med mekställ. Klämmer du åt som med ett stort skruvstäd så blir det förmodligen märken. Men ett bra mekställ är snällt. Det klämmer på en så stor yta att det i princip inte kan bli några skador. Ja om man inte är dum alltså.

Lite ot men jag har sett folk linda bubbelplast runt ramröret innan de vågar klämma lite med mekstället. De kan sen knappt trampa runt pedalerna för att smörja kedjan för det vinglar så jävligt. Vad skulle Jarmo säga... (Den roliga Jarmo)

Min aluram verkar vara tunn som en ölburk och bucklar lika lätt när man klotar, men det går alldeles utmärkt att hänga den i ett mekställ.

Jonas D skrev:
> Du kanske kan hitta lite tips i Petris tråd ;)
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1941936/page=
> 1

Ja, det där gick ju lite åt tokskogen, men han verkar haft tålamod. Jag vet dock min begränsning, även om jag är klantig ibland :). Större reparationer/installationer blir det fackman för. Mitt ställ kommer användas för mycket enkla reparationer, men kanske framförallt så jag kan rengöra och/eller olja cykeln ordenligt, ovan, under, kedja, kasett osv, på ett smidigt sätt. Det görs ofta och ett ställ gör det oerhört mycket lättare.

Kikon skrev:
> Som redan sagts, det är sunt förnuft som gäller
> med mekställ. Klämmer du åt som med ett stort
> skruvstäd så blir det förmodligen märken. Men
> ett bra mekställ är snällt. Det klämmer på en
> så stor yta att det i princip inte kan bli några
> skador. Ja om man inte är dum alltså.
>
> Lite ot men jag har sett folk linda bubbelplast
> runt ramröret innan de vågar klämma lite med
> mekstället. De kan sen knappt trampa runt
> pedalerna för att smörja kedjan för det vinglar
> så jävligt. Vad skulle Jarmo säga... (Den
> roliga Jarmo)
>
> Min aluram verkar vara tunn som en ölburk och
> bucklar lika lätt när man klotar, men det går
> alldeles utmärkt att hänga den i ett mekställ.

När du säger bra mekställ, syftar du till sådana som proffsen använder? Beställde själv ett Park Tool PCS-10. Sunt förnuft och försikhet låter klokt, men din uppfattning, kan det funka med denna om man inte överdriver, eller syftar du mer till proffssaker?

Kikon skrev:
> Det du köpt lär höra till de bästa som finns
> skulle jag tro.

Jo, jag läste mycket bra om dem, men det räknas väl fortfarande till DIY och inte proffs. Kollar på klon och testar därefter. Tack för hjälpen :)

Bra nybörjartips i största allmänhet: Dra saker lösare än du tror. Drar du för löst händer det i allmänhet inget farligt, det värsta som kan hända är att nåt rör sig lite och att du får dra lite till. Drar du för hårt går saker sönder.
Momentnyckel kan vara bra, men man klarar sig bra utan också så länge man drar varsamt. I synnerhet om man inte har en cykel som är nerlusad med kolfiber.

Senast ändrad:
Generellt skulle jag säga att cykelgrejer måste dras hårdare än vad folk tror. Saker som lossnar är obra och farligt.

(ps. Sverker du håller käften. Det var flogs fel!)

underscore skrev:
> Generellt skulle jag säga att cykelgrejer måste
> dras hårdare än vad folk tror. Saker som lossnar
> är obra och farligt.
>
> (ps. Sverker du håller käften. Det var flogs
> fel!)

Mhm, whatever floats your goat

Tillbaka
Topp