Nybörjar cykel

• Trådstartare Trådstartare kribbz
  • Start datum Start datum
K

kribbz

Guest
Nybörjar cykel
Hej!!
Har starka funderingar på att börja cykla i skogen
Frågan till er är villken cykel jag ska satsa på,jag var o tittade på en Specialized Epic och en Specialized stumpjumper idag
Vad ska man satsa? på vill inte köpa något som jag komer att villja sälja om ett halvår
och helst hitta något som plånboken gillar oxå=/
Kom med lite förslag om ni har några,,det e ju cykel rea nu=)
Bor i gbg så hade varit bra om affärena ni tipsar om ligger där oxå

Nybörjar cykel
Ett tips är att kolla läsvärt.

Sen om du är nybörjare och ska köpa en cykel som plånboken gillar, hur kommer det då sig att du kollar på en Specialized Epic som är en riktigt racecykel som absolut inte gjord för nybörjare på något sätt, speciellt inte prislappen?

Nybörjar cykel
Nigel: Bra uttömmande svar, säkert både uppskattat och till stor hjälp.

Kribbz: Jag är ganska ny på det här själv, så ta följande med en nypa salt: Det känns som det första du ska göra är att fundera vad du vill använda cykeln till lite mer specifikt. Om du inte vet det ännu så är det kanske bättre att ändå köpa något som du kan byta efter ett år när du vet mer vad du vill ha. Köp en begnad cykel som du kan sälja igen efter ett år om du inte vill ha en extra att kunna lämna ute då. Jag gick själv och suktade efter Specialized (de är ju så himla läckra) men det känns som ett vanskligt första köp om du aldrig kört mtb tidigare. Sen finns det en hel massa trådar här om detta. Använd sökfunktionen och kolla "läsvärt". Men berätta gärna vad det blev sen, det tycker jag är spännade att läsa!

Nybörjar cykel
Vi lever i en globaliserad värls, kribbz! Avstånden krymper genom ny teknik, containerfieringen osv. Distributionstekniken utvecklas enormt just nu. Detta tillsammans gör att vi kan beställa en cykel från Tyskland snabbt och för en mycket billigare slant än om vi går in i en Göteborgsbutik. Det kan gå nästan lika fort att få cykeln levererad från Tyskland som från den lokala cykelaffären. Kolla under butiksrecensioner efter de tyska butikerna.

Flera kompisar till mig har köpt cykel genom H&S Bike Discount, de är helnöjda.

Exempel på cykel inköpt i Tysk nätbutik:
radon3.jpg

Nybörjar cykel
Låter som ett oerhört klokt val att börja hojja i skogen kribbz!
Välkommen ut i spenaten =)

Om du aldrig hojjat bland grönsaker förr så är en dyr hoj helt fel att börja med tycker jag. Min erfarenhet säger att första hojjen nästan alltid är ett felköp för man vet inte i början vare sig vilket som är skoj eller vad man har fallenhet för. Första hojen skall av den anledningen vara en enkel "komma-igång-hoj" för en ganska liten penning. Den kan man trampa runt på ett år eller två och efteråt antingen uppgradera förstahojen (om den var rätt cykeltyp) eller skaffa en ny som passar bättre till det du skall ha den till.
Börja med en hardtail för 5-7.000. En sån kan alltid funka som pendlarhoj eller säljas. En välvårdad 6.000kr-cykel (nypris) är ofta mer lättsåld begagnad än en skitfin hoj för 15-20.000 tror jag. De som vill lägga t.ex 3-4.000kr på en hoj kan ofta tänka sig begagnat men de som vill ha en super-hoj köper hellre nytt (obs! Egen erfarenhet. Finns garanterat de som säger tvärtom)
Dessutom är det ekonomiska risktagandet minimalt med en billig hoj.

Nybörjar cykel
Hej!!
tillbax igen det blev en Sintesi Zerox
Ja lite dyrare än jag hade tänkt från början,men men
Det är ju XT hela vägen=)Och den va pris sänkt oxå.
Oj!! Glömde att säga att jag redan hade en gamal hardtail=)som jag fixa i ordning med slitz och grejor igår
Och nigel Tack för hjälpen=)

Tillbaka
Topp