Nybörjar fråga märken på damcykel

Hellen

Ny medlem
Hejsan! Jag skulle verkligen behöva er hjälp, okunnig som jag är på cyklar. Jag kikar på en begagnad damcykel för vardagsbruk och kikar på blocket. Valet står mellan en Apollo Linnea, Sjösala Sunnanö och Sjösala Sommarnatt. Är märkena Apollo och Sjösala jämnlika i kvalitet eller skulle ni rek ett av dem? Tusen tack! /Helen

Hur har du tänkt använda cykeln? Och hur mycket är du beredd att betala?

Min personliga åsikt är att traditionella dam- och herrcyklar är rätt odugliga fordon. De är överprissatta, tunga och trögcyklade. IMHO passar de endast till att cykla från sommarstugan till stranden. De är lite som en gammal Volvo Amazon: Fina att se på men som transportmedel så står de sig slätt gentemot modernare fordon.

Om du kan tänka dig att titta lite mot cityhybriderna i stället så tror jag att du får betydligt fler svar.

Okej tack jag vet och jag har endast tänkt ha den till kortare sträckor. Eftersom jag är helt oinsatt i cyklar och märken så tänkte jag om något av märkena är bättre men båda kanske är "skit" ;)

Om du vill köpa nytt så välj den billigaste, eller den du tycker är finast.

Spar annars lite pengar och köp en begagnad. Nypriset på den där typen av cyklar brukar vara alldeles för högt tilltaget. (Det samma gäller väl även på begagnatmarknaden, men det är en annan femma.)

Tillbaka
Topp