Nybörjar-frågor!

Mbertilsson

Ny medlem
Nybörjar-frågor!
Hej på er!
Testa att cykla på min nya cykel för första gången idag, blev 3 mil. Nu när jag kommit hem har jag några frågor som ni kanske kan besvara! ?

-Har ni några tips kring växlandet?
Kan jag ha ”fram”växeln(vänster) i ett läge och bara växla med ”bak”växeln(höger)? Eller hur växlar jag på bästa sätt?

-Fick så ont i nacken och axlar, kommer det gå över ju mer jag cyklar? Eller är de något jag ska sänka/höja på cykeln? Eller hur gör ni för att inte få ont?? Är ju många timmar man ska sitta på cykeln! ?

Nybörjar-frågor!
Cykla mer, titta ner i backen istf framåt, cykla ännu mer så blir du starkare. Cykelpositionen på en racer liknar inte mkt annat i vardagen. Även om man är vältränad får man problem de första milen

Nybörjar-frågor!
Mitt tips är att "grundinställa" cykeln efter din längd (längd över havet och grenen). Finns en massa experter tillhanda via Google, ta fram en bok och ett måttband så är det bara att mäta. Vad du ska mäta framgår snart efter lite googling. Sedan kommer det att ömma i början, kroppen vänjer sig och du gör finjusteringar av grundinställningarna.
Men framförallt, snart kommer det fler och bättre tips av mer kompetent folk än mig ☺.

Nybörjar-frågor!
Växla så att du håller jämn kadens. Kör inte på för tunga växlar om knäna är dig kära. Är cykeln sunt konfiguerad behöver du använda båda klingorna.

Träning, justering av positionen och medvetenhet om kroppshållningen löser problemen. Häng inte tungt på styret för då kommer du utan tvekan att få ont.

Nybörjar-frågor!
Hej du bör inte använda de två yttersta bak på (kasetten) om du har lilla på fram (lilla klingan) samt inte använda de två innersta bak på (kasetten) när du kör på det yttersta fram (stora klingan)

Nybörjar-frågor!
toysc sa:
Hej du bör inte använda de två yttersta bak på (kasetten) om du har lilla på fram (lilla klingan) samt inte använda de två innersta bak på (kasetten) när du kör på det yttersta fram (stora klingan)
+1!

Men kör du (i ditt fall Mbertilsson med 3-delat fram) på mitten-klingan fram så kan du använda hela kassetten från vänster till höger, även om det inte är 100% optimalt.

Senast ändrad:
Nybörjar-frågor!
- sträva efter att hålla kedjan i ganska rak linje.
- om cykeln är i rätt storlek och inställd efter dig går det förhoppningsvis över. Men rör lite på nacken då o då och försök avlasta händerna.

Nybörjar-frågor!
För att vänja nacken är det bättre att cykla ofta och kort än sällan och länge. Längden på passen ökar du allt eftersom kroppen härdas.

Tillbaka
Topp