Nybörjar/långsamrunda STHLM-HBB-Hellas Söndag 20/6

stereo

Medlem
På söndag tar jag med mig två kollegor ut i skogen som aldrig cyklat MTB förut. Killarna (ja, jag jobbar med IT) är väl iofsig i hyffsad kondition och pendelcyklar väl ganska regelbundet, men har ingen stigvana på MTB - så jag förväntar mig att tempot kommer vara mycket lugnt och beskedligt. Några på torsdagscyklingen uttryckte intresse att följa med så jag tänkte att jag postar upp det här om fler vill med (och även så att torsdagscyklisterna ska komma ihåg det:)). Det vore kul och vad jag sett hittills av alla trevliga happyiter så torde det bidra till att övertyga "mina gäster" att upprepa upplevelsen.

Plats: HBB
Tid: 12.30 (vädret sägs bli bättre mot eftermiddagen, men förvisso kan man väl inte lita på det)
Tempo: lugnt (på riktigt den här gången, inte på låtsas som det brukar), men känner jag stigarna rätt så kommer man få möjlighet att frusta lite oavsett.
Omfattning: ca 4h och högst troligt även en lunch/fika vid Hellasgården
Sträckning: Hade tänkt mig att ge mig på riktiga klassiker och säkra kort. Typ några inledande stigar i Sicklaskiftet och sedan troligen grön medsols med eventuellt skifte till blå. Dyker någon stigfinnare med kreativa idéer upp så är både stigfinnaren och dennes idéer varmt välkomna.

Kan nog klämma in en runda på söndag "nybörjare" som man är så passar väl detta utmärkt!

Jag hakar på också! Inte för att jag känner mig som en nybörjare, men det är kul att cykla i skogen!

Kan man bjuda in sig själv till det här? Köpte cykel i tisdags och skulle behöva lite guidning gällande vart det finns enklare stigar. MTB-leden vid fiskartorpet föranledde såväl SPD-vurpor som en hel del ledande/bärande av cykel igår... Dock vill man ju inte sinka andras framfart så ifall jag är för grön för att haka på så tar jag inte illa upp ifall ni påpekar det =)

Det går bra att haka på! Två av deltagarna har som sagt inte kört alls tidigare så andra kompletta nybörjare är välkomna (och övriga som vill ha en lite lugnare tur). Om det är några som tycker det går för långsamt så är det väl bara att de bryter ur en egen klunga tänker jag?
Det är svårt att helt undvika svårare partier, men det är nog få av de mest erfarna som har rundor där de aldrig sätter ner foten eller kliver av cykeln ändå. Så det är inget att oroa sig för.

Klockrent, jag hänger gärna på om vädret sköter sig någorlunda. Jag är definitivt nybörjare så det blir en bra premiär-happy-tur.

För den som aldrig kört någon happyrunda men vill med så förtydligar jag att "start hbb" betyder att vi ses vid parkeringen nedanför hammarbybackens lift. Där man förväntar sig helt enkelt.

jag hade tänkt cykla söndag och happysällskap gör det hela bättre. Måste dock förbi jobbet innan, brasklappen är att jag blir klar med ivesteringsbudgeten innan...

Förlåt men jag råkade tyvärr dubbelboka mig angående söndag :\ Jag och brorsan hade redan bestämt söndagscykling i lida. Måste tyvärr banga..

Hoppas ha ork att hänga på evenemanget. Dras med snorflöde ur ventilationshålen i ansiktet, men det kanske blir ebb till på söndag...
Sen skulle det vara skoj att se Narva's nya hoj, vi har ju surrat en del på jobbet i veckan!

Nu är hushållet dessutom invaderat av bröllopsstinna dalmasar varför det kan vara skönt att komma ut i friska luften lite efter att ha fått en mild överdos av pukor och trumpeter, galaklänningar å tiaror. Och då har det ju än så länge bara varit förfest för hovet, undrar hur det blir imor'n

Jag kanske dyker upp om vädret är bra. Har inte cyklat mycket skog i år, så newbieride blir finfint.

Jag hänger kanske på. Har tillbringat mer tid på happy de senaste månaderna än på cykeln, och känner att det är dags att försöka komma igång igen.

Hej!

Jag är ny här på sidan och är nybörjare, men kommer kanske upp i lite fart efter en stunds cyklande:)Dock ingen större tillhängare av svåra klippor, hellre mer fart på stigarna :)
Blev just bestämd att jag skall ut och paddla kajak idag, men jag hänger hemskt gärna med vid senare tillfällen!

http://ninniandersen.wordpress.com/

Verkar ändå som vi blir ett litet gäng, även utan dig Skrotfot ( krya på dig!). Skoj! Jag har mycket svårt att förutse tempot idag, men lovar att om vi inte kommer överens om det så bryter vi ur långsamgruppen ur en "långsammastgrupp" som tom tillåter att du leder cykeln runt hela vägen. Turen blir rätt lång dock, men flera möjligheter finns att kliva ur skogen för den som vill känna sig trygg i att veta att det finns exit strategies. Vädret ser lysande ut just nu, detta kommer bli kul!

Typiskt att jag inte såg denna tråd förrän nu...
Har precis kommit hem efter en tur från Hammarbyhöjden till Hellas och tillbaka. Och skulle verkligen behövt lite guidning i spåren därute.

Var vid Hellas för första gången och fick för mig att det var det gula spåret som var det lättaste. Fel hade jag och har tio skrapsår och en avskalad fingertopp som bevis för det. Det var lite för mycket bergsbestigning för min del.

Får kolla Happy mer noggrant i framtiden och hoppas det kommer mer "nybörjarturer" :)

Jag var ute i lida, cyklingen var bra, kanske för mkt grusväg men.. Men jag stukade handleden och rev upp mina nya cykelbyxor vilket var misslyckat :\

Hoppas ni hade en trevlig tur idag, vädret var ju finfint. Själv åkte jag iväg för att köpa snus efter att ni dragit upp på Sicklahöjden, jag hamnade till slut i skogarna vid Orhem/Skrubba mellan Farsta o Tyresö. Fisåkning för min del, men det var gött med lite äventyr ändå.

Tackar för en fin tur i hellas, kul med så många som dykte upp, 18 personer. några bröt sig ur å körde på i högre tempo. Bitvis lite för stökigt för min smak men det var kanon, ser fram emot nästa runda redan nu:)
Hoppas de kommer upp lite bilder från våran tripp:)

här är de bilder jag tog vid spången, tror det var ett par till som tog några bilder

Bilagor

• IMG_0909.JPG
    IMG_0909.JPG
    166.7 KB · Besök: 31
  • IMG_0911.JPG
    IMG_0911.JPG
    167.6 KB · Besök: 31
  • IMG_0912.JPG
    IMG_0912.JPG
    169.1 KB · Besök: 28
  • IMG_0916.JPG
    IMG_0916.JPG
    161.2 KB · Besök: 33
  • IMG_0918.JPG
    IMG_0918.JPG
    169.4 KB · Besök: 27
  • IMG_0920.JPG
    IMG_0920.JPG
    161.4 KB · Besök: 29
  • IMG_0923.JPG
    IMG_0923.JPG
    167.2 KB · Besök: 26
  • IMG_0927.JPG
    IMG_0927.JPG
    165.1 KB · Besök: 31
  • IMG_0929.JPG
    IMG_0929.JPG
    168.2 KB · Besök: 30
  • IMG_0933.JPG
    IMG_0933.JPG
    169.9 KB · Besök: 28
  • IMG_0934.JPG
    IMG_0934.JPG
    169.2 KB · Besök: 28
  • Untitledeeee.jpg
    Untitledeeee.jpg
    154.3 KB · Besök: 24
Bortsett från några missöden med skrubbsår (klarade mig inte utan sådana själv :) och en spricka i en hjälm var det en riktigt trevlig tur. Kalasväder, inga mekhaverier eller punkor. Tempot var riktigt bra även om vi tog en hel del pauser, men det behövdes i värmen och det ganska tekniska och stökiga stigvalet i dag. Hoppas alla tyckte det var lika kul som jag, och att ingen har blivit bortskrämd från skogen eller happy :-D

Lite mer blandade bilder. Är det någon som vill ha en bild i originalformat så PM:a över en mejladress. Tog en hel del bildsekvenser, så det finns säkert en del bilder både före och efter tidsmässigt också.

P1070418.JPG ht=480

P1070429.JPG ht=480

P1070435.JPG ht=480

P1070441.JPG ht=480

P1070450.JPG ht=480

P1070452.JPG ht=480

P1070472.JPG ht=480

P1070512.JPG ht=480

P1070550.JPG ht=480

P1070569.JPG ht=480

P1070611.JPG ht=480

P1070625.JPG ht=480

P1070635.JPG ht=480

P1070637.JPG ht=480

P1070638.JPG ht=480

P1070642.JPG ht=480

P1070645.JPG ht=480

Tack för turen! kanon väder också, inte illa pinkat.
Ser redan fram emot nästa runda, var det på tisdagar?

Tack för en trevlig tur. Lite skrapsår med blodvite på underarmarna har jag efter i princip alla turer.

Jag testade inte cyklarna själv, men de som cyklade på dem var nöjda och hade kul- så de gjorde helt klart tricket kan man väl säga. 300:- för heldagshyra

Fanken!

Såg tråden innan helgen men var bortrest och kunde inte försöka hänga med.
Men någon såndärnt hade ju varit behövligt. Dels för att palla hänga med i tempot, och dels för att lära sig Hellas.

En får hålla utkik inför nästa tur, så man kan förbereda sig mentalt för sin spångest och gyttjebad till allmän beskådan!

Här kommer mina bidrag från gårdagens tur som jag inte kommer att glömma på ett bra tag.Efter kraftig närkontakt med träbron ,innan Hellas så har jag inte alls ont idag (bara jag inte rör mej) ;-)
Nu återstår bara att skaffa en ny hjälm laga samt cykeln som inte blev alltför trasig.

P1010958Small.JPG ht=480

P1010959Small.JPG ht=480

P1010960Small.JPG ht=480

P1010961Small.JPG ht=360

P1010962Small.JPG ht=360

P1010963Small.JPG ht=360

P1010964Small.JPG ht=360

P1010965Small.JPG ht=360

P1010966Small.JPG ht=360

P1010967Small.JPG ht=360

P1010968Small.JPG ht=360

P1010969Small.JPG ht=360

P1010970Small.JPG ht=360

P1010971Small.JPG ht=480

P1010972Small.JPG ht=480

P1010973Small.JPG ht=480

Hyrcyklarna, hur gick dom, var hyr man, vad var det för cyklar? Kan ju vara bra att veta om man skulle lyckas tjata med sig någon bekant ut i skogen!

Ubu skrev:
-------------------------------------------------------
> Hyrcyklarna, hur gick dom, var hyr man, vad var
> det för cyklar? Kan ju vara bra att veta om man
> skulle lyckas tjata med sig någon bekant ut i
> skogen!

Erik Svedin som dök upp på förra tisdagsrajden i JohanA´s grupp och var med och hojade ett tag driver ett litet cykeluthyrningsföretag som har några helt okej (för nybörjare osv) Stevens-hojar (hardtail) att hyra ut. Jag passade på att fråga honom lite då i tisdags om cyklarna funkade i Hellasterräng och då han intygade det så testade vi och mina två vänner som cyklade på dem hade åtminstone roligt och tog sig fram riktigt bra tycker jag. Inte för att de hade så mycket att jämföra med, men de tyckte cyklarna var schyssta.
http://www.bikeguide-stockholm.se/

Waterdragon skrev:
-------------------------------------------------------
> Här kommer mina bidrag från gårdagens tur som
> jag inte kommer att glömma på ett bra tag.Efter
> kraftig närkontakt med träbron ,innan Hellas så
> har jag inte alls ont idag (bara jag inte rör
> mej) ;-)
> Nu återstår bara att skaffa en ny hjälm laga
> samt cykeln som inte blev alltför trasig.
>
>

Ingen dålig vurpa det där.. skönt att du slapp allvarliga(re) skador.

Kul med bilder och film!

Tillbaka
Topp