Nybörjar mtb:are behöver vätskesystem?

Nyss varit ute och cyklat och då jag är ganska ny på det här så har jag åkt runt med flaska i ryggsäcken så får stanna hela tiden och dricka.

Kom på då att det fanns camelbaks? Jag kommer inte köra superlångturer...

Tänker att ni som har lite mer koll än mig kanske har nåt bra tips på ryggsäckar med vätskesystem som är anpassade för cyklister?

Agnanaurion skrev:
-------------------------------------------------------
> Biltema har. Typ 200:-, bra grej att prova med
> innan du känner att 1100:- för märkesrygga är
> värt pengarna

+1 jag har Biltemas och tycker den funkar utmärkt med tanke på priset! Annars är det väl bara du sätter på en flaskhållare på hojen.

Om du ändå bara kör kortare rundor lär du väl klara dig på flaska/or i flaskstället(n)? Jag har en helt oanvänd kamelrygg liggandes eftersom jag inte behöver den på mina korta rundor under 3 timmar.

Agnanaurion skrev:
> Biltema har. Typ 200:-, bra grej att prova med
> innan du känner att 1100:- för märkesrygga är
> värt pengarna

+2 ja köpte nyss en biltema 219:- o den e mycke skönare o ha även på kortare turer än att ha flaska(or)på hojjen

Johansson83 skrev:
> Kör själv Camelbak Rogue, 2 liter och fina
> förvaringsfack.
> Grymt nöjd, 508:- på bikester.

Har samma, riktigt nöjd

Jory89 skrev:
> Även Clas Ohlson säljer ett relativt billigt
> vätskesystem på 2 liter.
> Väska:
> http://www.clasohlson.com/se/Ryggsäck-14-lite
> r-Asaklitt/31-2155 280kr
> Blåsa:
> http://www.clasohlson.com/se/Vätskeblåsa
> -2-liter-Asaklitt/Pr311454000 120kr
> Summa: 400kr

Den där är nog för stor för att ha med på ett mtb-lopp. Biltemas variant verkar smidigare - men blåsan rymmer bara 1.5 liter. Frågan är om Clas- blåsan går att prega ner i Biltema-ryggan.

Jag har en Camelbak M.U.L.E som jag pendlar till jobbet med - den är jätteskön, men lite för stor om man ska cykla långlopp. Lånade en mindre Camelbak med 2-litersblåsa till Snapphaneturen igår och den var perfekt. Eftersom jag är lite snål kommer jag nog att köpa en biltema -rygga, i alla fall för att testa.

Jag kör med en camelbak mule med blåsa på de lopp jag kört och tycker inte att ryggan är klumpig på något vis. Skönt att även få med sig en extra slang och lite andra saker ifall något händer. Har 3L blåsa men fyller den oftast inte mer än med 2l.

På kortare turer (under 2,5tim) så kör jag med flaska i flaskställ istället för blåsan men har fortfarande med mig ryggan med alla braåhasaker.

Jag söker samma sak, har ifs flaska med ställ, men jag vill ändå ha en rygga med lite prylar då jag pendlar till jobbet, alternativt ha lite annat med, kaffe och bullar tex.

Så en väska med kanske 2 liter vätska och ytterligare några liter för kläder/fika.

Senast ändrad:
Oavsett aktivitet rekommenderas ett visst intag av vätska och det ska intas innan törstsignalen, alltså bör du ha tillräckligt med vätska med dig för att klara x antal timmar utan törstsignal.

Det finns fina påhängsvagnar som har plats för en tunna med finaste ölen om inte ryggan är tillräcklig. Eller modifiera en Bullitt för stigcykling ;)

Skämt åsido, det finns gott om bra ventilerade ryggor med vattenreservoir så fundera på vad mer du vill ha med på turen. Utöver ovan nämnda Camelbak och USWE, kolla på:

Deuter Compact Lite 8
Osprey Raptor 6 eller Viper 5
Shimano Rokko 12L (ca 400,- på rosebikes.se)

@ de som envist puffar för flaskställ och flaska. Klassiskt måhända men ur ett säkerhetsperspektiv så vinner ju ryggan. Eller har ni nån hemlig teknik där ni kan dricka ur flaskan och ändå ha båda händerna på styret?

Clas Ohlson har en billig vätskepåse som man stoppa ner i valfri ryggsäck.
Den kör jag med.
Har också sätt att XXL har lösa Camelbak-påsar som säkert är lite bättre än modellerna från Clas Ohlson och Biltema men förmodligen dyrare.

Är det för att er ram inte har plats för flask-ställ, eller varför vill ni ha camelbak i stället för flaskställ, på kortare tur?

Geekstremist skrev:
> @ de som envist puffar för flaskställ och
> flaska. Klassiskt måhända men ur ett
> säkerhetsperspektiv så vinner ju ryggan. Eller
> har ni nån hemlig teknik där ni kan dricka ur
> flaskan och ändå ha båda händerna på styret?

Hur får du munstycket in i munnen? ;)

Allvarligt - det är ett icke-problem, eller tokcyklar ni diehard-mofo-stig hela tiden, non-stop?
Jag körde både Finnmarksturen och CV med flaskställ, och det rullade på rätt friskt, utan problem att dricka (och jag är inte unik på något sätt, högst medelmåttig med bra pannben bara).

nasso skrev:
> Är det för att er ram inte har plats för
> flask-ställ, eller varför vill ni ha camelbak i
> stället för flaskställ, på kortare tur?

Jag är också n00b men har noterat ett antal fördelar med vätskeryggsäck vs flaska på ram i MTB. (när det gäller landsväg, som jag också cyklar, skulle jag inte överväga ryggsäck)

1. Har du sett hur många tappade flaskor det ligger längs stigarna i ett MTB-lopp? Ett antal. Antingen vibrerar de loss eller så tappas de när cyklisten ska ta dem från ramen eller sätta tillbaka dem.
2. Det går snabbare och smidigare att dricka från ett munstycke än att sträcka sig ner och ta flaskan, dricka och sedan stoppa tillbaka den. Cyklar du i skogen så behöver du ha händerna på styret.
3. Du får plats med minst 1,5 - 2 liter vätska (beroende på modell) i en ryggsäck. Fulldämpade hojar har ofta bara plats för ett flaskställ = max 0,75 liter. På längre lopp behöver du mer vätska än så.
4. Du slipper langa...

finns säkert fler fördelar också...

+1 på ceels förslag med Bergans Rondane från xxl.
Jag kör 6 litersvarianten för löpning, funkar kanon. Provade flera olika men tyckte denna var skönast. Ej testat den för cykling dock ännu.

Köpte någon salomon på xxl för 500.12+2 heter den nog. Runt 500 betingade den... 1.2 liter vatten och en relativt tydlig ryggsäck för tex ombyte och sånt.

Husabuse skrev:
>
> Hur får du munstycket in i munnen? ;)
>
> Allvarligt - det är ett icke-problem, eller
> tokcyklar ni diehard-mofo-stig hela tiden,
> non-stop?
> Jag körde både Finnmarksturen och CV med
> flaskställ, och det rullade på rätt friskt,
> utan problem att dricka (och jag är inte unik på
> något sätt, högst medelmåttig med bra pannben
> bara).

"Moot point right back at ya." Den tid det tar att föra slang med munstycket till munnen, jfrt med att sträcka sig till flaskan och sedan hålla i flaskan medan du dricker, med bara en hand på styret - det handlar inte om diehard-mofo-whatever, det räcker ju med att en liten kotte, rot, sten eller tuva orsakar ett sidokast för framhjulet så ligger du* där... Sker det dessutom i ett trångt parti under CV eller Finnmarksturen kanske det slutar med en hög med glada amatörer som inte hinner väja undan ;)

*menar förstås inte just dig utan vem som helst som inte har båda händerna på styret och full koll på terrängförhållandena under tiden de dricker.

Geekstremist skrev:
> Husabuse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Hur får du munstycket in i munnen? ;)
> >
> > Allvarligt - det är ett icke-problem, eller
> > tokcyklar ni diehard-mofo-stig hela tiden,
> > non-stop?
> > Jag körde både Finnmarksturen och CV med
> > flaskställ, och det rullade på rätt friskt,
> > utan problem att dricka (och jag är inte unik
> på
> > något sätt, högst medelmåttig med bra
> pannben
> > bara).
>
> "Moot point right back at ya." Den tid det tar att
> föra slang med munstycket till munnen, jfrt med
> att sträcka sig till flaskan och sedan hålla i
> flaskan medan du dricker, med bara en hand på
> styret - det handlar inte om
> diehard-mofo-whatever, det räcker ju med att en
> liten kotte, rot, sten eller tuva orsakar ett
> sidokast för framhjulet så ligger du* där...
> Sker det dessutom i ett trångt parti under CV
> eller Finnmarksturen kanske det slutar med en hög
> med glada amatörer som inte hinner väja undan
> ;)
>
> *menar förstås inte just dig utan vem som helst
> som inte har båda händerna på styret och full
> koll på terrängförhållandena under tiden de
> dricker.

Återigen, icke-problem, man ser till att dricka lite när tillfälle ges, och från start...inte när man upptäcker....att jag borde ha druckit för en halvtimme sedan (för då är det redan försent...).

Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att det här med flaskor eller ryggsäck är en fråga om tycke och smak, och att man får välja själv vilket man vill använda.

Och ration på långloppen flaskor på ram kontra ryggsäckar - 20:1...eller mer?

Det här är lite i nivå med "jag vågar inte testa spd-clips, det känns jätteläskigt", just "två händer på styret, annars kraschar man brinnandes".

HTFU och som alltid ;)

För mig så funkar det inte med flaska+ställ, då kommer jag aldrig på att dricka fören det är försent...
Jag kör med en ospray raptor 14 (små 14 liter) vilket jag tycker funkar kanon

Jag har flaska på XC-cykeln men ryggsäck då jag har stigcykeln.
Detta av flera anledningar. På stigcykeln har jag en höj och sänkbar sadelstolpe
och då vill/kan jag inte ha sadelväska för reservdelar utan har en ryggsäck för att
lägga detta i. Sen i svårare skogsterräng är det mer riskabelt att leta efter en flaska
så där föredrar jag vattenpåse i ryggsäcken eftersom jag ändå har ryggsäck. På XC-cykeln där det mer handlar om att iaf försöka köra fort har jag hellre flaska på ramen.

Orwar skrev:
> Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att det
> här med flaskor eller ryggsäck är en fråga om
> tycke och smak, och att man får välja själv
> vilket man vill använda.

+1 på den o även +1 på maxen99 ja har bättre kontroll på vätskeintaget med ryggan än med flaskor sså för mej är de rygga oavsett kort eller långtur

Jag använder flaskor på cykeln för att jag blir lätt varm och svettas mycket, använder jag ryggsäck blir jag ännu varmare och svettas ännu mer..

ostrand skrev:
> nasso skrev:
> -----
> > Är det för att er ram inte har plats för
> > flask-ställ, eller varför vill ni ha camelbak
> i
> > stället för flaskställ, på kortare tur?
>
> Jag är också n00b men har noterat ett antal
> fördelar med vätskeryggsäck vs flaska på ram i
> MTB. (när det gäller landsväg, som jag också
> cyklar, skulle jag inte överväga ryggsäck)
>
> 1. Har du sett hur många tappade flaskor det
> ligger längs stigarna i ett MTB-lopp? Ett antal.
> Antingen vibrerar de loss eller så tappas de när
> cyklisten ska ta dem från ramen eller sätta
> tillbaka dem.
> 2. Det går snabbare och smidigare att dricka
> från ett munstycke än att sträcka sig ner och
> ta flaskan, dricka och sedan stoppa tillbaka den.
> Cyklar du i skogen så behöver du ha händerna
> på styret.
> 3. Du får plats med minst 1,5 - 2 liter vätska
> (beroende på modell) i en ryggsäck. Fulldämpade
> hojar har ofta bara plats för ett flaskställ =
> max 0,75 liter. På längre lopp behöver du mer
> vätska än så.
> 4. Du slipper langa...
>
> finns säkert fler fördelar också...

Håller med dig fullständigt, och på blötare turer så föredrar jag camelback framför lerigt flaskställ......

@ Husabuse, du replikerar med överdrifter eller påståenden som tyder på att du inte ens gjort ett försök att använda en rygga?

Flera av oss har lagt fram sjyssta argument, både för och emot. Du däremot...

Husabuse skrev:
> Mindre krångel mer cykla - flaskställ fungerar
> jättebra.

Vilken kvalitet/nivå tycker du att dina inlägg har, tomte eller troll? Tror du verkligen det hjälpte TS, som är nybörjare, med det svaret?

Här är ett litet hjälpmedel för att ta reda på rekommenderat intag vätska under träning. Obs att det är Camelbaks men tror inte de blåljuger om resultaten bara för att sälja mer ryggor, de har ju flaskor också...

http://www.camelbak.com/HydrationCalculator

Riktlinje för en medellång man och cirka 75 kg hamnar omkring 1 liter per timme, medelhård cykling. Rekommenderat från flera håll, googla lite om ni misstror mig, är att ha med sig mer vätska än beräknat, t ex 3 liter för 2-2,5 timmes cykling.

Geekstremist skrev:
> @ Husabuse, du replikerar med överdrifter eller
> påståenden som tyder på att du inte ens gjort
> ett försök att använda en rygga?
>
> Flera av oss har lagt fram sjyssta argument, både
> för och emot. Du däremot...
>
> Husabuse skrev:
> -----
> > Mindre krångel mer cykla - flaskställ
> fungerar
> > jättebra.
>
> Vilken kvalitet/nivå tycker du att dina inlägg
> har, tomte eller troll? Tror du verkligen det
> hjälpte TS, som är nybörjare, med det svaret?

Det var helt allvarligt menat. Jag var nybörjare jag med, och fipplade med flaskan, och funderade på camelback (som jag har ett par liggande efter endurokarriären).

Jag bestämde mig för less is more, och kör med flaska, funkar kanon, får med mig två stora på både racer och xc-cykeln (heldämpat), och har tagit mig genom både VR, FMT och CV utan missöden.

den vikten man sparar på cykeln om man tar bort flaskor och ställ när man kör vätskerygga. Är inte den värd något? Lr tar det ut varandra? Cykeln blir lättare men ja tyngre?

T35 skrev:
> den vikten man sparar på cykeln om man tar bort
> flaskor och ställ när man kör vätskerygga. Är
> inte den värd något? Lr tar det ut varandra?
> Cykeln blir lättare men ja tyngre?

Om inte annat så flyttar du upp en del av tyngdpunkten till där den gör sämst nytta

Den där bergans som säljs på xxl för en femhunka med source vattenkit är ett jävla bra köp.

Source blåsor är riktigt bra. :D

Jag har väska när jag kör långt bort, men när jag kör i skogarna som är (relativt) nära mitt hem så kör jag med flaska men då är det kortare svängar på runt 1 timme. Jag måste ha med mycket vatten eftersom att jag dricker så jävligt, min flaska på 700ml är tom efter 45 min om det är varmt.

Min kompis är tvärtom, han har halva flaskan kvar efter 2,5 timme på cykeln.
Men iaf, jag har en Camelback Mule NV och är väldigt nöjd.

grump skrev:
> Oj.. lera på flaskan är ju verkligen
> jätteäckligt. Men hästbajs i ansiktet är ok?

Öööhhhh.......va?

Det bästa med en lite större väska är att du får med dig extra slangar pump vxl öra kedjelås multiverktyg ev kaffe fika mm mm... som stigcyklist tycker jag iaf att det är bättre med vikten på ryggen en på cykeln sen så lossnar o skakar det i allt när man brötar stig ordentligt. Flaskor flyger ju direkt... men mycket smaksak och beroende på hur man cyklar. Kag kör ju på 26" hjul också ;)

Ps. Rygga finns även med ryggplattor i. Men en vanlig är ju iaf lite som en ryggplatta.

grump skrev:
> T35 skrev:
> -----
> > den vikten man sparar på cykeln om man tar
> bort
> > flaskor och ställ när man kör vätskerygga.
> Är
> > inte den värd något? Lr tar det ut varandra?
> > Cykeln blir lättare men ja tyngre?
>
>
> Om inte annat så flyttar du upp en del av
> tyngdpunkten till där den gör sämst nytta

Själv tycker jag lite tvärt om, ju lättare cykel desto lättare att kasta runt den under mig och verkligen jobba med kroppen.
De flesta teknikskolor brukar ju förespråka att man ska försöka hålla kroppens tyngdpunkt still och istället låta cykeln röra sig upp och ned i takt med terrängen.

Annars tycker jag lite att de rundor som är så korta att jag inte behöver ha verktyg och pump med mig, dem fixar jag utan vatten också.

Tillbaka
Topp