Nybörjar-mtb för tjej!

Nybörjar-mtb för tjej!
Hej!

Har nyss fått upp ögonen för MTB-cykling då min pojkvän cyklar och gärna vill ha med mig ut i skogen.
Behöver nu tips på en bra nybörjarcykel för mig som är 165 cm lång, behöver INTE vara en specifik "tjejcykel" utan hellre en vanlig MTB där jag istället får hitta rätt, anpassad storlek för mig!

Har ingen speciell budget utan är öppen för alla förslag då jag vill ha en massa tips att välja och vraka emellan, men som sagt;

En bra MTB för en nybörjare att cykla i skogarna med!

Tack på förhand!

/Nathalie

Nybörjar-mtb för tjej!
Grundfrågan som behöver besvaras innan det är meningsfullt att tipsa om cyklar är var du ska cykla. Hur ser terrängen ut? Stig, grusväg, stök och bröt, backigt eller plant? Var ska du cykla, någon annan som cyklar där kanske har ett bra tips.

Nybörjar-mtb för tjej!
Då blir den föreslagna On-One-hojen perfekt! Det har dock så många andra också tyckt att leveranstiden krupit iväg till mitten av Maj. Fin cykel.
Det finns en 26"-variant i lager som nog inte alls är någon nackdel för 165cm cyklist.

Nybörjar-mtb för tjej!
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Då blir den föreslagna On-One-hojen perfekt! Det
> har dock så många andra också tyckt att
> leveranstiden krupit iväg till mitten av Maj. Fin
> cykel.
> Det finns en 26"-variant i lager som nog inte alls
> är någon nackdel för 165cm cyklist.

Instämmer. Den är svårslagen för sitt pris till det användningsområdet. Skillnaden mellan 26 och 27,5" är försumbar i sammanhanget, mer eller mindre trendigt framförallt. Leveranstiden också förstås.

Nybörjar-mtb för tjej!
Jag har en sådan On One 456 Evo i din storlek att sälja i Stockholm om du är intresserad. Jag är ungefär lika lång som dig (169 cm) så det borde passa bra. Jag har också lite olika styren/styrstammar/däck etc så du kan få något som passar.

Nybörjar-mtb för tjej!
Betydligt sämre gaffel än On-One. Det har blivit hur många sådana hör trådar som helst nu, och ingen har hittills hittat ett bätte alternativ än On-One-cykeln.

Nybörjar-mtb för tjej!
Cube är helt OK. Det är svårt att råda vad som skulle funka för dig. Allt på den är helt OK men ffa gaffeln på 456 är bättre.

Själv är jag helt inne på 29 men till frun som är i din längd har det efter diverse turer blivit en 26:a HT igen.

456 är lite av en klassiker bland stigcyklar. Modellen har funnits väldigt länge och årets version ser ut att träffa väldigt rätt i specen. Bra geometri, bra gaffel, en funktionell växelgrupp utan bling och ett däckval som verkar vettigt.

Tillbaka
Topp