Nybörjar MTB

Franklin

Ny medlem
Nybörjar MTB
Ni har säkert fått den här frågan miljoner gånger förut men skit samma. Är ny på sidan och ny i hela MTB-cirkusen. Skulle vilja ha tips på en helt ok nybörjarcykel. Tanken är att köra på skogsstigar och liknande dvs vill inte ligga och mala på landsväg utan är ute efter utmaning och äventyr. Bor några 100m från Skatås Gbg som säkert många av er känner till. Prisnivå mellan 3000-5000:- cirka. Läser om många butiker som har utförsäljning (t.ex. XXL) men har svårt att veta vad som är bra och inte.

All hjälp är guld värd!

Nybörjar MTB
Jag tror jag såg en annan tråd som handlade om detta men är inte säker ;)

Varning för "utförsäljningar" etc hos Cykelringen, XXL och andra sportkedjor. Undvik.
Sportson är isåfall bättre.

Nybörjar MTB
chksix skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror jag såg en annan tråd som handlade om
> detta men är inte säker ;)
>
> Varning för "utförsäljningar" etc hos
> Cykelringen, XXL och andra sportkedjor. Undvik.
> Sportson är isåfall bättre.

Det är väl inget fel på dom cyklar som XXL säljer ut. Båda Giant och Merida är kända märken. Det har kommit cyklister till Easy rundorna med Giant hojar som har funkat bra.

Däremot är man nybörjare skulle jag rekommendera att vända sig till en bra cykelbutik med kompetent personal. Titta under "Butiker" på vilka affärer som har fått bra kritik.

Nybörjar MTB
Tack för responsen, även om det är lite delade meningar om vart jag ska vända mig. Ni har inga mer konkreta förslag på ett sjysst klipp för 4000-5000:- spannet? Någon som kanske nyligen börjat köra och är nöjd med sitt förstaköp?

Nybörjar MTB
Säger som jag sagt förut: I den nivån är det nog faktiskt bäst att köpa begagnat eller från tyskland ,typ www.canyon.com

Se till att få rätt storlek, posta hur lång du är så kan säkert happy hjälpa till med det.

Nybörjar MTB
Tänk att det ska vara så jädra mycket billigare i Tyskland. Samma sak med inlines också, sjukt stor skillnad. Men tack för tipset!

Men som du säger så är storleken ett litet problem. Jag är 185cm lång och väger runt 84kg (om nu vikten spelar in). Finns det någon vänlig själ som vet vilken storlek som skulle passa då??

Nybörjar MTB
Hur väl kan man använda nedan guide för att se storleken på MTB ramen som ska passa?

Känns som att när jag matar in min data ska jag ha en ram på dryga 20" (kör på en Scott av storlek L idag) och en sadelhöjd på 81 cm där jag idag kör på 75 cm

Vilka värden får ni i förhållande till de som ni kör på?

http://www.bikebuster.se/ram-guide.html

Nybörjar MTB
för dom pengarna så fårdu en hyfsad framdämpare...
men, kålla runt på begagnade cyklar om du vill ha en XC cykel (cross country)
på sportson så har dom några scott cyklar som verkar vara hyfsat bra och kostar under 5000. kanske inga värsting cyklar men då de är Scott så antar jag att dom är väldigt bra för sitt pris.

Nybörjar MTB
Scott gör inga dåliga hojar, men du betalar en del för att det står just Scott på dem. Så jag skulle säga att de troligtvis är sämre specade än lågprismärken till samma pengar.

Precis som du säger så är 5000 ungefär vad en bra framdämpare kostar som listpris. Sedan ska du ha en ram, hjul, däck, styre, växlar, bromsar, växelreglage, handtag, stolpe, styrstam, sadel, vevparti och pedaler också.

Sedan betalar ingen tillverkare listpris såklart, men just fem tusen är ingen bra summa om man vill ha en bra hoj. Men vid sju så börjar det hända saker och där finns det ibland riktiga reafynd att göra.

För fem skulle jag kolla begagnat.

Nybörjar MTB
sdtbn skrev:
> Hur väl kan man använda nedan guide för att se
> storleken på MTB ramen som ska passa?
>
> Känns som att när jag matar in min data ska jag
> ha en ram på dryga 20" (kör på en Scott av
> storlek L idag) och en sadelhöjd på 81 cm där
> jag idag kör på 75 cm
>
> Vilka värden får ni i förhållande till de som
> ni kör på?
>
> http://www.bikebuster.se/ram-guide.html

Jag får att jag har 16mm för liten cykel och sedan så sitter jag 1mm från värdet jag får av ramguiden. Så i mitt fall verkar den ganska tillförlitlig.

Nybörjar MTB
Kollade precis in Radon ZE 5.0an och den verkar faktiskt helt ok för det prisspannet jag tänkte mig. Kunde ju vara kul å höra om någon här kör någon liknande hoj och kanske kan rekomendera den? Vad får man ge för frakten från Tyskland cirkus?

Nybörjar MTB
Franklin skrev:
> Kollade precis in Radon ZE 5.0an och den verkar
> faktiskt helt ok för det prisspannet jag tänkte
> mig. Kunde ju vara kul å höra om någon här
> kör någon liknande hoj och kanske kan
> rekomendera den? Vad får man ge för frakten
> från Tyskland cirkus?

Slutnotan hamnade på ~5200 med frakt.

Nybörjar MTB
Jag har också femman som min första MTB och är väldigt nöjd.

Eftersom jag hade ungefär samma budget som du har så har jag inte testat någon dyrare cykel och har därför inget att jämföra med. Självklart kan man få bättre cykel och säkerligen känns den sämre om man kört på dyrare cyklar tidigare. Men om du, som jag, inte haft någon MTB tidigare och har en ansträngd budget så tror inte jag att du kommer hitta en mer prisvärd cykel för de pengarna. Framför allt nu när den är ned satt till 529 euro.

Jag har hitintills cyklat ca 45 mil på allt från mycket stökig terräng till lättare grusväg. Jag är väldigt nöjd med vad cykeln har presterat för mig. Inga problem än så länge och jag har för tillfället inget behov av att ha en dyrare cykel. Det är, trots att jag bara betalade 599 euro och inte borde få något vettigt för de pengarna, så kul att cykla. Ska även ut idag och köra lite på Sörmlandsleden vid etapp 24, får se hur långt det blir idag.

Lycka till med letandet.

Jag är förövrigt 174cm lång, innerben mått på 82,5cm. Jag kör 18". Bike-discounts storleks guide tyckte 19". 18" känns helt ok för mig.

Tillbaka
Topp