Nybörjar racer

Thommy.W

Ny medlem
Nybörjar racer
Hejsan!
Nu när våren börjar närma sig och vägarna är torra så har jag fått ett stort sug av en racer :) Har aldrig cyklat på någon tidigare och nu vill jag ha en billig men bra nybörjar cykel.
Jag är bara 165 cm lång så vad är lämplig stolek?
Vill helst ha en ny cykel så skriv gärna vad ni rekomenderar, pris och vart man kan köpa en :)

Mvh. Thommy

Nybörjar racer
Kanske en Pinta från CykelCity, dom hjälper dig med storleken blir bättre så än nätrekommendationen. Kostar väl 11 eller 12kkr i år tror jag?

Nybörjar racer
För ca 6000 borde du kunna få en beggad cykel med aluram/kolfibergaffel och Shimano 105. Då har du så du klarar dig ett tag.

Senast redigerad av en moderator:
Nybörjar racer
Jag var i samma situation som dig förra året. Slutade med att jag köpte en Nishiki Criterium på höstrea och jag är jättenöjd med den hittils. Viktigaste är att hitta en modell som passar ens kropp och som det känns bra att köra på. Om man provar en Criterium skall man vara medveten om att den har en ganska racig geometri, man sitter relativt utsträckt jmf med andra mer komfortbetonade modeller. Se upp med storleken också, de är "små" i storlekarna jmg många andra modeller. Har en L med sadelrör på 56 cm vilket hos andra märken ofta är en M. Komponenter etc är inga värstinggrejer, men som nybörjare tro jag inte det är något man märker så mkt av. För mig har den varit klockren.

Nybörjar racer
Det är så dumt att små storlekar inte kan bli så mycket kortare utan att få ofördelaktig tåöverlappande framhjul. Man får kompensera med flackare styrvinkel, kortare styrstam eller rent av mindre hjul 650.

Tillbaka
Topp