Nybörjarcykel max 4000

• Trådstartare Trådstartare MakkeM
  • Start datum Start datum
M

MakkeM

Guest
Nybörjarcykel max 4000
tjo! har efter en multisporttävling fått upp ögonen för hu kul cykling är, och vill nu köpa mig en juste mtb att börja dra ut i de skånska skogarna med.. tänkte mig en begagnad eller ny komplett cykel för under 4000:- gissar att man få mer för pengen när man köper beggat.
Några tips på vad man ska ha??

Nybörjarcykel max 4000
MakkeM skrev:
-------------------------------------------------------
> den andra från biltema:
> http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=
> 757&iItemId=104608 för 4500:-

Har en kompis som precis köpt den. Efter att direkt jämfört med min 16" Cube kan jag konstatera att storleken känns bra för mig som är 172 cm lång. Överröret är ungefär lika långt som på min hoj, trots att denna är omkring 18-18,5". Jag tror den funkar bra för längre personer också, då man kan skjuta bak sadeln något och köpa längre styrstam (den medföljande är relativt kort). Sittställningen är väldigt upprätt och bekväm.

Nu kommer vi till nackdelarna: Man måste justera allting själv, för det är dåligt justerat från fabrik. I synnerhet bromsar och växlar. Men när man väl justerat in hojen (och efterjusterat när vajerhöljen etc har "satt sig") så fungerar det mycket bra. Jo, en sak till. Länkaget till bakdämparen är föbannat hårt åtdraget, så det måste man lossa lite på.

När detta är åtgärdat så har man en fullt duglig skogshoj som är svårslagen i prisvärdhet. Förutsatt att storleken känns bra förstås.

Nybörjarcykel max 4000
när jag kollade på biltemacykeln så kändes den jävligt tung (15kg stog det), den hade iofs dämpning både fram och bak vet inte hur mycket det spelar in... på tal om dämpning, hur lönt är det egentligen men full dämpning, kanske bara är en smaksak...

Nybörjarcykel max 4000
15kg är hela förpackningen inklusive lampor etc. Den väger ungefär som min Cube med vattenflaska, pump etc (~13 kg), kanske t.o.m lite lättare. Jag har jämfört direkt.

Hur som helst är den lättare än det är specat på hemsidan.

Senast redigerad av en moderator:
Nybörjarcykel max 4000
Tjenare!

Instämmer helt med valhalla ovan... efter lite injusteringar mm fungerar biltemas xc race superfint! läs gärna min tråd: http://happymtb.org/forum/read.php/1/574710 där finns info om min hoj å hur den fungerar... tror absolut inte att du blir missnöjd med den iaf..

om du inte har full koll på inställningar av växlar mm ta hjälp av någon som kan eller sök här på happy... fins mycket bra trådar om det. och som sagt lätta lite på bultarna runt länkaget bak så blir kännslan i dämparen helt annan.

och vikten... har vägt min å bortåt 14 kg väger den, faktiskt inte så farligt. är ca 183 lång själv och storleken passa mig skitbra, dock har jag bytt till en längre styrstam.

köp å ha kul med den! skit i alla som påstår att man måste ha en "cukel för minst 10 papp" för att kunna cykla! sköt om och underhåll cykel så håller den å fungerar lika bra som någon annan!

file=27627

Nybörjarcykel max 4000
njae... vet inte fans en tråd om den hojen för ett tag sedan! har inte kollat på den alls så jag vet inte kvaliten på den... men ärligt talat hade jag inte vågat satsa på den själv!! harald nyborg känns ju som ett par nivåer under biltema tom...

ser ju ut som deore komponenter men hjulen vetif-n ..plastigt.. skulle inte våga lita på dom!

Nybörjarcykel max 4000
hjulen var i nån form av metall men visst påminde de lite om dendära svenska 70-tals plastcykeln :)

Nybörjarcykel max 4000
kollade in komponenterna när jag var där, shimano deore växlar tror jag det var och promax skivbromsar, så samma sak som på biltema cykeln

Nybörjarcykel max 4000
hade endå satsat på bilteman!

tro mig det tog emot att köpa en cykel från biltema men det gjorde jag... och blev nöjd!
harald däremot känns för mig som att gå till toys'r us å köpa en trehjuling!
(men jag kan ha fel!)

Senast redigerad av en moderator:
Nybörjarcykel max 4000
haha får ta och lite på dig då, som det ser ut nu så blir det nog en biltema om jag inte hittar nåt begagnat, får ta och plocka bort de gräsliga loggorna bara då

Nybörjarcykel max 4000
hittade en merida matts sport 300 för 4700:- är det nåt att satsa på, dock bara dämpad fram om det har nån större sexuell betydelse...

Nybörjarcykel max 4000
är det ingen annan än jag som kan få tummen ur å hjälpa dig??? SKÄRPNING!

Ny eller bagagnat??? får efter lite sökning upp på blocket folk som säljer den cykeln för typ det priset du skriver och anger att nypris är 7000. För dyrt begagnat pris tycker jag! hur lite använd den än är. Vad är det för komponenter på den??

Nybörjarcykel max 4000
uppskattar verkligen er hjälp!

komponenterna på meridan som jag hittade

shimano alivio skivbromsar
shotgun alu ram
oljedämpare

sen står det nåt om "aacelite tubing" på ramen

Tillbaka
Topp