Nybörjarcykel

Thella82

Ny medlem
Nybörjarcykel
Det finns säkert hundra trådar om detta, men jag tänker mig med denna att jag vill ha en dagsfärsk rapport kring hur man ska tänka kring köp av racercykel. Jag har i princip aldrig cyklar racer men funderar nu på att göra pendlingen på 17 km till jobbet med en cykel. Jag blir superförvirrad när jag kollar på de olika cyklarna. Känns som att det finns en uppsjö. Är lite inne på att köpa en begagnad, tänker då att den största värdeminskningen är tagen och att jag kan sälja den igen om detta inte skulle vara min grej och att jag då inte förlorar några pengar. Har ex sneglat lite på denna:

https://www.blocket.se/uppsala/Passa_pa_Scott_Racer_i_mycket_fint_skick_73173520.htm?ca=10&w=1

Den är från 2015 tror jag och är av modellen S40. Kanske lite prutläge där, vad är ett rimligt pris och är det rimligt för mig som nybörjare att köra på den modellen?

En annan variant är ju att gå in på en affär och försöka komma fram till vad man ska ha, alternativt beställa på nätet om man verkligen vet exakt vad man ska köpa. Det är här jag funderar lite på om forumet skulle kunna hjälpa till med en färsk rapport vad som gäller idag, våren 2017 i cykelväg. Jag är inte prylnördig, men vill samtidigt att det ska vara så lätt som möjligt att cykla, dvs bra RULL :)

En annan sak jag funderat på är också vilken medelhastighet man kan räkna med som nybörjare, normaltränad? Beror mycket på vinden såkart, men säg att vinden varken är till min fördel eller nackdel. Kommer man upp i 25 km/h, mest landsväg, inte mycket cykelväg?

Mvh Thomas

Nybörjarcykel
Krångligt? Nej, men om jag ska ge cykelpendling en chans så vill jag verkligen ha det bästa jag kan få för låt oss säga 8000 kr. Säkerligen är det då begagnat jag bör kolla på och då är det väl än viktigare att man har kunskap? Jag läser på aws men erfarenheten säger mig att de bästa råden för man i regel från ett forum där folk är initierade.

Nybörjarcykel
En begagnad blir lite jobbigare att köpa än en ny från butik. Den begagnade finns bara i ett exemplar vilket gör att du får svårare att testa olika modeller mot varandra. I butik finns ofta fler modeller och olika storlekar plus personal som kan hjälpa dig med valet. Även service efter köpet brukar ingå i någon form. Visst kan en säljare av begagnat också komma med tips om storlek och så, men det är inte alltid den som säljer har tillräcklig koll för det. Köpa cykel över nätet är nog inte att rekommendera, speciellt inte om du inte vet exakt vad du vill ha, precis som du själv också konstaterat.

Nybörjarcykel
Nybörjarcykel
Thella82 sa:
nikasp sa:
Köp en CX (cyclocross) eller gravelbike (typ racer men mindre CX-aktig), väldigt lika. Båda kan du få in fetare (vinter)däck och skärmar på. Jag har en sån här: https://www.rosebikes.se/bike/rose-...kgosejrbc6fo0urnjcrjf0mztl2hokqiqqhocmarw_wcb

Verkar jobbigt att försöka vänta in och hitta exakt rätt (storlek och utrustning) begagnad men kan kan kanske gå.
Är dessa lika lättrullade som en vanlig landsvägscykel?

Med landsvägsdäck kommer du garanterat inte märka någon skillnad i rull.

Det ALLRA viktigaste är att storleken passar. Den i Blocketannonsen är i storlek L, vilket förmodligen innebär att du skall vara i trakterna av 183 +/-5 cm. (Har dock inte kolla geometrin på den.)

Nybörjarcykel
Stumpy sa:
Thella82 sa:
nikasp sa:
Köp en CX (cyclocross) eller gravelbike (typ racer men mindre CX-aktig), väldigt lika. Båda kan du få in fetare (vinter)däck och skärmar på. Jag har en sån här: https://www.rosebikes.se/bike/rose-...kgosejrbc6fo0urnjcrjf0mztl2hokqiqqhocmarw_wcb

Verkar jobbigt att försöka vänta in och hitta exakt rätt (storlek och utrustning) begagnad men kan kan kanske gå.
Är dessa lika lättrullade som en vanlig landsvägscykel?

Med landsvägsdäck kommer du garanterat inte märka någon skillnad i rull.

Det ALLRA viktigaste är att storleken passar. Den i Blocketannonsen är i storlek L, vilket förmodligen innebär att du skall vara i trakterna av 183 +/-5 cm. (Har dock inte kolla geometrin på den.)
Vad är ett rimligt pris på den cykeln?
Jag är 192 cm!

Nybörjarcykel
Thella82 sa:
Väcker liv i denna tråd återigen. Vad tror ni om https://www.xxl.se/white-rr-lite-carbon-17-landsvagscykel/p/1132122_1_style
Provcyklade idag och tyckte att den kändes helt ok! Tyvärr hade de bara L i Uppsala, 55 cm. Jag är 193 cm, men när jag satt på den tyckte säljaren att det funkade. Vad säger ni om den kommentaren?
Att säljaren... är en säljare :)
Kåt på affär och skiter i vad som passar dig. Jag tror att XL passar dig betydligt bättre i aktuell modell.

Bilagor

• RR jettelite.png
    RR jettelite.png
    20.7 KB · Besök: 60
Nybörjarcykel
Köp "Vortec" på bikester.

XXL skulle jag undvikt då de inte har öppet köp på köpta cyklar.

Ja jag vet att man inte heller får öppet köpa en näthandlad cykel heller men lite testa kan man ju göra hehe ^^
Om XXL däremot säger att nej köpt cykel går inte tillbaks då är det ganska stängt.

Senast ändrad:
Nybörjarcykel
Lyktstoplemedhjul sa:

Om XXL däremot säger att nej köpt cykel går inte tillbaks då är det ganska stängt.

Nu får du bestämma dig.... Jag har inte hittat något som stödjer ditt första påstående. Naturligtvis gäller öppet köp oanvända produkter. Det gäller generellt sett på varor där det finns synbar användning.

Nybörjarcykel
Jo dom har öppet köp, men den får inte ser mer använd ut än de som står i butiken som folk provcyklat. Är inte så "rädd" för att inte kunna lämna tillbaka. Har för lite referenser för det. Jag gillade ovan nämnda cykel, kändes mjuk jfr med merida disc 200 som jag har som enda referens. Vad är nackdelen med den länkade cykeln? Dåliga växlar?

Nybörjarcykel
Cykeln kostar 6000 kr ny. Den har ändå en modern och användbar Sora-grupp med bra utväxling och inga direkta fulkomponenter i övrigt. Vikten 8,5 kg är väl också att betrakta som låg. Så mycket billigare eller mer prisvärt kan det väl knappast bli?

Nybörjarcykel
Thella82 sa:
Väcker liv i denna tråd återigen. Vad tror ni om https://www.xxl.se/white-rr-lite-carbon-17-landsvagscykel/p/1132122_1_style
Provcyklade idag och tyckte att den kändes helt ok! Tyvärr hade de bara L i Uppsala, 55 cm. Jag är 193 cm, men när jag satt på den tyckte säljaren att det funkade. Vad säger ni om den kommentaren?

Storlek XL finns i lager i nätbutiken, köp den istället. Du kan trots det vända dig till XXL's Uppsalabutik för ev. reklamationer/garantianspråk om det skulle kännas enklare än att skicka den.

Lyktstoplemedhjul sa:

De har 365 dagars öppet köp. Varan måste vara i så bra skick att den skall kunna säljas på nytt, dvs oanvänt nyskick.

Nybörjarcykel
tobo sa:
Thella82 sa:

Storlek XL finns i lager i nätbutiken, köp den istället. Du kan trots det vända dig till XXL's Uppsalabutik för ev. reklamationer/garantianspråk om det skulle kännas enklare än att skicka den.

Lyktstoplemedhjul sa:

De har 365 dagars öppet köp. Varan måste vara i så bra skick att den skall kunna säljas på nytt, dvs oanvänt nyskick.

Frågade en gång en anställd på XXL, hon sa rätt och slätt: "på cyklar har vi inte öppet köp".

Nybörjarcykel
1888 sa:
Jag är 173cm, har en Bianchi i strl 50 o en Canyon i strl 53.
Båda fungerar men Canyonen känns mest rätt.

https://www.google.se/?gfe_rd=cr&ei...d=ssl#q=bike+fit+calculator&spf=1500562249815

Den ger mig 54cm vilket jag har på 177.5cm.
Vet inte ibland har jag för mig att jag vill ha mindre ram samtidigt hade Lance Armstrong 58cm men han hade ju också 175 på vevarmen så helt rätt hade han inte.

Eller så bara accepterar man att allt det här med feelen på biken är lite individuellt, jag föredrar dock att tro att det finns en enkel lösning lite som allt in Life i grund och botten kanske är. E=m*c t.ex.

Nybörjarcykel
Jeppe_E sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Frågade en gång en anställd på XXL, hon sa rätt och slätt: "på cyklar har vi inte öppet köp".

Jamen då så! Då är det ju sant........................sa hon att jorden var platt också?[/quote
Nej det sa hon inget om. Vår diskussion kom aldrig så långt, skulle vilja påstå att vår relation var mer av en säljare till kundrelation*.

Jag frågade iaf om öppet köp, jag var väldigt desperat i vintras efter en stadsscykel och de hade en cykel för 2.5k så där stod jag och tänkte att om det är öppet köp så tar jag den. Jag frågade och hon sa det jag skrev ovan.
Så då spatserade jag ut ur butiken och beställde samma dag en "Ortler" från bikester. En bra cykel.

Vad skulle du gjort? Skulle du frågat samma fråga flera gånger för att få ett annat svar?

Senast ändrad:
Nybörjarcykel
Visst gäller öppet köp, men den ska vara helt oanvänd. Inte som vissa näthandlare som uttryckligen tillåter provcykling. Har blivit nekad att lämna tillbaka en ryggsäck av detta skäl.

Nybörjarcykel
Lämnade förra våren tillbaka ett par Asics DS Trainer 20NC efter 1½ månad, 22 löprundor och 291 km. Litet hål i tyget insidan av båda skornas hälkappor, återköp av XXL utan gnäll. Bra service!

Nybörjarcykel
För att återgå till själva cykeln...vettigt köp för en person som inte cyklat alls mkt? Tyckte som sagt att den kändes aningen bättre än den merida disc 200 som jag testat innan.

Nybörjarcykel
Förstår inte riktigt fråga, vad är det som du ställer mot varandra?
Disc vs. fälgbroms? Annat?

Det spelar kanske inte så stor roll hur mycket eller lite du cyklat i dåtid.
Intressantare fråga är hur och hur mycket du vill cykla i framtid?
Du köper ju inte en cykel nu för att cykla med förr?

Tillbaka
Topp