Nybörjare - Däck CV 2013?

erik33

Ny medlem
Hej,
skall cykla CV för första gången och börjar få smått med hjärnspöken...!

Har jag cyklat tillräckligt mycket? Har jag tillräckliga däck?
Det som går att åtgärda är (väl?!) endast däcken antar jag.

Är det dumt att köpa nya så här tätt inpå, varför det skulle vara det har jag ingen aning om, därav min fråga.

Som sagt, motionär och som siktar på ca 5,5 timmar. Råd någon på bra och lämpliga däck samt lufttryck?

//Erik

Du kan köpa nya däck så sent som kvällen innan lopp om du så vill.
Standardtipset är väl det officiella CV-däcket, Continental Raceking.
Själv kör jag med 2,5 bar i mina, men om trycket tvistar de lärde.

Kan bara säga att jag känner igen dina tanktegångar.
Hade tänkt cykla en massa innan vasan. Men vi fick barn i början av sommaren så det har inte blivit så mycket cyklande som jag tänkt. Cyklade 95 km med landsvägshojen för några veckor sedan men sen dess har det blivit typ 1.5 - 3 mil med MTB i blandad terräng.
Mitt bakdäck är halvslitet så jag funderar på om det ska funka.

Jag kör nu på Bontrager XR2 däck och vet inte alls om det är bra för underlaget på vasan.
Sorry Erik om jag kapade din tråd.

RaRa och RoRo - mest för att det var det jag fick tag i 27.5 med kort varsel (hystades på mig en biljett i fredags). Damp Hasse kändes lite trögt.
Annars är väl standardtipset Rhino XL.

Kommer att köra med Racing Ralph bak och Rocket Ron fram, dvs de som satt på cykeln vid leverans. Tycker att de känns lättrullade på hårt underlag biter hyfsat i övrigt. Rullar ungefär som Conti raceking som satt på min förra cykel (26" HT). Beroende på vad du har för däck på nu kan det nog vara en bra idé att ha något fräscht och lättrullat.

RaRa och RoRo är klart mer tungrullade än RK men har å andra sidan klart bättre grepp. Det är dock grepp som du knappast kommer behöva med tanke på bansträckningen. RK räcker.

Bontrager däcken brukar vara riktigt dåliga, men se till så du byter lite innan så du vet hur de känns, kontrollera extra noga så inte slangen är klämd.
Conti Race king 2.2 eller x-king 2.4 med Black Chilli är riktig lämpliga.

Kör de däck du hunnit köra på innan och är nöjd med, att mixtra kvällen före och inte veta hur cykeln kommer reagera i olika situationer känns inte som ett vinnande koncept.

Till största del handlar det ändå om din fysik.

Bingolotto skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör de däck du hunnit köra på innan och är
> nöjd med, att mixtra kvällen före och inte veta
> hur cykeln kommer reagera i olika situationer
> känns inte som ett vinnande koncept.
>
> Till största del handlar det ändå om din fysik.

+1, efter att under flera år bytt däck inför olika långlopp kör jag nu alltid RaRa 2.25 - som jag är ordentligt inkörd med - i alla förhållanden.

Alltid Racing Ralph fram och bak, även när jag pendlar på asfalt till och från jobbet. Lite overkill men någon cykel måste ju få ärva däcken när det är dags för nya på finhojen.

Som så många andra sagt. Gör inget dumt sista veckan.

Tillbaka
Topp