Nybörjare letar heldämpad mtb

Jakob11

Medlem
Tjena! Tänkte börja cykla mountainbike men är fundersam på vilken cykel som jag borde köpa.
Jag planerar att cykla mycket stig och en del utför. Har inte så stor budget utan tänkte runt 15 000kr för en begagnad cykel. Har ni några tips på vad jag ska tänka på, kanske om någon modell är bättre eller sämre? Vad ska man titta extra noga på om man åker och kollar på en cykel? Är förövrigt 196 lång. Mvh Jakob

Är det pga xl eller börjar beg priserna bli bättre?
Mega 2019 bör ju duga. Visserligen uppdaterades den nästan varje år så minns inte exakt var 19 ligger men funkar gör den garanterat.

Viktigt att dämpare är fullservade i den prisklassen då det kostar en hel del....

Är det pga xl eller börjar beg priserna bli bättre?
Mega 2019 bör ju duga. Visserligen uppdaterades den nästan varje år så minns inte exakt var 19 ligger men funkar gör den garanterat.

Viktigt att dämpare är fullservade i den prisklassen då det kostar en hel del....
Okej, tackar! Får kolla det, ungefär hur mycket kostar det?

Skulle undvika Nukeproof, går växelörat sönder så hur får du tag på ett nytt? Transition finns ju i varje fall kvar, även om det är en äldre modell.

Svårt att hitta något bättre tror jag för det priset:

Köp denna, eller dylikt.
Nukeproofen är väl en schysst cykel också men i min erfarenhet är det nog bra att börja med en cykel med mindre slag. Mer slaglängd kan faktiskt vara problematiskt utför när det tenderar att gå sakta, som det oftast gör för nybörjare. Svårigheter, pga oerfarenhet, att optimera inställningar som lufttryck och rebound försvårar ytterligare.
Nånstans efter 140 mm slaglängd börjar det också bli tråkigt med trampandet då det gungar.

Edit:

En Transition med finare Pike-framgaffel och kolfiberhjul. ? Dessutom i en ganska ovanlig storlek.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp