Nybörjare med nybörjarcykel behöver hjälp med komponenter.

johannord

Medlem
Hej alla!

Jag har fått en begagnad Giant OCR som jag tänkte använda till träning och pendling. Jag har ingen tidigare erfarenhet av just landsvägscyklar, har dock ägt en crossmotorcykel som liten och har en viss vana med att meka.

Cykeln jag kommit över verkar vara ett hopplock av komponenter:

IMG_1701.JPG
IMG_1702.JPG
IMG_1703.JPG
IMG_1704.JPG
IMG_1705.JPG
IMG_1706.JPG
IMG_1707.JPG
IMG_1708.JPG
IMG_1709.JPG
IMG_1710.JPG

Personen som gav mig cykeln visade att det stora framdrevet är aningen nött samt att bromsklossarna är fyra år gamla och behöver bytas då de är stenhårda.

Jag har tre funderingar jag vill dryfta med er erfarna cyklister.

1) Hur går jag tillväga om jag vill byta det stora framdrevet och hur vet jag vilket jag ska köpa?
2) Går det att byta hela gruppsetet till ett nytt shimano 105 med 10 eller 11-delat kassett, har nu 9-delat.
3) Jag tänkte börja med att gå igenom cykeln, byta bromsklossar, göra inställningar för min längd, smörja drivlinan och ev smörja vevlager. Är det något annat rent mekaniskt jag bör tänka på/byta innan jag sätter igång (har koll på kläder, pedaler och skor).

Tack på förhand
/Johan Nord

Stanna kvar med nio delat till du vet om detta är din grej. Byta bromsklossar låter som en bra ide.
Normalt så byter både kedja och kassett om man byter klingor, med andra ord är klingorna slitna så är det stor risk att även kedjan och kassetten är de (klingorna är det som tar slut sist). Tycker dock inte det ser farligt slitet ut så tror nog du kan cykla ett tag till på denna uppsättning.
-Åke

Först och främst - grattis till cykeln!

Att bromsarna är Sora och inte 105 är vanligt för att spara pengar, det är inget problem i sig.
Jag hade börjat med att byta vajrar (eller iallafall att trycka fast hylsor på bakre växelvajern ..) ,
Däremot tycker jag inte att det är lönt att lägga 4kkr på att byta hela växelgruppen till Tiagra, för de pengarna får du en begagnad cykel med bättre växelgrupp. Dessutom höjer du inte värdet på cykeln nämnvärt. Får du tag på begagnade prylar billigt så kan det vara lönt, men en ny Tiagra-grupp är pengar i sjön IMHO.
Gör rent bara. Tvätta cykeln, gör rent komponenterna, särskilt dreven, kassetten, bakväxeln och kedjan, och smörj in.
Möjligen kan du behöva byta kedja men JAG tycker inte att framdrevet ser särskilt slitet ut. Hoppar inte kedjan så skit i att byta (nu).
Kör på cykeln så länge du tycker att den duger och om den är i rätt storlek vilket faktiskt är det viktigaste.

När du verkligen har tröttnat och vill uppgradera så köp en ny (eller bättre begagnad) cykel istället.

Tjena!

ostrand, visa en begagnad cykel i den prisklassen som har bättre komponenter är Tiagra 4700.
För allt mellan DA 7800 (något av det bästa Shimanp har gjort) och de 11-delade grupperna är i mina ögon skräp.

Kneecap sa:
Tjena!

ostrand, visa en begagnad cykel i den prisklassen som har bättre komponenter är Tiagra 4700.
För allt mellan DA 7800 (något av det bästa Shimanp har gjort) och de 11-delade grupperna är i mina ögon skräp.

Nä jag tänker inte leta upp någon cykel. Finns både på blocket och här.
Men min poäng är att slänga 4000 kr på en ny växelgrupp på en gammal cykel bara för att få en växel till känns väl inte helt vettigt om den gamla gruppen inte är helt paj, eller?

Om man nu ska uppgradera - förutsatt att man faktiskt gillar ramen och cykeln i övrigt och inte tycker att den är helt omodern och vill ha en i nyare material med modernare geometri.... så är det väl vettigare att i så fall köra hela vägen och köpa en begagnad 5800-grupp och slänga på (och ett par modernare hjul).
Särskilt om det är första lvg-hojen.

ostrand sa:
Men min poäng är att slänga 4000 kr på en ny växelgrupp på en gammal cykel bara för att få en växel till känns väl inte helt vettigt om den gamla gruppen inte är helt paj, eller?

Om man nu ska uppgradera - förutsatt att man faktiskt gillar ramen och cykeln i övrigt och inte tycker att den är helt omodern och vill ha en i nyare material med modernare geometri.... så är det väl vettigare att i så fall köra hela vägen och köpa en begagnad 5800-grupp och slänga på (och ett par modernare hjul).

Tjena!

Finns ingen beggad på Happy med bättre komponenter för dom pengarna.
4700 gruppen är ruskigt prisvärd och även om ramen har ett gäng år på nacken så är det en helt ok ram.
Det är ändå en hel del som verkar behöva bytas.

Kneecap sa:
ostrand sa:

Tjena!

Finns ingen beggad på Happy med bättre komponenter för dom pengarna.

.

Begagnade cyklar finns ju på andra ställen också.

TS gör ju som han vill, men själv hade jag inte lagt 4000 för att uppgradera en gammal hoj till tiagra...

Provcykla! Fungerar den skapligt så kör den tills drivlinan är slut. Plocka bort eventuella metallbitar som kan ha fastnat i belägen och sandpappra ytan. Är det ändå dåligt bett i bromsarna så får du byta belägg.

När drivlinan börjar krångla så måste du köpa nya drev, kassett och kedja (ca 1000 kr). Då kan du istället överväga att t ex köpa en Tiagra grupp. En sådan kostade under 3000 kr härom veckan på wiggle och crc. Sen kan du sälja dina gamla växlar, reglage, vevarmar och bromsar och få in någon hundring.

Tillbaka
Topp