Nybörjare - något "fel" på gaffel

jcca

Ny medlem
Tja,

vet inte riktigt hur jag ska förklara det här, men försöker i alla fall.

Kan börja med att säga att jag är en nybörjare, köpte min första (beg) mtb för knappt en månad sedan (en DH cykel).

Efter senaste turen till backen kom jag hem och såg att det är en "gummiring" som sitter runt innerbenet på framgaffeln, ungefär på mitten.

Kanske något som lossnat från "fästet" där gaffeln sitter i ramen (fan va svårt det är att förklara när man inte vet vad saker och ting heter ens!)

Anyway, vad har hänt? Några tips överlag på vad jag ska göra?
Bifogar bild på gaffeln.

Sen knakar det som faaan från typ styrlagret också, men det är en annan historia/tråd.

Bilagor

• 20130715_221334.jpg
    20130715_221334.jpg
    58.1 KB · Besök: 13
Hmm, har aldrig sett den men kanske inte bara tänkt på den?

Indikerar för att man ska se så att den inte är för nära att gå i bott?

Det där är nog en 'max nivåsticka' som visar hur mkt dämparen har fjädrat som mest, sen nivåstickan sist nollställdes.

Dåså, då var det falskt alarm :)

Då är det väl dags att på något sätt ta tag i det där jävla knaket i den..

Tack för hjälpen, vad dum man kände sig nu som startade en tråd för detta

Den har nog suttit högst upp på benet tidigare. Flytta ner den regelbundet för att hålla koll på dämpningen.

Här är en länk till en sida där du kan klicka på "tech info" och läsa på om hur du ställer in din dämpare:

http://locotuning.co.uk/home.html

De har även en glossary som du kan använda för att lära dig lite olika begrepp som används kring dämpare. Funkar bra eftersom väldigt många engelska begrepp är exakt samma på svenska.

Ett bra tips är att få dämparen med rätt tryck så att du nästan bottnar ur den, dvs, ringen ska smeka taket typ under ett bra åk. Då nyttjar du dämparen i sin fulla skala. Kan behövas släppa ut eller fylla på luft för att hitta rätt. Som ovan sagt indikerar ringen allt detta för dig.

Personligen har jag ca 10% kvar av min dämpare under ett "optimalt" åk. Då har jag lite extra om jag skulle landa dåligt eller så.

Vissa dämpare verkar kunna skjuta över luft mellan kamrarna om de bottnar ur, och vissa verkar inte göra det. Men nu är jag inte heller speciellt vass på DH gafflar (Kör 160cm själv).

Sedan har du förmodligen diverse andra inställningar att titta på. Lycka till!

Tillbaka
Topp