Nybörjare, Nytt eller beggat?

VictorP

Medlem
Hej

Sommaren kommer och den ska fyllas med massa mil av skogs-grus-asfalts väg,stigar,framryckningsbar terräng i trevlig miljö på cykel. Letar efter den ultimata "Hardtail" cykeln för mig, 20år kille 180/85.

Runt 8-10.000:- hade jag tänkt mig att den ska kosta. Vad köper jag? Nytt eller beggat? vad är mest prisvärt?

Senast redigerad av en moderator:
För de pengarna får du ju fin-fint nytt men som nybörjare skulle jag satsa på beggat. Så att du kan bestämma dig för typ av cykling som passar dig. Skall du bli stig-trialare eller xc-svatto. Kanske en GBG-ht? köp beggat och kör ett år eller två. Köp härifrån på K&S så är chansen att du hittar grymma prylar!

Mitt råd är att lägga tillräckligt, dvs så lite pengar som det går innan komponenterna och hojjen börjar bli skit eller köpa begnat. Första cykeln brukar alltid (tyvärr) bli ett felköp och då har du inte lagt ut en förmögenhet på den. Då är det bättre att ha lite pengar över för t ex. ett bra vätskesystem, sköna cykelbyxor och en bra funktionströja som gör att din cykling blir trevlig. När du har köpt din "inte för dyra"-hojj och har cyklat i kanske ett halvår till ett år eller närmare två år så har du kommit fram till vilken typ av cykling du gillar bäst och det kanske visar sig att din hojj är väldigt lämpad för ändamålet eller så kanske det visar sig att den mindra lämpad för ändamålet. Finns lite olika typer av cykling cross-country (XC), All Mountain (AM), Freeride (FR).
Och om det skulle visa sig att det här med MTB var inget för dig så har du inte förlorat så mycket pengar på en intressemiss.

Tveka inte att haka på Happy Ride som annordnas runt din hemtrakt. Här kan du passa på och prova andras cyklar och skapa dig en erfarenhet genom dem. Samt få cykelvänner.

Till sist men inte minst välkommen till HappyMtb och till MTB-träsket samt lycka till med ditt cykelköp!

en hardtail, ny så att allt är fräsch så slipper du börja byta drivlina och annat efter några veckor.
för de pengarna får du en utmärkt att hoj att cykla skog med.

Jan Ullrich skrev:
-------------------------------------------------------
> en hardtail, ny så att allt är fräsch så
> slipper du börja byta drivlina och annat efter
> några veckor.
> för de pengarna får du en utmärkt att hoj att
> cykla skog med.

Fast för 8-10k får du en grym beggad hoj (om du hittar rätt objekt vill säga, leta här och inte på blocket i första hand).

Jag köpte en begagnad hoj för nån månad sedan utan några större kunskaper.
Det mesta var dock nytt blir ju lite lättare då.

Du får mer för pengarna samt förlorar mycket mindre om du gör en hyffsad affär.

Tillbaka
Topp