Nybörjare på racer

Henkan

Ny medlem
Nybörjare på racer
Hej på er alla

Är ny här på forumet och köpte i höstas min första racer.

Har tidigare bara kört MTB men skall köra Vättern för första gången 2006.

Hr nu lite funderingar som jag hoppas få hjälp med:

Vilka växlar använder ni som mest när ni kör racer? Ligger ni på stora eller lilla klingan? Kadens?

Har läst lite om kost för att försöka gå ner några kilon till säsongen...mestadels av Paulun och undrar om de förslag han ger passar en cyklist eller inriktar han sig mest mot styrketränande....?
I sådana fall undrar jag lite om någon har förslag på hur jag skall lägga upp kosten.

Hoppas någon kan ge lite klarhet i detta.

Ha det bäst allihopa.

/Henke

Nybörjare på racer
I början skall du bara köra på lillklingan för att få upp kadensen, senare när du skall ha upp farten är det dags att gå upp på stora klingan. Kör hellre på en lättare växel och hög kadens en tvärt om.
I Sverige har vi en tendens att köra på för tungt växlade cyklar, nu vet jag ju inte vilken nivå du kör på men vem behöver 11:an som motionär? Själv använder jag en kassett med utväxlingen 13 – 23 när jag tränar.

Nybörjare på racer
Jag ligger runt 53-19 nånting på platten med 90-100 i kadens. Men det beror ganska mycket på vad man har för utväxling på hojen. Jag har ganska stor kassett (13-26) just för att kunna ligga på storklinga med lagom hög kadens. Har dock funderat på att byta till kompaktvevar för att utnyttja kassettens stigning lite bättre och få bättre kedjelinje på de växlar jag använder mest.

Nybörjare på racer
Henkan skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej på er alla
>
> Är ny här på forumet och köpte i höstas min första
> racer.

Välkommen!

> Har tidigare bara kört MTB men skall köra Vättern
> för första gången 2006.

Kul, det är en otrolig upplevelse första gången.

> Hr nu lite funderingar som jag hoppas få hjälp
> med:
>
> Vilka växlar använder ni som mest när ni kör
> racer? Ligger ni på stora eller lilla klingan?
> Kadens?

Jag ligger på för tunga växlar även under träning, borde öva mig på att ligga mer på lilla drevet fram, som många tipsar om. Jag har ingen kadensmätare men skulle tippa på 60 - 80 i kadens.

> Har läst lite om kost för att försöka gå ner några
> kilon till säsongen...mestadels av Paulun och
> undrar om de förslag han ger passar en cyklist
> eller inriktar han sig mest mot
> styrketränande....?
> I sådana fall undrar jag lite om någon har förslag
> på hur jag skall lägga upp kosten.

Som nybörjare behöver man inte bry sig så mycket om kosten. Cyklar du tillräckligt går du ner oavsett vad du äter. Själv gick jag ner 13 kilo det första året som jag cyklade. Dra ner på de mättade fetterna (exempelvis grädde, smör) och ät mer grönsaker, bara. De är onödiga vare sig man tränar eller är en soffpotatis. Sak du gå ner i vikt är det ett bättre tips att du blir åretrunt -pendlare. Det är nog det effektivaste sättet för en nybörjare att gå ner i vikt...

> Hoppas någon kan ge lite klarhet i detta.

Det vet jag inte om jag har gjort men lycka till!

> Ha det bäst allihopa.
>
> /Henke

Nybörjare på racer
Henkan skrev:
> Hej på er alla
>
> Är ny här på forumet och köpte i höstas min första
> racer.

Det är bra komplement till MTB, bra att köra lite distansträning på racer.

> Kadens?

När det är platt, mest stora klingan(52) och 4-5:an(17,16,15) bak. När det går uppför, ja, den växel som känns mest lämpad för uppgiften att ta sig upp. Kadens försöker jag hålla över 60, men under 100 är det säkert, mäter aldrig kadens.

> Har läst lite om kost för att försöka gå ner några
> kilon till säsongen...mestadels av Paulun och
> undrar om de förslag han ger passar en cyklist
> eller inriktar han sig mest mot
> styrketränande....?
> I sådana fall undrar jag lite om någon har förslag
> på hur jag skall lägga upp kosten.

Ät som vanligt, men lite mer. Frukost, lunch, mellanmål innan träning, middag, kvällsmål. That's it. Inga konstigheter med kosten alltså. Kosttillskott är inget du behöver bekymra dig om ifall du inte ska bygga muskler eller har väldigt svårt att få i dig näring via vanlig mat.

/Leo

Nybörjare på racer
Henkan skrev:
> Hej på er alla

Tjänare

>
> Kadens?
>

Jag brukar hålla kadens minst hundra, funkar bäst för mig.
Klingan väljer man så att man får rätt kadens, oftast lillan:)

Skulle tipsa att iaf prova lite högre kadens, minst 90, vad jag har läst så är
det effektivare med högre kadens. Har en kadensmätare, man lär ju "rätt" kadens
så småningom, men jag gillar att följa det med mätaren.

Skulle säga att Leo kör med betydligt högre kadens än 60 i verkligheten:)

Ola

Nybörjare på racer
Börja träna med en klubb. Där kan du lära dig av folk som vet.

Mina tips:
#Kör samma kadens som du gör på mtb:n.

#Något lägre växlar än standard. Kör 52 eller 50 på stora, 39 på lilla och 13-23 bak. Då får du fler växlar att välja på i 25-35 km/h området där man kör mest.

#Att mixtra med sin vikt genom diet ska man som nybörjare låta bli. Det ska man inte göra förrän muskulaturen är anpassad till idrotten och det tar några år. Du kommer att gå ner i vikt ändå om du börjar träna mer.

Bor du i Malmötrakten kan du ju komma och träna med CK Ringen...
Vi är ett gäng med blandat senior, elit, gubbelit och vättern-åkare som gärna blir fler.

/Fredrik

Nybörjare på racer
fb skrev:

> Bor du i Malmötrakten kan du ju komma och träna
> med CK Ringen...
> Vi är ett gäng med blandat senior, elit, gubbelit
> och vättern-åkare som gärna blir fler.
>

Bor du däremot i Stockholmstrakten kan du komma och träna med oss, Henkan:-)
http://www.cykelmotion.se

Nybörjare på racer
under försäsong på distanspass ska du alltid ligga på lilla klingan. Kadens minst 90.
Sen kan du köra några av intervallpassen med låg kadens = styrka.

Nybörjare på racer
C-shell:
köp en cykeldator med kadensmätare.
en magnet på ena vevarmen och en avkännare på ramen. Likadana grejer som till hastighetsmätning, fast kopplade till extrafunktion på cykeldatorn.

Nybörjare på racer
Jag skriver här även om jag brukar bli dissad i dessa trådar. men jag vet ivf att jag vet bäst....tom mer än självaste oxr=)

Så kör den kadens som känns skönt kanske?. Och så skall man nog äta när man är hungrig=)

Nybörjare på racer
Skrivet av Ville idag 10:13 (Dölj användarens inlägg)

Jag skriver här även om jag brukar bli dissad i dessa trådar. men jag vet ivf att jag vet bäst....tom mer än självaste oxr=)

Så kör den kadens som känns skönt kanske?. Och så skall man nog äta när man är hungrig=)
...............................
Amen!

Nybörjare på racer
Måste bara stämma in i vad Ville säger. Hur fort man tycker om att trampa hänger på en massa variabler, kör på ett sätt som känns naturligt och behagligt för dig.

Sedan måste jag också understryka det som några andra redan sagt. Det är jättetråkigt att cykla racer ensam. Leta upp en klubb som passar dig och haka på deras träningar så ska du se att det blir fruktansvärt trevligt.

Tillbaka
Topp