Nybörjare söker cykel

Oskar87

Ny medlem
Nybörjare söker cykel
Hej, detta blir mitt första inlägg här på happy.

Jag letar efter en MTB hoj för att cyckla på stig och lätta skogspartier, bor i södertälje så blir troligtvis mest cykling i Lida och Sörmlandsleden.

Har en budget på Max 7500:- och letar efter en hardtail som fungerar för stig och skog.

Har kollat på Specialized hardrock serien, men läser man åsikter på internet så tycker 50% att det är en bra första MTB och 50% tycker det är skräp. ialla fall vad jag förstått.

Vill inte beställa en cykel från nätet utan vill köpa den i butik och gärna inom 2 veckor.

Är det nån som kan tipsa om en bra instegs MTB för det priset?

Nybörjare söker cykel
När det gäller Specialized så betalar man ju lite extra just för märket.
Visserligen gör dom väldigt bra cyklar men deras instegscyklar är ju sämre bestyckade än budgetmärken i samma prisklass.

Vill du absolut köpa i butik och dessutom en "märkescykel" får du räkna med att få lite mindre för pengarna. Fördelarna är ju att butiken kan hjälpa dig vid problem och de stora märkena har ofta bra ramgarantier osv...

Personligen hade jag beställt en fultysk för 7500kr alla gånger...

Nybörjare söker cykel
Jämför man en Specialized med t.ex. Cube (säljs i butik i Sthlm, TCM cykel) som inte är ett lika flashigt märke så får man mer cykel för samma pengar.
Man får ingen supercykel för 7500 oavsett, men vissa tillverkare tar ju rätt saftigt betalt bara för sin logga på ramen, på bekostnad av komponenter då såklart.
Nishiki brukar man ofta hitta i butiker också - en sådan för 7500 skulle kanske duga också? Medans Trek i det prissegmentet har relativt dåliga och snålt tilltagna komponenter.
Vad du gör så håll dig borta från Cykelringen iaf. För tips på cykelbutiker i din närhet så kolla under Butiksrecensioner högst upp på sidan.

Nybörjare söker cykel
Jag köpte en hardrock som förstacykel. Är galet nöjd, men har å andra sidan inga som helst referenser till andra cyklar. För mitt behov och ganska sparsamma, tyvärr, cyklande är den galant. Visst finns uppgraderingar jag önskar mig, men inget jag lider av. Fick det för 5000 men det var nu ett par år sedan, så de kan ha gått opp en smula i pris?

Helt i linje med Happy rekommenderar jag kompisar som frågar att kolla fultyskar numera.... Men butiksköp är ju trevligt också som nybörjare.

Tillbaka
Topp