Nybörjare som vill komma igång

sanke

Ny medlem
Hej!

Jag är lite sugen på att köra cykelvasan 2015. Det är ju lång tid dit, men jag är i sjukt dålig form (överviktig å dålig kondis). jag har inte cyklat särskilt regelbundet utan väldigt sporadiskt och inte så mycket stigcykling. Idag så trampar jag runt på en Merida matts speed från 2002. Nu behöver jag lite tips:

Träning:
Hur lägger jag upp träningen för att ta mig igenom cykelvasan?
Räcker det med 3 pass i veckan?

Utrustning:
Klarar man ett cykelvasan på en Merida matts speed (deore-växlar och en suntour-dämpare)?
Vad kan man mer behöva förutom hjälm och skor?
Funkar det med vanliga träningskläder typ shorts och funktionströja?

Vad behöver jag annars tänka inför nio långa mil i sadeln?

Tacksam för svar!

/Fredrik

Hej
Kul att du börjat cykla och har ett mål.
Börja med att komma ut och cykla över huvudtaget regelbundet och uppgradera utrustning efterhand. För längre turer är cykelbyxor med blöja och cykeltröja trevligt att ha.

För att ta dig igenom vasan är det nog främst tid i sadeln du behöver.
Lycka till med träningen

Kom igång bara och ta resten senare. Skall du köra i skogen rekomenderar jag starkt knä och armbågsskydd för att minska skaderisken. Orkar du så kör gärna minst 90 minuters pass så eldar du bra med fett och behöver inte köra så jobbigt hårt.

Ta det som sagt i etapper och sätt upp små mål på vägen. Vad du skall cykla på om två år behöver du inte fundera på nu.

Kör hellre långa och lite lugnare pass än att köra slut på dig själv efter tio minuter. Se till att ha roligt, annars kommer du tröttna. Låter som tidernas största klyscha, men stämmer ändå förvånansvärt bra. Kör du tre pass i veckan så så kommer du alla gånger att klara dig igenom Vasan om två år. I de senare startleden är det tämligen många som är överviktiga och har sämre kondition är genomsnittet.

Gör som Bengt-re skrev, ta det i etapper och sätt upp små delmål. Belöna dig när du nått dem.

Jag tycker dessutom att du ska sikta på vasan 2014 istället. På ett år hinner du träna mer än du tror och det verkar ju som att du cyklat en del innan, även om det inte varit regelbundet. Det är ganska långt kvar till vasan 2015 och risken finns att det kanske inte är tillräckligt med motivation.

Börja med den utrustning du har så kommer du själv förstå vad du vill ha/behöver. Knä och armbågsskydd känns rätt överdrivet för en nybörjare, även här kommer du förstå när/om du vill ha det. Själv föredrar jag att cykla utan massa extra skydd och tjafs på ryggen, tar bort en del av frihetskänslan (i min mening). Vissa här på happy är lite nojiga av sig och tror att man måste ha en svintung, överbyggd cykel med downhilldäck och fullfacehjälm såfort man lämnar en grusväg.

Leta upp ett gäng att cykla med. Var inte rädd att ta kontakt med din lokala cykelklubb. Många underskattar sig själv och tror att man kommer bli ifrånkörd vilket inte är sant. Det finns "klubbcyklister" i alla nivåer. Även happyrundor är ett roligt alternativ men dessa brukar ha betydligt lägre intensitet med mer fokus på teknik (vilket också är bra). Det ena behöver inte förskjuta det andra.

Så för att sammanfatta, skit i utrustningen (sålänge du har hjälm) och stick ut och cykla, det finns ingen tid att förlora.

Och cykla även vintertid, finns inte mycket som är varken jobbigare eller roligare som att dra ut i ett skoter eller vältrampat spår.. (och så landar man oftast mjukt om man ramlar) :P

Om du tränar tre pass i veckan kommer du kunna köra vasan redan 2014, nästan oavsett vilken form du är i nu. Sikta åtminstone på att köra korta varianten. Då har du ett närmare mål som du garanterat kommer fixa.

Tycker och armbågsskydd och knäskydd är överdrivet. Däremot är glasögon bra att ha! Finns på biltema för 59kr, funkar bra.
I övrigt, kör bara!

Effektiv träning under vintern är även spinningpass. Ett eller två pass i veckan ger dig en bra genomkörare av hjärta och lungor och får igång alla muskelgrupper som används i cyklingen.

Vad gäller utrustningen så kommer du garanterat att ta dig igenom en cykelvasa med din nuvarande cykel. Men efter några timmar brukar t.ex. en tråkig framgaffel börja kännas i handlederna.
Vi är ett kompisgäng som kör vasan varje år under lite varierande förutsättningar och mål. I år körde en av oss på just en Merida Matts och han hade väldigt ont i händerna efteråt pga framgaffeln.

Du kan skilja på uppgraderingar i form av prestandahöjande och komforthöjande faktorer. Lätta och fina hjul är bra exempel på hur man höjer prestandan på en cykel. En bra framgaffel med fin dämpning höjer komforten.

Lycka till!

Som nämnts tidigare, den bästa träningen är den som blir av. När man ger sig in i något nytt brukar motivationen vara väldigt stark. Ofta dalar den efter ett tag. Jag rekommenderar dig därför att inte låsa dig vid cykling, åtminstone inte en typ av cykling. Genom variation brukar jag kunna hålla motivationen vid liv. Cykla, simma, spela badminton, ta en promenad, gå på ett crossfitpass, åk skidor. Ytterligare en motivationshöjare är, som många andra här på Happy säkert kan intyga, att köpa prylar. Skaffa hjälm, handskar och brillor och kör det du har till att börja med. Pryldjävulen kommer att slå klorna i dig vad det lider men håll henom stången med din motivation till en början. 2014 låter bättre än 2015 tycker jag :)

Spinning är enormt bra för att bygga kondition. Jag var instruktör under några år när jag var student, och bättre kondition har jag nog aldrig haft. Med pulsmätare kan du köra väldigt nära din gräns utan att bränna ut dig helt, så en timme spinning kan motsvara flera timmar konditionsträning av annan art.

Men sen ska du veta att spinning inte gör dig till en bra cyklist. Efter ett par månader på en spinningcykel är en vanlig cykel väldigt kämpig, just för att du inte kan kontrollera belastningen på samma sätt.

Spinning är nog effektivt men så fantastiskt trist. Sen tycker jag passen är lite korta. Brukar köra två på rad dom gånger jag ger mig iväg. Vissa cykelklubbar kör visst egna pass, längre sådana. Men gillar man det så är det nog bland dom bästa sätten att förbättra sin kondis. Jag vet inte hur effektivt det är för att minska i vikt?

Polka skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker och armbågsskydd och knäskydd är
> överdrivet. Däremot är glasögon bra att ha!
> Finns på biltema för 59kr, funkar bra.
> I övrigt, kör bara!

Är det? Jag ser skydd på nästan alla jag ser i skogen och genom erfarenhet så kör jag också med skydd numera. Lätt som tusan att en liten vurpa skadar knät så att man inte kan cykla på ett bra tag. Men alla gör såklart som de vill... En annan bra sak med knäskydden är att de håller knäna varma och minskar på det viset risken för smärta.

Många bra råd!

Börja med att komma ut och cykla. Se till att cykeln är rätt "ihopskruvad", smord och justerad så räcker det.

Skydd i ordning:
Hjälm
Glasögon (jag avverkar Julas för 60:-)
Kortfingerhanskar
Knäskydd
Armbågsskydd
Ryggskydd

Jag kör mer ju äldre jag blir. Cyklar nästan aldrig utan knäskydd.

Cykelbyxor med stoppning och cykeltröja med ryggfickor är väldigt bra. Går att hitta riktigt billigt; kolla t.ex Lidl när de har kampanj.
Vettiga skor är också bra oavsett om du väljer clipslösa eller plattis-pedaler dvs inte gympaskor

Jag tror också du klarar 2014 med tre pass per vecka.

:)

När det närmar sig köper du nya däck till din Merida.

Bengt-re skrev:
> Polka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tycker och armbågsskydd och knäskydd är
> > överdrivet. Däremot är glasögon bra att ha!
> > Finns på biltema för 59kr, funkar bra.
> > I övrigt, kör bara!
>
>
> Är det? Jag ser skydd på nästan alla jag ser i
> skogen och genom erfarenhet så kör jag också
> med skydd numera. Lätt som tusan att en liten
> vurpa skadar knät så att man inte kan cykla på
> ett bra tag. Men alla gör såklart som de vill...
> En annan bra sak med knäskydden är att de
> håller knäna varma och minskar på det viset
> risken för smärta.

Jag kanske uttryckte mig dumt. Det är klart att ju fler skydd, ju säkrare cykling. Själv använder jag bara hjälm, glasögon och handskar. Ser sällan folk med andra skydd i skogen. Kanske förekommer lokala avvikelser.
Ett knä mot en en sten kan givetvis sabba all framtida cykling om man har otur.
Det säkraste vore såklart komplett skyddsjacka som man har när man kör cross/enduro.
Man får väl helt enkelt dra sin egen gräns precis som du skriver. Själv skulle jag inte cykla en meter i skogen utan min hjälm eller mina glasögon, helst mina handska också men alltså utan ryggskydd och knä-/armbågsskydd.

Tjena kör med det du har.
Cykla så ofta du kan.
Ät den mat du gillar.

cykelvasan borde inte va ett mål, utan bara en sak som passerar förbi ditt framtida cykelliv.
Målet med att cykla är att cykla.
cykelvasan, vätternrundan osv är ofta bara en ursäkt för att få lov att cykla för frun/familjen.

Bike_Dee skrev:
> cykelvasan, vätternrundan osv är ofta bara en
> ursäkt för att få lov att cykla för
> frun/familjen.

Det där var det dummaste jag har läst här på länge. Och jag har läst mycket idioti från dig!

Jag har en Merida Matts som rullat 3,5 vasor och lite andra långlopp då den funkar alldeles utmärkt. Farsan har cyklat två vasor på en gammal helstel MTB så det går det med.

Hjälm, vantar och glasögon är måsten. Vantarna räddar händerna när man går omkull och glasögonen förhindrar kvistar att förstöra synen. Mer skydd är ett bra sätt att få värmeslag och att få UFO-föreningen att gå i taket.

Behåll din cykel och serva upp den eventuellt om det behövs. Byt vajrar och kedjan. Se till att allt är välsmort så blir det bra, läs instruktioner i trådar hör på happy.

Pedaler och skor är bra, gör det både lättare och effektivare. Om du ska byta nått så byt framgaffeln. Det behöver inte kosta så mycket för att de ska bli väsentligt bättre. Framgaffeln på min Merida från 2004 var iaf så dålig att den var jämförbar med en stel framgaffel.

/Freddo

Man kan säkert säga mycket om utrustning och cykelval men du klarar dig nog med en Merida Matts och de kläder du har nu. Normalt hade jag sagt att dämparen nog inte är ett problem på cykelvasan eftersom det mesta av vibrationerna kan dämpas av däcken, men din har några år på nacken så det kan vara en idé att kolla på att byta den. Problem med handleder kan du också få om du sitter fel på cykeln så det kan vara en idé att läsa in sig eller gå på en bike-fit (förebygger även vissa knä- och ryggproblem).

Klädmässigt så kör 99% Cykelvasan i tajta lycrakläder, jag brukar tycka att det är lite fånigt eftersom väldigt många inte drar någon nytta av minskat luftmotstånd men kläderna har två andra fördelar som är viktiga - tajta kläder är bättre på att kyla samt att det är mindre risk att få skavsår eller att fastna i någonting. Det är nog mycket en fråga om hur bekväm man är med att antingen sticka ut för att man har annorlunda kläder eller att visa upp sig i tajta kläder. Jag körde Cykelvasan med en rätt löst sittande Norrönatröja som funkade bra men jag skulle inte köra i något annat än cykelbyxor (+vaselin).
Handskar är bra att ha, inte bara för att spara handflatorna om du ramlar utan för att de också kan ge ett bättre grepp om handtagen när det blir svettigt eller blött.

Jag tror inte att du skulle ha några problem att köra Cykelvasan redan 2014 om du kommer ut ett par gånger i veckan och kan köra lite längre sträckor (>2h på t ex grusväg). Förutom motionen (och att undvika kramp) så är det viktigt att du får erfarenhet av hur det är att arbeta relativt hårt under så lång tid och hur just du behöver göra för att räcka hela vägen (hushålla med energi och vätska). Det är nog många som storknar (jag känner ett par) för att de dricker fel eller för att de kör för hårt i början.

Jag bestämmde mig nu under sommaren att köra Vasan nästa år.

Jag försöker komma ut ca 3 gånger i veckan och träna, ibland blir det längre vägturer på upp till 7 mil (än så länge), och ibland blir det bara någon sväng i skogen.

Cykel har jag köpt en ny då min gamla var så dålig, en Specialized för 8800kr, vilket för mig är ganska mycket pengar men ändå en relativt billig cykel om man kollar vad många andra har.

Sen har jag köpt alla mina kläder på Lidl och tycker de funkar riktigt bra till en början....

Polka skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > Polka skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tycker och armbågsskydd och knäskydd är
> > > överdrivet. Däremot är glasögon bra att
> ha!
> > > Finns på biltema för 59kr, funkar bra.
> > > I övrigt, kör bara!
> >
> >
> > Är det? Jag ser skydd på nästan alla jag ser
> i
> > skogen och genom erfarenhet så kör jag också
> > med skydd numera. Lätt som tusan att en liten
> > vurpa skadar knät så att man inte kan cykla
> på
> > ett bra tag. Men alla gör såklart som de
> vill...
> > En annan bra sak med knäskydden är att de
> > håller knäna varma och minskar på det viset
> > risken för smärta.
>
> Jag kanske uttryckte mig dumt. Det är klart att
> ju fler skydd, ju säkrare cykling. Själv
> använder jag bara hjälm, glasögon och handskar.
> Ser sällan folk med andra skydd i skogen. Kanske
> förekommer lokala avvikelser.
> Ett knä mot en en sten kan givetvis sabba all
> framtida cykling om man har otur.
> Det säkraste vore såklart komplett skyddsjacka
> som man har när man kör cross/enduro.
> Man får väl helt enkelt dra sin egen gräns
> precis som du skriver. Själv skulle jag inte
> cykla en meter i skogen utan min hjälm eller mina
> glasögon, helst mina handska också men alltså
> utan ryggskydd och knä-/armbågsskydd.

Det beror nog helt på var och hur du cyklar. Här i Göteborg på en normal happyride skulle jag säga att normen är att ha knäskydd och ganska många har även armbågsskydd. Väldigt få kör tight lycra (iaf inte ytterst). Men så är det inte direkt snabbt och flowigt så långa sträckor heller utan rätt mycket bröt och vassa stenar att göra sig illa på.

Efter att ha gått omkull i vintras och haft änglavakt så att jag bara var invalid i två veckor (kunde inte böja knät alls) men slapp bestående men (tog bara tre-fyra månader innan det slutade göra ont helt) så skulle jag inte komma på tanken att ge mig ut utan knäskydd om jag inte aktivt väljer de allra snällaste stigarna. Knäna är ändå det jag upplever att man landar på först när man går omkull.

Kom igång att cykla bara.

Bestämde mig för att cykla till jobbet efter semestern tog slut. Har inte cyklat regelbundet på typ 15 år. Även om det bara är ett par mil, har jag haft konstant träningsvärk under de senaste 4 veckor. Men ändå är känslan sjuuukt skön.

Ta det lugnt i början bara, känna av att allt funkar som det ska så du inte drar på dig skador i onödan.

Helt rätt att sätta upp en målsättning, oavsett om det är lopp eller annat. Det håller dig igång på tuffare dagar, typ den dagen då det regnar och du är som tröttast. Själv användar jag Endomondo, då kan jag "tävla" med kompisar på distans, genom att ta sikte på deras resultat.

Alla har olika sätt att motivera sig. Du får helt enkelt hitta vad som funkar för dig.

Lycka till med träningen!

Brötig terräng har inte så mycket med Cykelvasan att göra eller de andra långloppen vad jag vet.

För vasans skulle ger det mer att ligga ute på vägarna och få timmar i sadeln. Cykelvasan är ungefär som att cykla i ett motionsspår för det mesta.

När jag satte igång så tog jag hjälp av en pulsklocka. För då kunde jag lätt se om jag jobbat bra eller dåligt. Det hjälpte till att få en lagom nivå på ansträngningen och gjorde att det vart nöjsamt över tid till skillnad mot tidigare.

Efter någon månad såg man på ett ungefär vad man låg i hastighet i snitt. Då räknade jag ut ungefärlig tid det skulle ta på Vasan och så tränade jag mot det m a p tid.

Här är mina gamla blogg som avhandlar min resa från första satsningen på cykelvasan till år. Uppdateras sporadiskt.

http://cykelvasan.blogspot.se/

/Freddo

Fan vad kul!!! Hoppas du får många roliga timmar på din cykel!
För det ska vara roligt också. Glöm inte det! Lycka till!

Strava är rätt kul också om man använder det rätt. Man får iaf en träningsdagbok som visar på hur mycket tid man kört.

Tillbaka
Topp