Nybörjare, svårt att välja MTB

manganish

Ny medlem
Hej!

Har googlat runt en del och läst här på forumet men jag kan inte bestämma mig.

Det jag har bestämt mig för är att jag SKA köpa en MTB nu till våren.

Jag ska motionscykla samt kanske pendla lite med cykeln. Blir alltså lite asfalt, elljusspår med toppar och dalar osv. Ingen träskcykling precis..

Min budget är inte jättestor men jag har bestämt mig för att köpa en ny 29"cykel, runt 7000kr

De jag har kollat på är:

Scott aspect 930 (2014 års mdl tror jag det var...)
Big Nine Viper XT
Canyon Yellowstone AL 4.9 ev. 3.9 då det var väldigt lång leveranstid på 4.9:an, den går nästan bort p g a det.

Vad säger eliten här på forumet?

Hellst vill jag gå in i en butik och köpa cykeln direkt, men samtidigt vill man ju inte bli "blåst" av någon handlare då jag inte kan så mycket om cyklar än.

Prästbol skrev:
-------------------------------------------------------
> Hybrid

Urk. Rakt styre blir jobbigt i längden. Hybrider har dessutom ofta så dåliga gafflar att man lika gärna kan ha en lättare stel gaffel istället.

En mtb blir nog lite småtrist på elljusspår, frånsett att man sällan blir uppskattad av omgivningen när man cyklar på sådana. Iaf där jag bor i Göteborg. :)

Titta på Kona Rove AL; den är mångsidig. Kolla tex min senaste RR där jag kör en liknande cykel.

Tyvärr är det ju säsong nu så några fynd lär du inte göra; men typiskt är Radon i paritet med Canyon vad gäller prisvärdhet.
www.bike-discount.de

Vill du ha butikstips får du nog skriva var du bor.

Tack för givande svar!

Jag bor i Göteborg, nära till Delsjöområdet. Tanken är att cykelköpet ska ge nytändning för träningen, så det kommer bli ett träningsredskap också.

Ja kanske lite mer än elljusspår då, lite in i skogen lär det väl bli! Tanken är att jag vill ha en hoj som tar mig in i mtb-världen till ett vettigt pris. Det måste inte vara det värsta och bästa, bara det funkar och inte gör mig allt för besviken men samtidigt vill jag inte att det ska bli tråkigt att cykla p g a materialet.

Tips på butiker mottages tacksamt :)

Verkar riktigt schysst. Den sidan har jag setts nämnas flertalet gånger också så verkar ju vara pålitligt! Känna som man får bra mycket bättre grejer därifrån än i butik här hemma. Dock synd att man inte kan provcykla! Men det ska väl inte vara någon fara

Då är ju isf frågan vilken storlek man ska ha på en sån cykel om man är ca 180 cm o väger 83 kg, normalbyggd.

Tack! Ligger man precis i mellanspannet 18" och 20" om man är 180cm?

Kan du länka dom grejerna också?

Om jag förstår det rätt så blir det priset som står + 30 euro frakt o cykeln dyker upp efter ca 1 vecka?

manganish skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar riktigt schysst. Den sidan har jag setts
> nämnas flertalet gånger också så verkar ju
> vara pålitligt! Känna som man får bra mycket
> bättre grejer därifrån än i butik här hemma.
> Dock synd att man inte kan provcykla! Men det ska
> väl inte vara någon fara
>
> Då är ju isf frågan vilken storlek man ska ha
> på en sån cykel om man är ca 180 cm o väger 83
> kg, normalbyggd.

De fungerar bra så länge allt är helt. RMA förfarande är dock BD extremt dåliga på. Jag köper iaf inget från BD längre på grund av flertalet gånger strul med reklamationer.

Gör som du vill, men glöm inte att du blivit varnad.

Mitt intryck var att nästan alla beställer därifrån och att erfarenheterna var goda. Men självklart som du säger så blir det ju jobbigt om något går sönder

Vad är det för fel på Scotten då? Om TS vill kunna gå in i en butik, prova cykeln och ta med den hem direkt så måste väll scott ändå vara ett bra alternativ. Möjligen kanske 920 är att föredra då den har 10-delat.

Har fått nys på en begagnad scott 910 från 2013. Verkar vara i grymt skick!

Hur är denna cykeln som nybörjarhoj? Priset är runt 6000 vilket verkar rimligt :)

Storlek M, enligt Scott, är lämplig för personer mellan 168-179 cm medan L är lämplig 176-188 cm. Tror att en M blir för liten för dig men det är vad jag tror.

Kom fram till att medium var för litet! Så fick leta vidare.

Nu har jag fått nys på en trek x-caliber 9.

Kan det vara en cykel som passar mina behov?

Tillbaka
Topp