Nybörjare vad gäller MTB

Robban84

Ny medlem
Nybörjare vad gäller MTB
Hej alla på Happymtb!
Detta är mitt första forumsinlägg någonsin och Happymtb är det första forumet jag är medlem i :)
Jag är helt nybörjare vad gäller mtb, och är nu på jakt efter en bra förstacykel (ht) runt 10 000kr. Den kommer mestadels användas till motionsträning på stigar, cykla i fjällen på somrarna och ev cykelvasan. Har fastnat helt i letandet och har några frågor. (Kanske dumma men hoppas på något svar iaf ;)
Jag har kollat en del på Scott scale 960, någon som har erfarenhet, jämför med aspect 910? Sen har jag även provat en Wilier 505 på Cykelmagneten i Falkenberg, men har hört väldigt lite om detta märke. Någon som har förslag på andra bra cyklar?
Vissa cykelaffärer har fri service, är detta något man bör tänka beakta? Hur ofta behöver man lämna in en cykel för service och vad brukar detta kosta?

Det här med komponenter, hur fina grejer behöver man ha? Deore på växlarna, räcker det eller kommer jag märka någon skillnad om man går upp ett snäpp? Dämpare, räcker det att kolla efter luftdämpare eller behöver jag kolla efter andra saker vad gäller dämpare och lockout?

/Robban

Nybörjare vad gäller MTB
Funktionellt räcker Deore till det du tänkt ha cykeln till i alla fall anser jag. De dyrare komponenterna är framför allt lättare och de dyrare grupperna upplever jag växlar bättre/snabbare i uppförsbackar.

Vad gäller "fri service" anser jag att det inte är något avgörande då den kontroll som ingår är väldigt basic och allt material tillkommer i alla fall så den "service" dom gör slutar ändå på några hundralappar.

Service på cykeln tycker jag själv räcker att göra en till två gånger per år (beroende på hur mycket man kör) och ligger mellan 300-600kr (hos de företag jag brukar anlita) beroende på vad man vill ha gjort.

Nybörjare vad gäller MTB
Säger som föregående talare. Lär dig skruva själv, det är lite en säkerhetsgrej att hålla koll på sin cykel och det kan inte någon annan hjälpa dig med. Cyklar behöver rätt mycket vård och skötsel för att må bra och ju mer i skogen du är desto mer delar äter skogen och jag anser att det oftast krävs mer underhåll än bara två gånger per år, men återigen - det beror ju på hur och var man kör rätt mycket.

Jag skulle hålla mig borta ifrån Scott och istället sikta på Canyon, Rose, Cube eller Radon vilka alla tenderar att ge bättre cykel för pengarna.

Sikta gärna på en Reba gaffel - de brukar vara bra, lättservade och pålitliga för rimliga pengar. Deore duger fint.

Tänk på att spara lite av budgeten till kläder, lampor, knäskydd, hjälm, rygga, verktyg och lite reservdelar. Jag skulle rekommendera att minst ha bromsbelägg, slangar, växelöra, kedja, kassett och gärna en bakväxel hemma - trist att vänta på delar när man kör sönder något och alla listade delar kommer att ändå gå åt som reservdelar i slitaget förr eller senare så kvittar ekonomisk att köpa dem i förväg.

Tillbaka
Topp