nybörjare

nybörjare
Hej!

Nu skall jag köpa min första cykel och ta mig ut i skogen.
Jag har en fråga om storlek och behöver lite experthjälp :)

Jag är ca 170cm och undrar om jag skall köra på 29" däck och 15" ram eller 27,5" däck och 16" ram. Den cykel jag tittar på har inga andra alternativ men spontant känns 16" ram som ett bättre alternativ.

Tack för hjälp!

MVH,
Andreas

nybörjare
Beroende på hur storlekarna ser ut så kanske 15" är lite litet? Beror ju på hur man vill sitta förstås
Antar att du inte har möjlighet att provsitta?

Personligen tycker jag stora hjul på liten ram är fult så för mig hade valet varit enkelt. Men där vet jag att det finns andra åsikter ;-)

nybörjare
Välj inte bara på det estetiska, även om det såklart är viktigt.

Vad är det för cyklar och vad rekommenderar tillverkaren för storlek till din längd? Vissa har ju ganska utförliga rekommenderationer med hänsyn tagen även till benlängd.

nybörjare
Den uppgivna ramstorleken (15/16*) och den verkliga geometrin har sällan något direkt samband. Det är lite som att säga att "jag skall börja gå i skog och lera och funderar på storlek på gummistövlar, det finns storlek 42 med långa skaft eller 43 med lägre skaft - vilket passar mig?". ;)

Dock känns det overkill att teoretisera om detta då du inte gett oss info som grenmått, vilka cykelmodeller du tittar på etc etc.

Kan du provccykla så köp den som känns bäst. Se till att köpa den fort så du kan börja cykla i det fina vädret.
:)

[EDIT bortse från delar av det jag skriver, det går så sakta så det hinner komma fem svar emellan. Lite som när jag cyklar]

Senast ändrad:
nybörjare
Vilken Cube?

Även jag är 170 cm, och har köpt en Cube Attention 27,5. Om jag inte minns fel så är den 16 tum, och passar mig perfekt.

Hade tidigare en 26:a, men med helt annan ramgeometri. Jag sitter mycket mer upprätt och bekvämt på min Cube.

nybörjare
Antagonisten skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det ngn anledning till att inte gå full on
> 29" idag?

29" är ju bara sååå 2014.

Eller kanske 2013 till och med?

Senast ändrad:
nybörjare
Hej
Jag är 2 cm kortare än dig och är nu inne på min tredje säsong med 29 tum hjul och ram16 el 15.5 tum.
Det funkar alldeles utmärkt. ?
Lyssna inte så mycket på estet-tyckarna utan prova själv.

nybörjare
Be att få testa en 29a mot en 27,5a, du kanske har någon i din omgivning som kan bistå med detta. Finns mnga grenar inom det här med mtb och lika mnga idéer om vad som är bäst. Du bör välja utifrån vad du gillar och det är svårt att veta om man inte provat. Personligen gillar jag mindre däck FS medans mnga älskar stora däck och hardtail smaken är som baken dvs.

Tillbaka
Topp