Nybörjaren undrar

Johan1992

Medlem
Nybörjaren undrar
Hej en liten intressant diskussion jag hade med min far och bror angående hjul.
Om vi har 3 likadana cyklar och en väljer att uppgradera hjul för låt oss säga 10k en för ca 5k och en väljer att köra på de som följde med cykeln typ bianchi via nirone hur blir skillnaden skulle ni säga ?
Förutsatt att alla skulle vara på samma nivå? Cyklar man ifrån den med sämst hjul ?

Nybörjaren undrar
Om man säger att man köper 10’ hjulen i massivt guld så skulle jag uppskatta, om man antar Pi skulle vara knappt tre, att de blir ca 18 mm i diameter och tror de blir klart långsammast så vida du inte cyklar i Rosengård för då lär du få bråttom därifrån och de är då troligen snabbast.

Nybörjaren undrar
Hej en liten intressant diskussion jag hade med min far och bror angående hjul.
Om vi har 3 likadana cyklar och en väljer att uppgradera hjul för låt oss säga 10k en för ca 5k och en väljer att köra på de som följde med cykeln typ bianchi via nirone hur blir skillnaden skulle ni säga ?
Förutsatt att alla skulle vara på samma nivå? Cyklar man ifrån den med sämst hjul ?
Cykla ifrån när man tjänar minst 30% på rulle? Då får du nog köpa hjul med motor?
Lite rappare, roligare, snyggare, bekvämt bredare?, och nåååågot snabbare

Nybörjaren undrar
Var mer menat som en generell fråga om hur stor skillnad det gör med bra hjul kontra enklare. Frågan var nog lite felformulerad från min sida tack för svar.

Nybörjaren undrar
Var mer menat som en generell fråga om hur stor skillnad det gör med bra hjul kontra enklare. Frågan var nog lite felformulerad från min sida tack för svar.

Det kan vara lite lättare och gärna lite styvare så är de roligare att cykla på - så stor skillnad är det inte. Däcken är viktigare.

Dock hade jag en gång en cykel där hjulen var så mjuka att de flexade så att bromsarna tog i om jag stod upp och bröt - där blev jag påtagligt och mätbart snabbare med bättre (styvare) hjul.

Nybörjaren undrar
Om man säger att man köper 10’ hjulen i massivt guld så skulle jag uppskatta, om man antar Pi skulle vara knappt tre, att de blir ca 18 mm i diameter och tror de blir klart långsammast så vida du inte cyklar i Rosengård för då lär du få bråttom därifrån och de är då troligen snabbast.
Kan du utveckla det där med Rosengård? Eller är det kanske något du hellre vill ta tillbaka?

Nybörjaren undrar
Den med de dyraste hjulen orkar nog cykla längst. Ja, och därmed fortast antar jag. :unsure: Dyrt brukar betyda lätt, och det behövs mindre kraft för att driva något som är lätt än något som är tungt. ...Förutsatt att man pumpat däcken.

Nybörjaren undrar
Dyrast hjul behöver inte vara snabbaste hjul och lättast inte heller snabbast.
Vid en klättring är lättare hjul så klart bra, men för plattåka är aerodynamik i regel viktigare. Med det sagt hävdar ju Cannondale att upp till 6 graders lutning är aeroramen fortfarande snabbare trots ökad vikt.
Så förutsatt att alla tre utvecklar lika mycket kraft och skapar exakt lika mycket luftmotstånd på cykeln så beror det fortfarande på hjulens egenskaper där dyrast inte behöver vara bäst.
Sen beror det på hastigheter också, ju snabbare desto mer fördel ger aero.

Tillbaka
Topp