Nybörjarfråga: Varför rakar/vaxar man ben?

Finns olika teorier om det...
En är att proffscyklister får mycket massage.Då är det inte så kul med hår.
En del påstår att luftmotståndet minskar.
Vid skrapsår är det inte heller kul att ha hår
Sen är det en estetisk fråga åxå

Som MTB cyklist har jag bara hittat en enda anledning. Om man kör tävling och det är lerigt så fastnar inte så mycket lera på benen och i och med att varmvattnet alltid tar slut på tävlingsplatsen när man skall duscha så är det bra med lite lera på benen.

wilier:
och du menar att det är svårt att få bort leran om man kör orakade ben? det vill jag inte påstå, sedan så tycker jag inte det är så jobbigt att böjja på ryggen o sätta tvål på benen som du ändå bör göra när du ska tvätta av linementet som du troligen använder som rakad cyklist så att säga.

Okej, jag sa aldrig att det var en bra anledning, men all tid man kan spara i en kall dusch är bra tid. För övrigt kör jag orakat sen tio år (både ben och ansikte) och ja det funkar skitbra med liniment, lättflyttande hästliniment.

Kaijan Skrev:
-------------------------------------------------------
> En del påstår att luftmotståndet minskar.

Tror inte det handlar så mycket om luftmotstånd;) det är inte såna hastigheter att det skulle spela roll. Visst gör det för simmare men inte för cyklister. Och själva cykeln är väl rena mardrömen om man ska studera aerodynamik;)

Det där med att det är lättare att hålla rent, att det läker bättre och med massage tycker jag dock låter vettigt

/imsoja

eller som en entusiastisk cyklist en gång svarade på frågan varför han rakar benen. - av respekt för sporten.

cykel är en sport med väldigt strikta estetiska "regler", om man vill följa dessa är upp till var och en. alla andra enledningar kan staplas på varandra i evighet men faktum kvarstår. benen rakar de som ser sig själva som estetiska föredömen för sporten och vill visa sin aktning för cykel som tävlingsidrott.

gör som de proffesionella och gör rätt,,, eller?

i slutändan är det upp till var och en.

Det ar trevligt nar kvinnor rakar benen, men nagot oroande nar karlar gor det. In my honest opinion...;) Shaved legs look better with stockings and suspenders, which is what many women over here wear for XC racing.

BartSimpson Skrev:
> Det ar trevligt nar kvinnor rakar benen, men nagot
> oroande nar karlar gor det. In my honest
> opinion...;) Shaved legs look better with
> stockings and suspenders, which is what many women
> over here wear for XC racing.

varför är det oroande när karlar gör det?

Det är inte snyggt med cykelbyxor och håriga ben, period!
Fast själv är jag hårig p.g.a dålig satsning för tillfället, om man inte tränar mycket har man ju inte snygga ben ändå..eller ja mina är ju iofs grymt snygga ändå precis som resten av min vackra lekamen men ändå =)

På MTB-sidan var det inte vanligt med rakade ben, tills landsvägscyklisterna kom på att XC är som landsvägscykling fast på grusväg...

Varför landsvägscyklisterna rakade benen, ingen aning.

Vissa hävdar att de gör det för att den frekventa massagen annars riskerar att ge hårsäcksinflammation, vilket jag tror är bullshit.

Fast speciellt snyggt med könshår stickande genom tightsen är det väl inte, fråga mina bordskamrater i Åre ;)

Jag ville raka min XC-sida på SSSM men fick inte för sambon. feffemannens särbo vill jag minnas vill ha honom rakad?

BartSimpson Skrev:
> Haha, gott sjalfortroende David!! Respect!
>
> Varfor ar det oroande Kaijan? Hmmmm, det ar nar
> man bojer sig ner i duschen efterat!

Visste att det där skulle komma..
Vad är du rädd för då??=)
Antar att det har nåt med bögigt att göra.För övrigt en töntig rädsla..
Kan säga att Bäckstedt rakar benenÅ han känns inte direkt fjollig=)

Senast redigerad av en moderator:
TnT....

har du masserat ett par håriga ben? det har jag, massor. under utbildning. jag har även fått massage med håriga ben. att massera håriga ben är inget jag kommer göra igen. och jag skulle aldrig själv lägga mig på massagebänken med håriga ben.

hår på benen är riktigt jobbigt om man tar emot mycket massage. det är inte bullshit.

En sak jag funderar över är.
Varför började tjejer raka sig på kroppen men inte killar.??Vi rakar oss ju i ansiktet å på huvet

Massage på håriga ben gör ont, tro mig. Det där med att killar inte rakar kroppen är inte sant längre, killar rakar kroppen mer och mer, Armhålor och grejor.

Grejor? ;)

Edit: Nej inte en till tråd som spårar ur på ämnet rakade vs. orakade...

Senast redigerad av en moderator:
Det finns bara en anledning, grupptillhörighet, allt annat e larv. Vill man vara med i gänget så måste man se lika ut.. Och är Armstrong gängledare så..

Denna länk förklarar allt, konstig länk, går liksom inte tanka ner filmen, bara kolla..
mms://a1526.v0332b.c332.g.vm.akamaistream.net/7/1526/332/v0001/cocacola.download.akamai.com/332/racingfamily/_media/shavelegs_295.asf

Ånej! Inte en till tråd om kroppshår och avveckling av det samma. Kan inte någon bara länka till den gamla avskyvärda tråden i detta ämne eller hänvisa till någon informativ hemsida i ämnet? Vart är happy påväg? :)

1. Never bend over in the showers after a XC race..... For gods sake!

2. Shaved legs feel good when you put your jeans on.

3. Sorry... but whether you do it for respect of our drug infested sport or not... Shaving your legs is GAY!

4. I apologise for comment #3. I have nothing against GAYS... or Bicycle leg shavers...! ;-) Just dont expect me to bend over in the showers... M-Kay....

Take it easy,

Hammer.

Jag skulle med nöje raka bort vartenda hårstrå på hela kroppen om det inte var så förbannat jobbigt.
Som det är nu så blir det huvudet en gång i månaden och skägget en gång i veckan.

Kaijan Skrev:
> En sak jag funderar över är.
> Varför började tjejer raka sig på kroppen men inte
> killar.??Vi rakar oss ju i ansiktet å på huvet
>
Jaha...är detta ditt nyrakade ansikte? ;)

IMG_4356.jpg

vänta lite nu.. hur högt upp rakar man benen då? de flesta tjejer rakar ju istort sett bara underbenen medans vilken normalhårig kille som helst har päls även på lår och rumpa? slutar man raka vid typ ljumskarna så man får ett par håriga kallingar eller rakas även skinkorna? *s*

sen förstår jag inte poängen med att fler och fler killar rakar mage, bröst, armhålor osv. varför denna hysteri mot kroppshår..?

sorry, blev lite OT känner jag.. fick jag daglig massage så skulle jag kanske överväga att raka benen (även om många f0tbolls/hockeyproffs klarar sig utan att raka..) om det blev smärtsamt. som jaras skrev, grupptillhörighet. läste om när jeppe blomqvist kom till milan och folk tittade på honom som han var en alien då han inte rakade ben och noppade ögonbrynen. när han sedan kom till england något år senare blev det helt omvänt då han var den enda som rakad, noppad och fixade håret i timmar före en träning. bra eller dåligt låter jag vara osagt men det var tydligen stora kontraster och anpassning till gruppen behövdes.

Skämt åsido, det verkar som om vi kommer in på begreppet 'identitet'. Jag är inte etnolog men vi människor har en förunderlig förmåga att anpassa oss som grupp för att känna oss delaktiga i en grupp. Vi klär oss och/eller agerar på olika sätt för att skapa en plats i gruppen. Därför tror jag inte att det handlar så mycket om varför ben rakas, speciella (fula) kepsar med kort rund skärm eller "bandanas" ska bäras på huvudet (numera under en svindyr hjälm), speciella korta vitastrumpor ska bäras. Dessa detaljer har ju egentligen inget med cyklingen att göra.

Det handlar om tillhörighet.

På tal om det så skulle en oinsatt etnolog förmodligen koppla ihop freerideåkarnas identitet med t.ex. skateboardkulturen via bmxkulturen då musik, klädstil m.m. påminner om dessa subkulturer. Etnologen skulle påstå att freerideåkarna skulle känna sig mer främmande för att definiera sig med t.ex. landsvägscyklister. Vidare skulle eventuellt etnologen koppla ihop de olika subkulturerna med t.ex. klassperspektiv; att de olika grupperna härstammar från olika samhällsklass osv.

Men vi cyklister vet ju hur det verkligen förhåller sig.

tror jag låter bli.. babianröv är oskönt som det är och samtidigt ha inflamerade hårsäckar måste vara smärtsamt.

har hört om en cykelpolare som efter långtur och skavsår skulle rengöra såren med after shave. han var inte nöjd efter ena sidan och tvekade (eller var det smärtan som gjorde att det inte var praktiskt möjligt att använda armarna?) en stund innan andra sidan fick en skvätt alkohol på sig.. *s*

Denna fråga dyker upp då och då och är alltid lika skoj att följa.

Kan bidra med två inlägg i debatten:

1. Det fastnar kanske inte lika lätt fästingar på rakade ben.

2. Ett citat från tidskriften Bicycling, en insändare som
argumenterade för rakning av ben:
"Do it for a cheap thrill..."

bng Skrev:
> "Do it for a cheap thrill..."

Prova gå runt på stan' i en T-shirt med texten:

"Bodybuilding is gay!"

(Byggare rakar också benen, tillsammans med övriga kroppen. För att inte dölja muskulaturen, man får tom poängavdrag på tävling om man har hårväxt som skymmer. Bodybuilding ÄR gay! Nu får jag bigmollo på mig LOL!)

Ha ha Tobbe, vilken tur att min bögighet har gått över;-) Jag tycker att det passar med rakade ben till lvg cykling, därför testade jag att raka mina i sommras. Det var kalas. En del ickecyklande polare hade åsikter, men så är det alltid med ovetande människor. Nästa sommar rakas det igen, för nu vill jag ha mina naturliga långkallingar inför vintern.
/Johan

Kan inte FreeRide-cyklister börja raka ögonbrynen eller nåt liknande?
Vore smidigt att känna igen dem i 'civila' kläder... ;))

Titta! Till och med Keanu Reeves har gjort det.
keanubald.jpg

42Hz Skrev:
> Titta! Till och med Keanu Reeves har gjort det.

Ja för han är ju en erkänd freeridecyklist...

När man slår på en riktigt fet vurpa så känns det ju som Matrix ibland, inte när man landar och slår i fejjan men i själva fallet. Huruvida Keanu kör freeride vet jag inget, spelar inte han gitarr..
/Johan som kokar pasta just nu.

bng, det där med fästingar, är det bevisat eller? hade varit skönt att slippa jaga fästingar så fort man kommer hem... iofs snart dax för långbyxorna, men man kan ha det i åtanke till sommaren som kommer.

Johan S Skrev:
> Kaijan Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En sak jag funderar över är.
> > Varför började tjejer raka sig på kroppen men
> inte
> > killar.??Vi rakar oss ju i ansiktet å på
> huvet
> >
> Jaha...är detta ditt nyrakade ansikte? ;)
>
>
>
>
>Nä då hade jag slutspelsskägg=)

Tre (3) orsaker!
1. Massage på orakat.. nix!
2. Riktigt manliga skrubbsår orsakade av för närgången syning av vägbeläggningen och lurvben..Nix!
3. Går frugan igång på rakade inoljade muskulösa cyklistben..ja!

Det finns vacin mot fästingar (TBE) borelia har jag haft två gånger men det fixas med lite penicilin..
Jag får årligen en 4-7 bett både rakad och orakad så den effekten kan ni glömma.

Tillbaka
Topp