[Nybörjarfråga] Växelinställningar

TheHenk

Ny medlem
Hej,
var och köpte en ny cykel till tjejen igår. En Nishiki Comp hybrid...
Ruskigt trevlig cykel faktiskt.

Nåväl, eftersom man meckat en del med cyklar förr i tiden (körde en del BMX i yngre dar) så
tänkte jag ju att man borde kunna sätta ihop cykeln själv...
Bara det att växelvajrarna var helt feldragna och växlarna inte var speciellt väl inställda från fabrik. Detta gör ju mitt liv lite knepigare eftersom jag inte pillat med växlar direkt förut.

Så nu kommer frågorna! (Dom här Shimanopapprena som följer med förklarar j uen del men inte allt.)
Mitt stora problem är framväxeln (front derailleur). Jag har ställt in stoppskruven för den lilla (innesta) kransen. Trycker jag en gång på växelreglaget så hoppar den snabbt och lätt till mellankransen men när jag sedan skall växla upp till största kransen så vill den inte hoppa upp. Den spänner liksom inåt väldigt mycket. Är det vajern som är för hårt spänd? Eller vad beror det på? Vad jag kan förstå så är det inte H-stoppskruven som ställer till det...

Någon som kan ge mig lite råd?
//Henk

Var köpte du cykeln? Det där skall cykelbutiken fixxa på en ny cykel.

Om du inte får upp kedjan på största drevet fram är förmodligen vajern för dåligt spänd. Det kan vara så att det läge som får kedjan till mitten egentligen är det som skall vara ytterst. Men det kan också vara så att korgen inte sitter rätt riktad. kolla på trådarna under läsvärt och leta reda på sheldon browns sajt (länkbiblioteket). Där finns allt man behöver veta om växeljusteringar.

Nishiki comp hybrid är en fin hoj så när den är välinställd så kommer hon få mycket glädje av den.

Ett tips är att kolla några av de fina guiderna i Läsvärt! Tror det finns lite info om framväxeln där, men framförallt om bakväxeln.

Som det beskrivits ovan verkar det som om vajern är lite för hårt spänd. Då är det bara att lossa litegrann så att den åker ner någon millimeter och prova igen. Ofta släpper man lite för mycket så att vajern tappar fästet helt och då får man ta tag i växeln med handen medan man spänner upp vajern lite. Jag brukar stoppa in en träbit eller kartongbit för att slippa överanstränga handen medan jag drar åt vajern, fjädern är ganska kraftig. Busenkelt.

Tillbaka
Topp