[nybörjarfrågor] FS eller HT

Bogdan

Ny medlem
Hej hallå!

Jag är nybörjare i tagen att köpa en ny MTB,
för att cykla i skog (stigar) och på grusväg (Nackareservatet).

1. Min logik säger att med en HT får bättre komponenter/ram för samma pengar jämfört med en FS, stämmer detta?

2. Kommer jag att lida av att inte ha FS om jag köper HT?

3. Är en budget på 15000 tillräcklig för att köpa FS?

De cycklar jag har kollat på hitills är TREK 6700 w.Disc, Scott Scale 50 och Sintesi Viper med SRAM komponenter, båda kostar ~15000:-
Är det här en för hög/låg nivå på cyklar för nybörjare med ambitioner?

Jag har inte kollat på några FS cyklar alls.

Budgeten är max 15000kr och jag är bara intereserad av att handla lokalt, inga internetbutiker.

Jag har läst igenom trådarna under läsvärt och sökt på forumet men hittade bra info men inte så mycket ang. mina frågor....

Mvh Magnus

Jag tycker att du ska köpa en HT, lokalt för ca 10 000 kr, sen har du lite extra till hjälm, skor, kläder, ev ryggsäck etc.

Du får en fantastisk hoj för pengarna ändå. =)

1. Ja

2. Ja

3. Ja

Alla som köper sin första ht för tio och verkligen använder den på ställen där en cx inte tar sig fram suktar efter en FS efter ett tag och det är klokare att köpa den direkt. Köp en FS hoj, en hjälm som inte kostar skjortan och en vattenflaska så är du redo att tackla skogen med ett leende på läpparna. Spd-pedaler och kamelrygga är absolut inget du är tvungen att skaffa direkt trots att alla som köpte det direkt när dom köpte sin första hoj kommer att hävda motsatsen..

Tycker också att du ska välja en FS direkt kolla på <http://www.cykelnetto.com/shop/> på Marin under US 2005 FSR X Country, tex en East Peak för ca 13.000 kr så har du lite till kringprylar också om max är just 15 tkr annars får du en Rift Zone (samma som jag väntar på just nu) för drygt 16 tkr och dem levereras till din lokala handlare för montering och dem sköter även garanti och service. Bra va?

Det är vad jag tycker för jag ångrar att jag köpte en HT som första och nu ett år senare måste köpa en ny!

Vad gäller Marin hojarna så är det samma ram på hela serien och bara olika komponenter så du kan köra tills dem gett upp och sen uppgradera men behålla ramen som är bra ;-)

Bosse, snart FS åkare äntligen kan väl tilläggas ;-)

Du har redan fått bra information här och kommer att få mer, men tänk på att det är helt omöjligt för någon att veta hur du kommer att känna dig om några månader. Vissa föredrar HT (även utan växlar) trots att de har provat eller varit ägare till FS med bra fungerande växelsystem. Andra börjar direkt med FS och är glada hela tiden. Det är cyklisten och attityden som är avgörande, inte maskineriet.

Prova både HT och FS. Vissa butiker i Stockholm har demomaskiner som kan tas ut till Hellas. Se till att tvätta cykeln (ingen högtryck, tack!) innan du lämnar den tillbaka.

Jag kör på en fs, en cannnondale jekyll vars dämpare har ca 10 cm slaglängd fram och bak. Jag kör mest aggressiv xc med den och tycker det är sällan bakdämpningen verkligen kommer till nytta. Bakdämpningen ger mer komfort men har en förmåga att slöa ner dig när du trampar hårt. Kör du med relativt lågt tryck i däcken som man ska i skogen (2-2½ bar) och har däck som är åtminstone 2.0" så tycker iaf jag att det räcker till komfort.

köpt nåt du kan växa med. MTB är kul och du kommer troligen att fortsätta med det! i mina öron låter trek 6700 gö bra (kanske för att jag har en 6500)! jag har cyklat i ett halvår och känner nu för en mindre uppgradering. 6700:an har det mesta jag skulle kunna önska mig idag. en heldämpad för 15 papp är en cykel med en del svagheter (exempelvis växlar och bromsar), men dessa går ju att byta ut i efterhand.

det enda negativa med treks SLR-ramar för MTB är att de är smått blytunga.

Är själv nybörjare sedan maj förra året. Har cyklat på en HT
under förra sommarn och början av hösten. Bytte sedan till en
FS i slutet på oktober som jag cyklat på sedan dess oavsett
väder och väglag.
1. Prioritera geometrin på ramen över allting annat.
   "Cock Pit Length" = avståndet mellan styret och sadeln. Här är längden
      på toppröret viktigt eftersom det finns begränsningar hur mycket
      man kan kompensera för kort eller för långt topprör genom byte av
      styrtapp och genom att flytta sadeln framåt och bakåt,
   "Standover Heigth" = avståndet mellan marken och topprörets översida
      var på toppröret du mäter bör man se upp med.
   Längden på sadel röret från vevlager centrum, är väl mindre
     viktigt igentligen men tillverkarna använder detta mått för att
     ange storleken på ramen av någon anledning. Se upp med sättet som
     måttet är taget, C-C eller C-T.
   Använd sökfunktionen här på Happy så kommer du nog att hitta en del
     trådar som kan leda dig vidare.
2. Vad ska du göra med cykeln, XC (lätt, agressiv, turcykling i skogen),
     Freeride, ska du pendla till och från jobbet osv.
3. Köpa färdigt eller bygga själv.
   Beror väl mest på ifall man är intresserad av detta eller ej. Tror att
     det kan vara en fördel att skruva själv eftersom man lär känna sin
     cykel och lättare kan åtgärda problemen när dom uppstår.
   Det blir knappast billigare totalt att bygga själv men man kan sprida
     ut kostaderna över året så att det blir lättare att få ekonomin att
     gå ihop.
   Ifall du köper färdigt måste du ha ett väl utvecklat förhållande med
     din LBS så att du kan få bra hjälp när det strular. Kolla runt vad
     du har för butiker nära dig.

Mitt råd är att först fundera ut vad för sorts cykling du kommer att ägna
dig mest åt.
Leta sedan rätt på en cykel med rätt geometri. Provcykla och prata med oss
här på Happy. FS eller HT i aluminium eller HT i stål tål att fundera på.
Därefter kollar du hur mycket cykeln får kosta och vad som sedan finns att
välja på.
En annan sak att tänka på är att grejorna slits så att man får vara beredd
på att serva grejorna med jämna intervall och också att byta ut sånt som
framförallt kedja och kasset men också ekrar, slangar och däck.
Mina korvören. Lycka till och tala om för oss hur det går.
/Jerry

En sak har jag märkt iallafall: man har inte roligare på en FS jämfört med en HT.

Prova så många olika cyklar som möjligt så hittar du rätt till sist.

Har man visst det ;o)
Iaf om man e lika värdelös som jag är i skogen.
En högst personlig uppfattning som jag vet att många tycker är helt fel.

Såklart jag var nöjd, visste ju inte vad som fanns bakom hörnet, ända tills Kinnekulle då jag märkte hur Jerry bara flöt med och jag flög som en guttaperkaboll över rötterna. Med facit på hand så var dom där 8700:- som den kostade kanske inte bortkastade, men nära inpå. En vintercykel hade jag ju kunnt köpt på blocket för en 1000:- istället. Men då visste jag ju inte att jag skulle tycka att det är så förbenat skoj, så jag gjorde rätt för stunden, men inte i det långa loppet.
Men som sagt, min personliga åsikt.

Precis, det är ju det som är svårt att säga, biter cykelflugan eller inte?

Tycker man det är så roligt att man är beredd att satsa 15000kr så kanske man ska skaffa en FS.

Är man rejsputte får man en fantastiskt rejsig HT för alla små- och storlopp för dom pengarna.

Jag håller med Johan A och Lonewolf, det är helt enkelt skitkul
att cykla på en FS i skogen.

Men så är det ju som folk har skrivit på andra ställen här på
Happy att det är lättare att utveckla en korrekt teknik på HT:n
eftersom man är tvungen att göra rätt på en HT. Något som de
gamla rävarna här på Happy säkert kan vidareutveckla (help me
out here boys ... :)

Nästa cykelprojekt kommer att bli en HT för min del iaf.

Ögnade igenom ett gammalt nummer av What MTB nyss. Där skiriver dom att det är viktigt med bra komponenter på en FS eftersom dom tenderas att användas på mer påfrestande turer än HT:hojar, och framförallt längre så som jag förstod det.

Cyklar själv HT och visst kunde det vara skönt med en lite mjukare bakvagn då och då men det är inget jag direkt saknar.

Det viktigaste när du köper hoj är nog att du är ärlig mot dig själv med vad du skall använda den till, är det vanlig soft XC behöver man inte en Cove G-Spot utan en raceig FS/HT som kanske inte ser lika ball ut kan mycket väl vara ett bättre val. Lockar FreeRide med hopp och drops höga drops etc. så kanske inte den smäckra fina 8kg racehojen är det bästa valet utan en dubbelt så tung FR hoj kan mycket väl vara bättre....

Jag tror att man lär sig grunderna bättre om man börjar på en HT. Grunder som är nyckeln till att bli en god mtb cyklist. Tex när det gäller val av spår och såna saker som är grundläggande för mtb men ganska olika när det gäller HT och FS.

Jag röstar på HT men visst förstår jag lockelsen att köpa en FS.

Men det e ganska mycket att lägga på en HT om man sedan märker att man skulle ha köpt en FS.
Det finns ju som sagt inga rätta svar här, som pewe sa; -Prova så många olika cyklar som möjligt så hittar du rätt till sist.

Kona Dawg brukar på rean kosta strax under 15papp. Det tycker jag är ett väldigt bra köp.
Kona kikapu är en bra nybörjar FS annars som går att uppgradera efter hand.

/ Eric - Som cyklar både helstel och FS i skogen. (Trivs dock lite bättre på FSn =)

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Men det e ganska mycket att lägga på en HT om man
> sedan märker att man skulle ha köpt en FS.

Tro det eller ej, men man behöver inte bränna hela budgeten ;)

Satsa på någon hoj som passar och som har juste framgaffel och hjul. Det är rätt ointressant vad det står på bakväxeln om gaffeln är skräp.

Köp en billig HT och kör med ett eller ett par år och se om du gillar det först och skaffa lite känsla för vad du tycker är bra eller dåligt med den cykeln. Som förstacykelköpare är det väldigt svårt att pricka helt rätt första gången tror jag. Det kan kännas bra i början men efter ett tag känner du kanske att det inte är riktigt rätt geometri eller typ av cykel och då är det synd om du lagt ut 15.000kr på den.

Satsa hellre på en hyfsat bra gaffel än bra växelkomponenter.

Köp inte Giant NRS2! Såg till min fasa att det sitter en SR Suntour XCP75 på den. Det borde vara globalt säljförbud på sånt skräp. Uschiamej =´(
Men annars är det nog en toppenhoj. Lite frågetecken kring hjulen dock...
Njaaaääää.... Skulle nog spara 5.000 och köpa en HT eller lägga till 3.000 och köpa en BRA FS.

=)

Enligt min personliga erfarenhet:
HT är kul för att det blir så rappt svar på varje tramptag/varv. Blir även roligare på grusvägar och annan enkel terräng.

FS är kul när det är stökigt och man kan hålla högt tempo och köra rakt på allt stök. FS gör dock mindre svåra stigar ganska tråkiga och händelselösa.

Jag skulle inte överdriva betydelsen av fina komponenter (LX räcker mycket långt!). Dock skulle jag värdera hyffsade hjul och bra framgaffel mycket högt.

Jag har både FS och HT. Gillar båda skarpt. Om jag bara fick behålla en skulle det blir FS, men jag skulle sakna min HT riktigt mycket.

Lycka till med köpet!

/Zeb

Håller med Zeb!
Gaffeln och hjulen är viktigast. Vilka komponenter som sitter på i övrigt är (nästan) ointressant.

Lycka till =)

Jag skulle nor ranka sakerna såhär:

1. Ramen, utan en ram med rätt geometri och bra vikt/prestanda så är resten av sakerna ointressant.
2. Bromsar, litar man inte på bromsarna så går det inte att köra fort, och det är det som är mest skoj =).
3. Framgaffel, men en bra så kan man vila kroppen mer, köra fortare, hoppa mer etc.

Sen kommer andra saker..

Hej hallå alla!

Tack för alla bra svar ang. mina frågor.

Det lutar åt att det blir en HT men kanske backar lite i pris så jag får hjälm och skor etc. med totalpris runt 15000:-

Återkommer med resultat.

/Magnus

P.S Finns det någon sammanställning på ramars vikt på internet? Hittade en där folk har vägt sin egen, men jag skulle vilja hitta "officiella" siffror. På tillverkarnas hemsidor har jag bara hittat siffror på dyrare/lättare ramar, men inga i min prisklass...

Bogdan
Har du köpt nån cykel? Vad blev det?

Jag är i exakt samma situation som du var/är och är nyfiken på hur det gick.

Nicke Nyfiken skrev:
-------------------------------------------------------
> Bogdan
> Har du köpt nån cykel? Vad blev det?
>
> Jag är i exakt samma situation som du var/är och
> är nyfiken på hur det gick.

Det var jag som skrev inlägget ovan...nu är jag nyregistrerad och ville bara göra min debut!

Hej hallå.

det blev en KHS alite 4000, en hardtail. Jag är osäker om den räknas som nybörjarhoj men den är iallafall väldigt lätt. (Det man inte är själv får man kompensera för...;)

Jag är väldigt nöjd med den.

/Magnus

Tillbaka
Topp