Nybörjarfrågor om allt och om styrstammar (!) för racer

• Trådstartare Trådstartare ach
  • Start datum Start datum

ach

Ny medlem
Hej!

Jag är relativt ny på racerfronten men verkligen ÄLSKAR träningsformen. Jag har cyklat landsväg som komplement till långdistanslöpträning under vår, sommar och höst i några år och trivs verkligen med det. Därför vill jag lära mig mer! Därför har jag lite frågor som jag hoppas att ni med er samlade expertis och erfarenhet kan svara på....

Finns det någon "Guide till cykling" i bok eller på nätet där man går igenom begrepp och tips vad gäller prylar, träning etc? Ju mer komplett - men seriös - desto bättre!

Jag funderar på att byta styrstamm, till en längre (130 mm) och kanske högre vinkel uppåt. Dck är jag som sagt nybörjare och har svårt att veta om jag är rätt ute... Jag har kollat vad jag behöver enlig wrenchscience.com så där har jag ju ett utgångsläge - men hur vet man när man "träffat rätt"? Hur känns det om man har fel styrstam?

Är det någon som har erfarenhet av variabel styrstam, alltså de man kan ställa in vinkel själv genom att stammen är ledad vid styrstångsfästet? Bra? Dåligt?

Jag börjar där så länge... Mer kommer jag nog säkert på snart ändå! ;)

Tack för hjälpen!

en klassisk och rätt bra definition av rätt längd och höjd på styrstam är när den skymmer eller är strax framför framnavet när man sitter i cykelställningen. Annars är väl ett bra mått att man trivs med den och inte känner av rygg eller axlar.

Ok... jag får tänka på det nästa gång jag tar en runda...

Finns det något liknande trix vg styrstamm?

Nu kom jag på en annan fråga också - är det verkligen sådan stor skillnad med bra kontra dåliga hjul?
I mitt scenario där jag har en budget-ram och 105-komponenter - är det värt att investera i ett par hjul? Jag är ingen viktjagare eftersom jag vägen 89kg så stör det inte mig om mitt styre vägen 100g mer än det stekigaste styret - är hjulen samma sak? Bara en vikt-jagar fråga?

Mina hjul går på drygt 3000 paret, typ samma prisklass på båda mina cyklar fast olika komponenter. Finns ju dyrare, men jag är grymt nöjd med mina, har cyklat på billigare hjul och inte alls fått samma sköna åkkänsla.

Hur lång styrstam du skall ha och hur den skall vara vinklad kan egentligen bara du själv avgöra. Se inte styrstammen som en isolerad komponent utan den "samverkar" med toppröret och sadelns position.

Har man orangutangarmar, men samtidigt orangutangben :-) så vill man nog ha en ganska liten (låg) ram (för att nå ner till pedalerna) men samtidigt långt avstånd mellan sadel och styre. Detta kan man uppnå genom att öka längden på styrstammen samtidigt som man kanske använder en sadelstolpe med set-back. Vinkeln kan såklart också den öka längden på det sk "overall reach" om den är horisontell med toppröret, men den främsta orsaken till att ändra vinkel är nog snarare att få en mer upprätt (komfortabel) eller liggande (aerodynamisk) sittsställning. Hur aerodynamisk sittställning man skall ha beror på hur vig man är och hur bekväm man är.

För att räkna ut ditt "overall reach" kan du använda en sk "fit calculator" på nätet (t ex http://www.wrenchscience.com/ (klicka på fit system) eller http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

~K

ach skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok... jag får tänka på det nästa gång jag tar
> en runda...
>
> Finns det något liknande trix vg styrstamm?
>
>
>
> Nu kom jag på en annan fråga också - är det
> verkligen sådan stor skillnad med bra kontra
> dåliga hjul?
> I mitt scenario där jag har en budget-ram och
> 105-komponenter - är det värt att investera i
> ett par hjul? Jag är ingen viktjagare eftersom
> jag vägen 89kg så stör det inte mig om mitt
> styre vägen 100g mer än det stekigaste styret -
> är hjulen samma sak? Bara en vikt-jagar fråga?

Det är klart bättre att spara vikt på hjulen eftersom det är roterande vikt. När du ska accelerera till 30 km/h så ska styret bara upp till 30, medan hjulen ska både rotera _och_ röra sig framåt i 30. Enligt samma resonemang så är det bättre att spara vikt längst ut på hjulen. Spara alltså hellre vikt på fälg, däck och slang än på naven.

Ok... Men är det då lika viktigt att skaffa en styrstamm som är av låg vikt?
Allt det här viktjagandet förstår jag för elitcyklister men för motionärer som jag borde det hela vara rätt egalt...?

det är inga stora variationer på vikten på styrstammar (förutom kanske mellan dyraste och tokbilligaste), och du kan hitta bra och billiga (BBB, PRO etc) som kommer vara tillräckligt lätta för dig. Se hellre till att den har rätt mått för hur du vill sitta, och du kan ju testa med att hålla händerna i luften där du vill ha dem när du kör och sen mäta hur styrstammen ska se ut för att nå dit.

...men för motionärer som jag borde det hela vara rätt egalt...?

Ja det är rätt egalt. Såvida man inte gillar prylar, då är det oegalt och vanligtvis dyrt.

Sen är det väl i regel lite så att riktigt billiga hjul (original-hjul på cyklar 10.000 kr och nedåt) flexar en hel del jämfört med dyrare hjul (3.000 kr paret och uppåt). Och flex är ALLTID likamed förlorad kraft på en cykel... alltså hur mycket av den energi du lägger i pedalerna som faktiskt når marken...

Rätt oväsentligt i praktiken när du rullar fram i marsch-fart, men desto mer kännbart när du tar i för kung och fosterland i spurter/accelerationer eller brötar uppför backar...

Huruvida ett par dyrare/lättare/styvare hjul kommer att påverka den effekt du får av din träning, eftersom du kör detta som ett komplement till löpning, skulle jag säga är lika med noll. Det hela handlar bara om hur cykeln upplevs... men det är ju som bekant roligare att cykla på en hoj som reagerar mer direkt på det du gör och som ger mer tillbaka för din insats.

Och desto roligare man, desto mer glömmer man bort hur tråkigt det är.

Uppgradering på landsväg skulle jag säga att i fallande ordning är det absolut viktigaste: Rätt sadel, bra hjul, bekvämt styre med reglage, position, vinklar, styrlinda och allt vad det innebär...

Men tro inte för en sekund att inte 3.500 kr på ett par nya hjul också kommer att upplevas som 3.500 kr skillnad på din cykelupplevelse. Det är inte enbart prylbögeri och pengar i sjön för ögats eller vågens skull...

Ja just det, ang justerbara styrstammar så är mitt enda ord om det: GLÖM DEM! ...man lägger onekligen rätt mycket kraft på styrstammen när man står upp och cyklar och det flexar, knakar och vrider sig något helt förbannat i dom... Det är för damcyklar och pendlarslädar, inget annat.

Senast redigerad av en moderator:
Du kan vända på styrstammen, antingen lite vinkel upp eller ner, börja med den uppåt tills du vant dig med ställningen. Sen vinklar du den nedåt för den mer snabba aero stuket.

Lägg inte mer energi på detta. Satsa på att cykla en säsong, ca 200 mil på det du har nu så har du en bättre uppfattning om vad du behöver.

Niko/Frost skrev:
[klipp!]

> Ja just det, ang justerbara styrstammar så är
> mitt enda ord om det: GLÖM DEM! ...man lägger
> onekligen rätt mycket kraft på styrstammen när
> man står upp och cyklar och det flexar, knakar
> och vrider sig något helt förbannat i dom... Det
> är för damcyklar och pendlarslädar, inget
> annat.

Justerbara styrstammar kan användas även på racer för att hitta rätt längd och vinkel. När det är gjort köper man en fast styrstam av rätt modell.

Det finns väl inga justerbara styrstammar med justerbar längd heller? Köper du en 100mm justerbar styrstam så är det bara 100mm du kan testa, alltså får du ju ingen uppfattning om hur det vore att cykla med 80mm eller 120mm utan endast hur det är att cykla med just 100mm... Men det talade ju redan din gamla styrstam om för dig...

Förvisso så ändras ju givetvis den effektiva längden från styrröret desto mer man vinklar upp eller ned stammen, men då talar vi om att prova och cykla med typ 35 grader vinkel på stammen och då hamnar ju sannolikt inte styret någonstans ens i närheten av vad som är optimal sittställning, såvida du inte råkar ha c:a 15 centimeter styrrör kvar ovanför styrlagret och kan montera styrstammen extremt högt upp och fälla den nedåt för att prova hur det vore med en kortare stam men fortfarande ha styret inom toleranserna för lagom höjdnivå...

Nähh, jag köper faktiskt inte idén med justerbara styrstammar som ett användbart sätt att prova olika längd/höjd/position på styret...

Niko/Frost skrev:
> annat.

och

> Det finns väl inga justerbara styrstammar med
> justerbar längd heller?

Dessa båda påståenden visar tydligt din begränsade erfarenhet av justerbara styrstammar.

Självklart finns det justerbara styrstammar med justerbar längd, den som är vanligast här i Sverige är Look Ergostem
ergostem_ptt.jpg

http://www.lookcycle.com

Den säljs av bla http://www.cyclecomponents.com
Den är dyr, men brukar gå att hitta beg för 400-600:-, de flesta använder den till att hitta en bra sittställning och sedan säljer de av den. (Jag har haft en, köpte den för 500:- och sålde den vidare efter ett par år)

Vad gäller 'vanliga' justerbara styrstammar, dvs de med bara en led, så går det att hitta bra sådana som inte knakar (för lvg cykling åtminstone)
I våras var det en kompis med ryggproblem som köpte en justerbar Kalloy som fungerade bra
27-536_l.jpg

79:- på Biltema http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93702

Niko:
Eftersom du uppenbarligen har begränsad erfarenhet av justerbara styrstammar så tycker jag att det är fel av dig ett generellt döma ut dem.
Det är bättre om du varnar före de specifika märken som du har dålig erfarenhet av, och vid vilken typ av cykling det har hänt.

/Håkan

Niko/Frost skrev:
> annat.

Då får du tala om det för alla bancyklister som använder justerbara Look-stammar för att kunna justera sittställningen beroende på vilket typ av lopp de ska köra. De kommer nog uppskatta att du talar om för dem att deras styrstammar flexar, något de uppenbarligen inte känner till...

HåkanC - min erfarenhet av den BT-stammen är att den verkligen krävde åtdragning långt över spec för att sluta gnissla och att den faktiskt rörde sig i lite i sidled & upp/ner (inget direkt flex, bara rörliga springor)

Okey, man lever och lär - kände inte till Look Ergostem med justerbar längd... Just Biltema-stammen där, både den på bild och aheadset-varianten har jag egen erfarenhet av och hur fasen man än drog åt dom så rörde det sig... Fast som Frostyfog sade, så kanske flex är ett illa valt ord, rörliga springor och glapp var nog bättre förklarat. Vid ett tillfälle tappade t.o.m splinsen fäste och stammen störtdök rakt nedåt, trots kraftig åtdragning - rena dödsfällan... och detta var på på en budget-mountainbike (á la cykelringen) nedför en liten slänt, ingen terräng att tala om...

Men man lever och lär som sagt, ursäkta att även lilla jag kan ha fel ibland och inte kände till Look-stammen - den framstår ju givetvis som en klart bättre idé än de styrstammar som är justerbara i en led. Fast man kan ju ifrågasätta hur relevant det är att tipsa om en styrstam för c:a 1.400 kronor som väger nära halvkilot... Finns det andra styrstammar som motsvarar Look Ergostem i normala prisklasser?

Senast redigerad av en moderator:
Look Ergostem är bland de bästa cykelprylar jag har köpt! Det tog några år av tvekan innan jag köpte en men den är grymt bra. Har aldrig glappat eller rört sig trots att jag har kört med den mycket i skogen. Möjligheten att snabbt kunna justera både avstånd till och höjd på styret utan att röra styrlagret är trevlig. Det enda jag saknar är en tabell för att översätta de två vinklarna till måtten för en vanlig styrstam. Att jämföra den med styrstammen från Biltema är väl ungefär som att jämföra cyklar från Biltema med cyklar från Look ...

Look Ergostem alltså? Den verkar ju onekligen intressant...
MEN det ser ut som om den bara funkar för styren 26 mm... Min racer har 31.8mm - går det att lösa på något annat sätt? Ser inte ut som det finns olika versioner heller...

Hmmmmm

Tillbaka
Topp