Nybörjarracer...

Bäckis

Ny medlem
Nybörjarracer...
Jag har aldrig haft racer tidigare men nu är det dags och jag tänkte höra lite synpunkter på mina val...samtliga nya!
* Columbus Pinta RS med 105 komponenter 10795kr
* Look 386i med 105 komponenter 13995kr
* Moser Maso med Veloce komponenter 12995kr
hjul och sånt kan jag inte verifiera riktigt...
För resp nackdelar! Jag behöver INTE blanda in fler modeller,det är redan för många...
Tanken är att pendla 3mil om dagen samt någon motionsrunda som komplement till min löpträning...

Nybörjarracer...
Den billigaste. Även om det eventuellt sitter sämst hjul på den får du så pass med pengar över att du kan skaffa dig ett bättre hjulpar ändå (det skiljer ju 3200 till Looken!), så har du två! :D

Nybörjarracer...
Utifrån magkänsla känns Look som ett givet val, dock förutsatt att hjulen på cyklarna är likvärdiga.

Columbus känns inte alls lika kul, andas för mycket budgetmärke i mitt tycke. Säkert en bra cykel för pengarna dock.

Moser Maso vet jag inget om, men om det är modellen på deras hemsida så är hjulen inga riktiga höjdare. http://www.mosercycles.com/mosermaso.html

Nybörjarracer...
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller så köper du en prisvärd cykel:
> http://www.bike-discount.de/shop/a12780/rps-rival.
> html

Allvarligt, detta var det mest prisvärda. Löjligt mycket cykel för pengarna. Du kanske inte vill blanda in fler modeller men vi snackar samma cykel för mycket mindre pengar. Men men, det är dina pengar.

Nybörjarracer...
Som sagt min första racer vill jag handla hos en handlare,som kan hjälpa mig med inställningar osv...
SNÄLLA INTE fler modeller...
Tanken är god men inte just för tillfället

Nybörjarracer...
Bäckis skrev:
> Som sagt min första racer vill jag handla hos en
> handlare,som kan hjälpa mig med inställningar
> osv...

OK, missade detta, my bad. Då tycker jag att du ska provcykla dessa tre. Och framförallt känna efter vilka reglage som passar dina händer bäst och vilken geometri som du trivs bäst med. Shimano och Campa är ganska olika.

Själv hade jag tagit Mosern för den är snyggast och jag gillar Campa. Men det är du som ska ha cykeln, kläm, känn och provcykla!

Nybörjarracer...
Patrick E skrev:
> Nu får du ta och be om ursäkt Oskar! Fy skäms

Jag kommer ALDRIG be om ursäkt för att jag tipsar om ruskigt prisvärda s.k. fultyskar!

Nybörjarracer...
Bäckis skrev:
> Som sagt min första racer vill jag handla hos en
> handlare,som kan hjälpa mig med inställningar
> osv...

Inställningar är svåra grejer som kräver specialverktyg ;-)

Bilagor

• france10_00581broom.jpg
    france10_00581broom.jpg
    11.2 KB · Besök: 28
Nybörjarracer...
VeloLink skrev:
> Columbus Pinta och låt cykelcity hjälpa dig
> ställa in måtten på cykeln.

Håller med! Dessutom är Pintan den billigaste av de tre som du väljer mellan.
Då du säger att du är nybörjare så tror jag inte att du kommer att känna nån jättestor skillnad på olika hjul och ramar (inom din budget). Därför säger jag den billigaste.

När du har fått blodad tand på räser och vet mer vad du vill ha, så kan du degradera den cykel du funderar på att köpa nu, till att bli vinterhoj eller pendlare eller nåt annat skoj.

Vad gäller "kriget" mellan Shinmano/Campa/SRAM så är det bästa om du testar att hålla i reglagen, och känna efter vilka som känns bäst för dina händer. De tre tillverkarna har lite olika form på handtagen så känslan skiljer. För mig blev det SRAM, jag gillade varken Campas eller Shimanos reglage.

Nybörjarracer...
Tack för tipset!
Jag tror inte heller att jag känner nån skillnad...
Däremot har jag fastnat lite för Campagnolo,men Veloce duger kanske att börja med isf?
SRAM är säker också jättebra...Shimano likaså men bara namnet Campagnolo klingar fint hehe

Nybörjarracer...
Jag tycker också att du ska ta Pintan. Då kan du vara säker på att du får bra hjälp med val av storlek och hjälp med övriga inställningar eftersom cykel city känns väldigt seriösa.

Nybörjarracer...
Jag tycker du skall välja cykeln från tyskland. Du får den levererad hem till dörren för ca 7000 kr.
Och jag lovar; du kommer kunna välja rätt storlek och ställa in cykeln alldeles själv. Det är ju liksom ingen voodoohokuspokusabrakadabramagiritual som cykelhandlaren utför...

Nybörjarracer...
Men jag blev inte riktigt klok på komponenterna...
Kan man blanda hur som helst?
Vilket fall som helst så vill jag ha minst 105 komponenter
men allra helst Campagnolo...

Nybörjarracer...
Var bor du? Det finns säkert någon här på forumet som för en rimlig ersättning kan hjälpa till med alla inställningar som ska göras. Då kan du köpa fultysken, få en bättre cykel till färre pengar och ändå få den hjälp du behöver.

Nybörjarracer...
HaraldN skrev:
> Columbus känns inte alls lika kul, andas för
> mycket budgetmärke i mitt tycke. Säkert en bra
> cykel för pengarna dock.
>
Jag förstår inte varför många är så negativa till Columbus -
intressant med en närmare motiveing än t ex "andas för mkt budgetmärke".
Det finns väl olika prisklasser betr. Columbus också.

Nybörjarracer...
Mavic32 skrev:
> HaraldN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Columbus känns inte alls lika kul, andas för
> > mycket budgetmärke i mitt tycke. Säkert en
> bra
> > cykel för pengarna dock.
> >
> Jag förstår inte varför många är så negativa
> till Columbus -
> intressant med en närmare motiveing än t ex
> "andas för mkt budgetmärke".
> Det finns väl olika prisklasser betr. Columbus
> också.

Det är säkert inget fel på Columbus ramar. Det "tråkiga" består väl främst i att det inte är en egentlig tillverkare, utan helt enkelt ett namn som Cykelcity sätter på olika cyklar de köper in. Som du säger finns det ju olika dyra (och bra) Columbus-ramar, som säkert hänger med bra i sina respektive prisklasser.

I praktiken innebär det nog ingen stor skillnad från mer etablerade tillverkare, ofta säljs ju exakt samma ram under olika namn med helt olika pris.

Nybörjarracer...
Som bosatt i Lund så borde du söka dig till Cykel City och få hjälp där. Colunbus har bra cyklar i respektive prisklass.

Senast redigerad av en moderator:
Nybörjarracer...
Miss Lycka skrev:
> Som bosatt i Lund så borde du söka dig till
> Cykel City och få hjälp där. Colunbus hr bra
> cyklar i respektive prisklass.

+1
Dessutom är det inte det minsta fel på Columbuscyklarna, både designen och funktionen är väldigt trevliga :-) T

Nybörjarracer...
Little Stereo skrev:
> Dessutom är det inte det minsta fel på
> Columbuscyklarna, både designen och funktionen

Funktionen är väl mer beroende på utrustningen än märket på ramen?
Columbus Pinta, som tråden gäller, har 105-utrustn, vilken är prisvärd och fungerar mkt bra,
men Pinta-hjulen däremot är riktigt usla. Men de är billiga och har ett utseende som många gillar.

Vad som däremot skiljer Pinta-ramen mot de flesta vanliga tävlings-ramar är geometrin,
Pintan är både kort o hög, vilket iofs kan funka bra för ovana nybörjare som skall cykla VR så bekvämt som möjligt.
Men när nybörjaren blir mer vältränad och erfaren sätter ramen stopp för hur lågt det går att ha styret.

Detta kan iofs användas som en ursäkt inför resten av familjen varför en ny, och mkt dyrare, ram/cykel måste inköpas.....

/Håkan

Nybörjarracer...
Kort och hög ram kanske passar mig med whiplashskada bättre?
Bekväm går nog före race så här i början...
Det sitter Fulcrum Racing 7 på Pintan....är det dom som är usla?
Hur är geometrin på Moser Maso´n? Bekväm eller mer race? I förhållande till Pinta RS...

Nybörjarracer...
Bäckis skrev:
> Kort och hög ram kanske passar mig med
> whiplashskada bättre?
> Bekväm går nog före race så här i början...

Men när du inte är nybörjare längra så begränsar ramen de justeringar du kan göra.

> Det sitter Fulcrum Racing 7 på Pintan....är det
> dom som är usla?

Ja, men de är inte de enda usla hjulen bland billliga färdigbyggda hjul som finns.
Hjul jag rekommenderar folk att undvika är
Shimano RS10 (och även RS20)
Mavic Aksium
Fulcrum Racing 7 och 5

(Det finns säkert många andra usla hjul, som inte jag har koll på.)

Billiga väfungerande hjul byggda av standarddelar kostar så lite som 120 Euro hos
http://www.poison-bikes.de

/Håkan

Nybörjarracer...
Bäckis, det är skillnad på att rejsa runt på sommaren och att pendla. Vill du kunna pendla året runt i dina vanliga kläder så behöver du stänkskärmar och eventuellt dubbdäck. En renodlad racer har inte skärmfästen och kan inte ta dubbdäck. Då skulle jag rekommendera t.ex. en sån här: http://www.cyclecomponents.com/2/sv...surly-3/surly-cross-check-09-cykel-svart.html

Jag vet inte hur klimatet är i Skåne, men tror du du klarar dig med "clip-on" racerskärm och släta däck, så röstar jag på Columbus. Inget fel på Cykelcity, förutom att de är lite dyra, men du betalar för service.

Nybörjarracer...
Njaa året runt hade jag inte tänkt pendla det blir nog från April till Oktober skulle jag tro...
Så jag vill ha en ren racercykel,om min nacke klarar det???

Tillbaka
Topp