Nybörjarracer...

Nybörjarracer...
Tja, det är upp till dig... =) En "ren" racer är förstås optimal att tävla med, på bekostnad av komfort, utbyggnadsmöjligheter och livslängd. Ju smalare däck, desto mindre rullmotstånd men också mindre dämpning av vibrationer, vilket kan trötta ut en i längden. En racer har kort hjulbas (avstånd mellan hjulen) vilket gör den kvick i styrningen, kanske alltför kvick. Man har också bantat bort skärmfästen o dyl, och bromsarna klarar inte särskilt breda däck. Vad gäller nackspärr brukar man kunna träna upp sin nacke, hjälper inte det kan man höja styret t.ex genom att byta styrstam. Dessutom anses lättviktsmaterialen vara mer ömtåliga än t.ex stål. Så du bör bestämma dig ifall du vill ha en tävlingsmässig eller en mer praktisk cykel.

Nybörjarracer...
Äh klart killen skall ha en racer. Som att förklara de praktiska fördelarna av en volvo för en som vill köpa en porsche eller nåt. Det närmsta halvåret skall ju förhoppningsvis vara racervänligt också. Vill man pendla året runt krävs en annan hoj men de beslutet kan ju vänta.

Jag gillar pintan, tycker den är snygg på ett tidlöst vis, vilket kan vara trevligt om man vill sälja den om några år. Vad som känns tidlöst kanske ändrar sig från år till år iofs :-)

Nybörjarracer...
twse skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja, det är upp till dig... =) En "ren" racer är
> förstås optimal att tävla med, på bekostnad av
> komfort, utbyggnadsmöjligheter och livslängd. Ju
> smalare däck, desto mindre rullmotstånd men
> också mindre dämpning av vibrationer, vilket kan
> trötta ut en i längden. En racer har kort
> hjulbas (avstånd mellan hjulen) vilket gör den
> kvick i styrningen, kanske alltför kvick. Man har
> också bantat bort skärmfästen o dyl, och
> bromsarna klarar inte särskilt breda däck. Vad
> gäller nackspärr brukar man kunna träna upp sin
> nacke, hjälper inte det kan man höja styret t.ex
> genom att byta styrstam. Dessutom anses
> lättviktsmaterialen vara mer ömtåliga än t.ex
> stål. Så du bör bestämma dig ifall du vill ha
> en tävlingsmässig eller en mer praktisk cykel.

Innebär det att en Kronan cykel håller fler mil än en "tävlingracer"?
Det tror jag inte på. En racer klarar lätt 10-15000 mil och en Kronan kommer aldrig att rulla den distansen.

Nybörjarracer...
Haha, det har du helt rätt i ML, men det säger mer om märket Kronan än något annat. Har själv en Kronan ute i förrådet och den ser ut att åldras fort trots att den inte används. Jag tänkte mer på stålracer vs kolfiberracer, fast skillnaden i hållfasthet är kanske marginell, jag gillar stål helt enkelt... =)

Nybörjarracer...
Bra liknelse! =) Grejen är att jag själv för ett par år sedan var i Bäckis situation, jag strosade i en cykelbutik, förälskade mig i en enklare aluracer, köpte den och hade roligt på somrarna. Inget fel i det. Men nu håller jag på att bygga en Surly-historia istället, bara en aning mindre racermässig men mycket mer praktisk. Å andra sidan, hade jag varit praktiskt lagd i början så hade jag kanske trånat efter en renodlad racer nu istället?

Laagrrluv skrev:
> Äh klart killen skall ha en racer. Som att
> förklara de praktiska fördelarna av en volvo
> för en som vill köpa en porsche eller nåt.

Nybörjarracer...
twse skrev:
> Bra liknelse! =) Grejen är att jag själv för
> ett par år sedan var i Bäckis situation, jag
> strosade i en cykelbutik, förälskade mig i en
> enklare aluracer, köpte den och hade roligt på
> somrarna. Inget fel i det. Men nu håller jag på
> att bygga en Surly-historia istället, bara en
> aning mindre racermässig men mycket mer praktisk.
> Å andra sidan, hade jag varit praktiskt lagd i
> början så hade jag kanske trånat efter en
> renodlad racer nu istället?

Troligen, och hade du haft båda ville du nu ha en lättare/snyggare/nyare osv. Tyvärr är detta sant men ganska roligt oxå :)

Nybörjarracer...
Stålramar går att reparera hos en rambyggare men det finns inte så många i sverige.
Bredare däck än 28 mm behövs inte och fäste till skärmar finns på varje välsorterat byggvaruhus om du inte vill använda stripps.
Det är enbart vintertid som en cross är ett bättre val än racer, om man vill köra med dubbdäck.

Senast redigerad av en moderator:
Nybörjarracer...
båtbensbudet skrev:
> Troligen, och hade du haft båda ville du nu ha en
> lättare/snyggare/nyare osv. Tyvärr är detta
> sant men ganska roligt oxå :)

Jo, visst är det så. Bara man har en cykel som håller, passar ens kropp och är snabb på landsväg så har cykeln egentligen gjort sitt, resten sitter i huvudet... =)

Nybörjarracer...
Tack för tipset! Efter att ha pratat med säljaren är den 56cm
om man mäter från vevlagermitt till sadelstolpfästet,men 54 till
samma höjd som ovansida överrör??? Jag är 177cm...
Blir det för stort tro???

Nybörjarracer...
Bäckis skrev:
> Tack för tipset! Efter att ha pratat med
> säljaren är den 56cm
> om man mäter från vevlagermitt till
> sadelstolpfästet,men 54 till
> samma höjd som ovansida överrör??? Jag är
> 177cm...
> Blir det för stort tro???

Jag har årets Pinta i vad CykelCity kallar 54,5, jag är 176,5 med 85 i grenmått. Dom tyckte Pintas 56 är för stor, och jag håller med. Däremot vet jag inte hur dom mäter den.

Patrik

Nybörjarracer...
Ja, sadelstolpsfästet brukar sitta ett par cm ovanför toppröret, 56 cm är måttet du ska gå på. Den skulle nog kunna passa dig om du är 177 cm. Var noga med att du ska kunna stå grensle över toppröret utan att det slår i skrevet, och att sittställningen är bekväm, att du inte hänger alltför långt framåt.

Bäckis skrev:
> säljaren är den 56cm
> 177cm...

Nybörjarracer...
Bäckis skrev:
> säljaren är den 56cm
> 177cm...

Vad har du för grenmått? Ganska säker på att du ska ha en 54 alt 54,5 (årets Pinta).
Men har du 89 cm i grenmått så passar nog en 56:a bra.
Jag är 180 cm med 91 i grenmått. Jag ska inte ha samma som en som är lika lång och har 84 i grenmått.

Tillbaka
Topp