Nybörjarstigar i Västerort (08) ?

DarkMatter

Aktiv medlem
Som rubriken antyder funderar jag på om det finns några riktigt nybörjarvängliga stigar som går att nå lätt från västeort (Vällingby/Hässelby typ).
Jag är visserligen inte nybörjare på två hjul, långt därifrån, men jag har inte cyklat nåt stigliknande på säkert två decennier utom möjligen någon enstaka upptrampad sak här och där.
Det mest avancerade jag cyklat på sistone är Mälardalsleden från Lövsta till Görväln och sedan vägen som leder till Kalhäll (Fabriksvägen?).

Nu skulle jag vilja ta ut min Miyata på en tur någon dag för att se hur den rullar nu och det vore skoj att avvika från asfalten och gruset och prova något mer... stigigt...
Tänker att även om tekniken kommit långt sedan 90-talet så är den ju fortfarande en MTB och borde klara lite offroad i alla fall.

Finns det några lämpliga stigar (helst med inte alltför mycket rötter och stenar)?

Ta en titt på Trailforks efter de gröna stigarna. Men som Eveningstar skriver så tycker jag Järvafältet är perfekt för nybörjare också.

Hela Järvafältet. Massvis med stigar som passar från nybörjare. ?
Ta en titt på Trailforks efter de gröna stigarna. Men som Eveningstar skriver så tycker jag Järvafältet är perfekt för nybörjare också.
Trailforks verkar användbart. Tack för tipset!

Järvafältet är min absoluta favoritplats just nu fast då för grusvägarna då jag mer och mer går mot grushållet (från asfaltpendling, men mer om det en annan gång).
Dock är järvafältet en aning för långt bort för att jag ska vilja trampa dit på Miyatan. Men vi får se. Tack båda för det tipset hur som helst!

Nu har jag provat på Hummelmora litegrann. Upplevelsen kan väl sammanfattas med ett ord: Sketaskoj!

Trailforks var rätt bra att använda som referens, men jag hade lite knepigt att följa stigarna då jag behövde hålla ögonen på väg.. .eh, stigen, och inte på kartan, men det spelade ingen roll för det mesta.
Dock tycker jag att det är svårt att förstå vad för stig det handlar om. Tydligen tycker den att Mälardalsleden, som i mina ögon är en ren och skär grusväg, är en grön stig.
Men den tycker också att Gåsen är en grön stig och den är ju en riktigt stenig sak (fast jag _kan_ ha råkat åka fel...).
Kanske är det jag som är lite bakom flötet och inte har lärt mig hur stig-världen fungerar ännu ?
Sedan letade jag förgäves efter ingången norrifrån till Flöjten men jag tror jag misslyckades för jag hamnade mitt i skogen utan nån form av stig och fick bära ner cykeln till Sandviksslingan (blå bit på kartan).

Hur som helst, behöver utforska området fler gånger. Klart bra var det. Och bromsarna höll också!

cykel-hummelmra-20200918-1.jpg
cykel-hummelmra-20200918-3.jpg
cykel-hummelmra-20200918-karta.PNG

Stigarna innanför Sandviksspåret kan vara minst sagt svåra att hitta. Det behövs fler som åker på dem.
Men det finns några riktiga godbitar där.

Sandviks"kullen" har massor av kul, men många av de utmarkerade spåren är svåra att hitta då de är ett nät av små rådjursstigar där.
Graderingen på TF är minst sagt godtycklig, det är svårt att gradera naturstig. Jag har försökt göra en gradering som är så neutral som möjligt på de ca 200 stigar jag lagt upp i Görväln på TF. Det är bara att testa sig fram ?

Stigarna innanför Sandviksspåret kan vara minst sagt svåra att hitta. Det behövs fler som åker på dem.
Men det finns några riktiga godbitar där.
Sandviks"kullen" har massor av kul, men många av de utmarkerade spåren är svåra att hitta då de är ett nät av små rådjursstigar där.
Graderingen på TF är minst sagt godtycklig, det är svårt att gradera naturstig. Jag har försökt göra en gradering som är så neutral som möjligt på de ca 200 stigar jag lagt upp i Görväln på TF. Det är bara att testa sig fram ?

Ja, det såg att vara många fler små stigar än vad TF visade.
Nästa gång ska jag nog bara prova mig fram. Går det inte så är det ju bara att vända och prova en annan väg.
Mer avslappnat så tror jag.

Ett sätt att hitta stigar är att kolla strava heatmaps, filtrera på cykel, sen kan man pussla ihop en slinga av det.

Screenshot_20200918-171002.png

Du har en trevlig klassisk cykel! Själv körde jag lite skogsstigar med en odämpad Kona från 94 nu i somras. Uppgraderade med bredare riserstyre o feta däck (Nobby Nick) vilket gjorde mycket för känslan. Bor i Vällingby o cyklar gärna i Grimsta. Stigarna där är ofta tekniska men det finns släta rundor att göra. Särskilt runt skjutbanan.

Du har en trevlig klassisk cykel! Själv körde jag lite skogsstigar med en odämpad Kona från 94 nu i somras. Uppgraderade med bredare riserstyre o feta däck (Nobby Nick) vilket gjorde mycket för känslan. Bor i Vällingby o cyklar gärna i Grimsta. Stigarna där är ofta tekniska men det finns släta rundor att göra. Särskilt runt skjutbanan.
Samma ålder ungefär då! Min är troligtvis från 92, men lite osäker.
Tittar på att byta däck till något mer ändamålsenligt. De som sitter på nu var avsedda får asfaltpendling men har en ny cykel som fyller den funktionen. Funderar på SCHWALBE Black Jack eftersom min budget är i det närmaste obefintlig.
Vill byta styret också, men mest för att det gamla är lite dåligt skick.
Grimsta är ju i bakgården men jag blev lite avskräckt då det talas om cykelförbud.
Skulle gärna prova dock.

Samma ålder ungefär då! Min är troligtvis från 92, men lite osäker.
Tittar på att byta däck till något mer ändamålsenligt. De som sitter på nu var avsedda får asfaltpendling men har en ny cykel som fyller den funktionen. Funderar på SCHWALBE Black Jack eftersom min budget är i det närmaste obefintlig.
Vill byta styret också, men mest för att det gamla är lite dåligt skick.
Grimsta är ju i bakgården men jag blev lite avskräckt då det talas om cykelförbud.
Skulle gärna prova dock.
Det finns ju ett generellt stigcykelförbud i Stockholm. Men ingen bryr sig. I Grimsta finns ingen konflikt. Träffar sällan på folk längs stigarna. Bara på V-spåret ibland. Black Jack såg ju fett ut. Om 2.25 ryms. Annars finns det ju massor av 26” däck i gömmorna.

Det finns ju ett generellt stigcykelförbud i Stockholm. Men ingen bryr sig. I Grimsta finns ingen konflikt. Träffar sällan på folk längs stigarna. Bara på V-spåret ibland. Black Jack såg ju fett ut. Om 2.25 ryms. Annars finns det ju massor av 26” däck i gömmorna.
Ska ta och prova Grimsta då. Är ju närmast.
Ja, Black Jack verkar schysst, särskilt med tanke på priset. 2,25 kan bli svårt men det verkar finnas i 1,9 också och det borde gå.
Har 47 mm nu och det satt 47 mm MTB däck på innan.

Jag har några varianter av Continentals 26”-varianter liggande. De har +5 år på nacken, så risken är att de är lite väl torra.
Å andra sidan passar de bra in på din budget eftersom de är väldigt gratis om du hämtar dem i Skälby.

Jag har några varianter av Continentals 26”-varianter liggande. De har +5 år på nacken, så risken är att de är lite väl torra.
Å andra sidan passar de bra in på din budget eftersom de är väldigt gratis om du hämtar dem i Skälby.
Tackar ödmjukast för erbjudandet!
Om det är Skälby i Järfälla så rullar jag förbi i krokarna var och varannan dag.
Tar gärna en titt om det går!

Tillbaka
Topp