Nyckelbensluxation. Gör ont som fan..

Zwampen; din axel är nog läkt sedan många år och jag hoppas att det gick väl.

Skriver ändå då jag själv hamnade på den här sidan efter att googlat hook platta, så jag bidrar gärna med min erfarenhet.

Jag ådrog mig brutet nyckelben efter att ha panikbromsat på en racercykel (vilket jag ej är van vid) Konsekvens av panikbroms blev att bakhjulet stegrade rakt upp, jag for rakt ner i asfalten o cykeln hjulade vidare. Som tur var så fanns någon reflex som rullade huvudet åt vänster så primära smällen tog på baksidan på högra axeln.

Detta var för 2 månader sedan, och kirurg opererade in en hook platta för att få nyckelbenet på plats. Alternativt hade jag kunnat neka och låtit det självläka utan operation, vilket vid tal om operation var lockande.

Men nu känns det helt rätt. Hook plattan ska sitta kvar i 2 månader till, sedan tas bort,men den totala läketiden jämfört med att inte operera (lägga in en hook platta) blir mycket längre och förmodligen får ett större men.

/Niclas

Jag har full rörlighet och det känns mest obehagligt när nyckelbenet flyttar på sig. När jag ”borstar” bort något på högeraxeln med vänster så gör det lite ont. Ska förhoppningsvis träffa ortoped inom kort så får vi se ifall det blir konservativ behandling eller operation.
En annan fråga, hur känslig är axeln för liknande smällar? Man vill ju inte sluta med att stå på.
Tjena, jag slog av nyckelbenet i cykelolycka för 2 månader sedan, från första röntgen till operation så hade nyckelbenet flyttat på sig. Kirurgen påpekade detta.

Jag hoppas att du har fått för operation, för ifall nyckelbenet förflyttar sig efter skada så är nog operation bästa lösningen. Hur blev det?

Det beror på vad du menar med få ordning på axeln. Om det gör ont så finns det goda möjligheter att det går över. Mitt nyckelben petar upp mer än ditt efter en motorcykelolycka för ca 15 år sedan. Jag har inga men, men det är klart att det hade sett snyggare ut utan knölen.

Till mig sade de att de inte opererar om man inte har några men av det, det medför alltid en risk att operera.

Jag gjorde ingen direkt rehab men styrketränade å andra sidan regelbundet vid den tiden.
För 15 (20 år) sedan fanns inte tekniken att lägga in hook platta. Det var i princip endast på elitidrottare som ingrep gjordes.

Tillbaka
Topp