Nyckelbensluxation. Gör ont som fan..

Skenor o hook-plate har antagligen lite olika funktioner. Har sett flera inlägg om permanenta metallinslag och dom är nog lite annorlunda till formen. Så här ser hook-plattan ut och den är ju bara avsedd för temporärt bruk.

Bilagor

• hook.jpg
    hook.jpg
    6.4 KB · Besök: 1,002
skate skrev:
-------------------------------------------------------
> Skenor o hook-plate har antagligen lite olika
> funktioner. Har sett flera inlägg om permanenta
> metallinslag och dom är nog lite annorlunda till
> formen. Så här ser hook-plattan ut och den är
> ju bara avsedd för temporärt bruk.

Och nu är den på plats. Fy satan vad det värker.
Förbereder mig för första natten i soffan. HTFU...

Krya! Sitt still, knapra citodon och njut av Milan-San Remo

Jo en permanent platta är en platt fixtur som "ersätter/stagar upp" längs hela nyckelbenet. Titanplatta fick jag och rostfria skruvar. Hade hellre valt kolfiber och titanskruvar men läkaren skakade på huvudet.

Zvampen skrev:

>
> Och nu är den på plats. Fy satan vad det
> värker.
> Förbereder mig för första natten i soffan.
> HTFU...

Igår kånkade jag på vedkorg, baxade vattentank på släpet m.m. Saker som kändes omöjliga eller i alla fall oändligt långt borta när jag halvlåg och försökte hitta någon position att sova en stund dagarna efter operationen - i september. Nu är det två månader sedan jag tog bort hook-plattan och livet är normalt igen. Axeln funkar som den ska även om det är en resa kvar till styrka och full rörlighet.

Bra att dra ned på citodonen så fort det går. Jag kunde släppa dem efter tre dagar - mest av rädsla för att bli "hooked" även i det avseendet.

Jag tycker du har tagit rätt beslut, det kommer att vara jobbigt men som jag kan se det nu, helt rätt.

Krya!

Luxerade AC leden under en tävling i somras. Fortsatte på reservcykel men fick kliva av. Fanns lite mer som behövde tråcklas ihop. Cyklade efter 3 dagar och körde på. Gjorde ont som fan. Kunde inte sova på sidan på två månader.

Styrketräning och distraktion är bra.

skate skrev:
> Zvampen skrev:
>
> >
> > Och nu är den på plats. Fy satan vad det
> > värker.
> > Förbereder mig för första natten i soffan.
> > HTFU...
>
> Igår kånkade jag på vedkorg, baxade vattentank
> på släpet m.m. Saker som kändes omöjliga eller
> i alla fall oändligt långt borta när jag
> halvlåg och försökte hitta någon position att
> sova en stund dagarna efter operationen - i
> september. Nu är det två månader sedan jag tog
> bort hook-plattan och livet är normalt igen.
> Axeln funkar som den ska även om det är en resa
> kvar till styrka och full rörlighet.
>
> Bra att dra ned på citodonen så fort det går.
> Jag kunde släppa dem efter tre dagar - mest av
> rädsla för att bli "hooked" även i det
> avseendet.
>
> Jag tycker du har tagit rätt beslut, det kommer
> att vara jobbigt men som jag kan se det nu, helt
> rätt.
>
> Krya!

Tack för peppen!
Skönt att det funkar igen.
Ved och vattendunkar är precis vad jag skulle hålla på med i stugan i påsk..

I natt var första ggn jag försökte sova i min säng efter fyra nätter i soffan.
Gjorde visserligen ett försök i torsdags också men det fick jag avbryta efter tio minuter..
Jag sov ca 5 timmar men sen hade handen somnat och det värkte satan ute i axelmuskulaturen så det var bara att ta kudden och smyga upp i soffan igen. Det har stuckit i handen hela dagen men nu har det försvunnit till slut. Bara att attackera soffan igen några nätter innan nästa försök.
Antar att det är nån svullnad som är kvar i axeln och som klämmer på nerver.
Jag fick ingen Citodon utan några andra morfinpreparat som var dels långverkande och sen några snabbverkande. Dom snabba har jag lagt av med men fortsätter ett tag till med dom andra morgon och kväll.

Snart är det dags att avslöja den nya superpendlaren också.. :)

Jag pallade upp ett gäng kuddar i sängen så jag satt rejält bakåtlutad. En mindre kudde under låren för att hindra att man gled nedåt. Armen längs sidan och handen vilande i ljumsken. En sovstil som blev vana. Alt. ligga lite på vänster sida med kuddar i rad bakom ryggen så jag kunde tilta lite bakåt. Ett bra sätt att avlasta axeln. Ja, du lär ha tid att hitta egna knep.

Mitellan var mest jobbig - jag mådde bäst av att låta armen hänga, bara använda den som omväxling.

Du märker varje dag att det blir förändring, halvvägs till att ta bort stygnen, sen blir lättare att duscha osv

Superpendlaren? Om du skaffat liggcykel är det nog bra med axelskydd a la hockey. Med tre borrhål, skruvar och skrot i axeln är du inte speciellt slagtålig ; )

skate skrev:
>
> Superpendlaren? Om du skaffat liggcykel är det
> nog bra med axelskydd a la hockey. Med tre
> borrhål, skruvar och skrot i axeln är du inte
> speciellt slagtålig ; )

Njaa.. liggcykel blir det inte tal om. Och superpendlare kanske är att överdriva.
Men det blev en CruX pro carbon-ram med en överbliven 105-grupp, överblivet styre, styrstam, ny sadel och nya pedaler samt ett par Rose xeon 1850-hjul från den kraschade Rosen(som hade Mavic crossone med dubb på i krocken).
Vikt ca 8,8 kg med alu-hjulen och tunga Look-pedaler.

Bilagor

• CruX.jpg
    CruX.jpg
    64.7 KB · Besök: 167
Sådärja - då är det snart muck! Det var en helt annan grej med operation 2. Kändes riktigt vettigt redan när man vacklade ut från operation. Såpass att jag gick och käkade lunch på stan. Förstår att du ser fram emot det.

Jag tog ju bort den i januari. Har enligt eget tycke varit duktig och stretchat varje morgon för att komma igång och tänja upp armen bitvis. Har nu 100% rörlighet men en bit kvar till full styrka. Har ikväll vandrat runt på golfbanan och axeln fungerar precis lika bra som tidigare (ett annat sätt att beskriva det är att golfen är lika dålig som innan smällen..)

Varje gång jag sitter i bilen tänker jag på hur det var att försöka sträcka ut högerarmen efter något på sätet bredvid eller, fasa, försöka nå något i baksätet..

Hur har det gått med sovandet - halvsitta, kuddhögg?

Halvsittande i soffan 99% av tiden. Har sovit några nätter i stugan och där finns ingen vettig soffa. Och nån lördagsmorgon är det ju skönt att ligga me.. bredvid frun.

Att sträcka sig efter nåt är bland det överjävligaste jag varit med om. Det värker ner i hela armen och sitter i uppåt en timme ibland. Och fortfarande gör jag samma miss om och om igen. Senast idag. Hoppas verkligen att det där försvinner direkt.

Morrn, nu har du åtta dar kvar.
Jodå, det blir betydligt bättre med en gång - även om det maskeras lite av att dom är inne och skruvar ur skruvar och tråcklar ihop. Se till att du får med dig kroken. När du ser spetsen på den, den del som hållit yttre delen av axeln uppe, så förstår du varför det är obehagligt att lyfta armen utåt..

Ja shit, jag fick min krokplatta borttagen för ca 2mån sedan (krockade i oktober).
Vips så blev axeln som ny igen! Så jäkla skönt! Och operationen var ju en walk in the park jämfört med när de satte in plattan.

Visst, axeln var lite oflexibel, och sjukt svag. Kunde inte göra en enda armhävning. Men med försiktig träning med små hantlar återhämtade jag mig snabbt.

Igår var jag på klätterhallen för första gången sen olyckan, och inga problem alls! Förutom att jag var lite tjockare och väldigt mycket svagare förstås:)

Men jag fick inte ta med mig min platta!!! Jag blev grymt besviken. Nya rutiner här i Lund sade de. Hygienfaktorer.
Och jag frågade faktiskt om den var av titan. Men nehepp, inte ens det. Rostfritt stål.

Nåja, det gick bra till slut, och jag hoppas det blir detsamma för dig zvampen!

pirx skrev:
> Ja shit, jag fick min krokplatta borttagen för ca
> 2mån sedan (krockade i oktober).
> Vips så blev axeln som ny igen! Så jäkla
> skönt! Och operationen var ju en walk in the park
> jämfört med när de satte in plattan.
>
> Visst, axeln var lite oflexibel, och sjukt svag.
> Kunde inte göra en enda armhävning. Men med
> försiktig träning med små hantlar återhämtade
> jag mig snabbt.
>
> Igår var jag på klätterhallen för första
> gången sen olyckan, och inga problem alls!
> Förutom att jag var lite tjockare och väldigt
> mycket svagare förstås:)
>
> Men jag fick inte ta med mig min platta!!! Jag
> blev grymt besviken. Nya rutiner här i Lund sade
> de. Hygienfaktorer.
> Och jag frågade faktiskt om den var av titan. Men
> nehepp, inte ens det. Rostfritt stål.
>
> Nåja, det gick bra till slut, och jag hoppas det
> blir detsamma för dig zvampen!

+1

Det låter så bra! Tack.

Befriad..
Fast med viss besvikelse. Dom akuta smärtorna som kom av spetsen på kroken är borta, men det gör ändå jävligt ont att göra vissa rörelser. Fick några övningar, tex rörelser som "snöängel".
Den är bara att glömma. När armen passerar axelhöjd gör det nästan lika ont som med kroken på plats. Lägga handen upp mot skulderbladen, jo tjena.. Kommer knappt till svanken..
Stel och orörlig som om det var ett blått potensmedel i narkosvätskan. Fan!

Zvampen skrev:
> Befriad..
> Fast med viss besvikelse. Dom akuta smärtorna som
> kom av spetsen på kroken är borta, men det gör
> ändå jävligt ont att göra vissa rörelser.
> Fick några övningar, tex rörelser som
> "snöängel".
> Den är bara att glömma. När armen passerar
> axelhöjd gör det nästan lika ont som med kroken
> på plats. Lägga handen upp mot skulderbladen, jo
> tjena.. Kommer knappt till svanken..
> Stel och orörlig som om det var ett blått
> potensmedel i narkosvätskan. Fan!

Jag tror att rörelsemönstret kommer tillbaka ganska fort om man biter ihop och tränar som man skall. Har sett det hos dem som brutit sig, opererat osv. Hav förtröstan. Det löser sig.

Hasse#7 skrev:
> Jag tror att rörelsemönstret kommer tillbaka
> ganska fort om man biter ihop och tränar som man
> skall. Har sett det hos dem som brutit sig,
> opererat osv. Hav förtröstan. Det löser sig.

Så var det i alla fall för mig efter att de tagit ut min hookplatta. Den minst jobbiga av alla mina rehabiliteringar.

Zvampen skrev:
> Befriad..

> Den är bara att glömma. När armen passerar
> axelhöjd gör det nästan lika ont som med kroken
> på plats. Lägga handen upp mot skulderbladen, jo
> tjena.. Kommer knappt till svanken..
> Stel och orörlig som om det var ett blått
> potensmedel i narkosvätskan. Fan!

Såja, såja. Du har hållit armen hyfsat stilla i flera månader. Det tar lite tid att komma igång men smärtan kommer att ge sig snart. Att ens passera axelhöjd samma dag/dagen efter operation 2, var inget jag ens fantiserade om. Om du redan är i det läget bör det gå rätt fort när väl sår/stygn/skruvhål ger sig.
Fick du med dig kroken?

skate skrev:

> Såja, såja. Du har hållit armen hyfsat stilla i
> flera månader. Det tar lite tid att komma igång
> men smärtan kommer att ge sig snart. Att ens
> passera axelhöjd samma dag/dagen efter operation
> 2, var inget jag ens fantiserade om. Om du redan
> är i det läget bör det gå rätt fort när
> väl sår/stygn/skruvhål ger sig.
> Fick du med dig kroken?

Jodå, kroken är med hem.
Jag får väl ha lite tålamod då... ;)

FRI!

Lite klen i armen fortfarande men annars helt ok. Lite turer på semestern och nu är pendlingen återupptagen. Ännu lite fetare än i våras, men nu är det krig!
Fast först Mallis en vecka.. utan hoj.

Tackar ödmjukast för den här peppande tråden då jag numera ingår i samma klubb med nyckelbensbrottare och hookplatta. Jag opererade mig i torsdags och det här med att hitta en ställning att sova i är en lyx som jag förstår att jag inte kommer att se röken av på ett tag. Vad är era bästa överlevnadstips?

floors sa:
Tackar ödmjukast för den här peppande tråden då jag numera ingår i samma klubb med nyckelbensbrottare och hookplatta. Jag opererade mig i torsdags och det här med att hitta en ställning att sova i är en lyx som jag förstår att jag inte kommer att se röken av på ett tag. Vad är era bästa överlevnadstips?

Lär du sova på rygg. :) Du kan oxå lägga en kudde under axeln om du gillar att sova i framstupa sidoläge, för att stötta axeln.

Hej hookplattedagboken. Idag är jag inne på dag 8 efter operation och det är ju för fan helt vansinnigt vad ont det gör. Ett jävla malande hela tiden och dessutom hoppar axeln lite i vissa vinklar. Övertygad om att det här en metod de använder i olika säkerhetstjänster för att få ut känslig information.

Jag åkte på en grad 5-luxation då en taxi passade på att öppna dörren när jag cyklade förbi. Det verkar som att några av er blivit ombedda att deltaga i studien på St Göran. Jag ska bestämma mig om jag vill vara med inom ett par dagar. Har ni några synpunkter för/emot studien?

Hej!
Försöker återuppliva tråden här då =)
Var i järsvö och hoppade lite för mycket och har dragit på mig en klass 3-4 luxation.
Det verkar som att plattan verkar ge bäst resultat i länden om man utgår från denna tråd.
Är det någon som har några tips eller kan följa upp efter deras luxation / operation?
Måste ta beslut mkt snart ang operation eller ej.
Mycket tacksam för svar.
Mvh Johan

Bröt mitt nyckelben på två ställen så operation var enda alternativet.
Men jag skulle försöka undvika operation om det är möjligt.
Plattan märks, kan t ex inte ligga på den sidan och sova. Men så kan det säkert bli även utan operation.
Operationen var dessutom större än jag tänkte och rehaben tog tid.

Men jag har ingen erfarenhet av en luxation och rehab av en sån. Så där får nån annan fylla i.

Men är det du själv som ska avgöra om du ska opereras eller inte?

Senast ändrad:
johaniskogen sa:
Hej!
Försöker återuppliva tråden här då =)
Var i järsvö och hoppade lite för mycket och har dragit på mig en klass 3-4 luxation.
Det verkar som att plattan verkar ge bäst resultat i länden om man utgår från denna tråd.
Är det någon som har några tips eller kan följa upp efter deras luxation / operation?
Måste ta beslut mkt snart ang operation eller ej.
Mycket tacksam för svar.
Mvh Johan

Jag har platta i vänster axel sedan ett halvår. Full rörlighet och väldigt lite smärta i normala situationer. Viss smärta om jag ligger på vänster sida i sängen, men inget som stör alltför mycket.

Det tråkiga med plattan är att det känns som att det skaver under huden om jag har tung ryggsäck (typ 15 kg och uppåt). Kommer förmodligen att ta bort plattan på grund av detta, om det inte ger sig med tiden. Till saken hör att jag är benig, kanske skulle varit bättre med lite vadderande fett mellan hud och metall?

Hur som, lycka till oavsett beslut.

Senast ändrad:
Tack för svr!
Jadu.. det ligger i gråzonen eller vad det nu ska kallas.
De säger att de inte har så mkt forskning på området samt att det inte finns några bevis på vad som är bättre eller sämre när det gäller återhämtningen.
Lagom kul när man som lekman blir tvungen att ta sånt här beslut. Känns lite som man är ute och cyklar =P
Ska träffa några ortopeder till och sjukgymnast innan jag beslutar mig.
Uppdaterar lite hur det går så det finns mer att hämta för alla som råkar ut för härligheter...

Min hookplatta satt 3 till 4 månader sedan tog dom ur den. Gick väldigt bra.
Men en AC-luxation och inte nyckelbensluxation fick jag.
Grad 5 blev den klassad som. Bad om att få behålla skrotet så varsågod.

Bilagor

• 20170802_124505.jpg
    20170802_124505.jpg
    140.2 KB · Besök: 393
Senast ändrad:
NickPick sa:
Min hookplatta satt 3 till 4 månader sedan tog dom ur den. Gick väldigt bra.
Men en AC-luxation och brutet nyckelben är väl inte samma sak? I mitt fall var alla ligament av.
Grad 5 blev den klassad som. Bad om att få behålla skrotet.

AC-luxation är nyckelben ur led och trasiga ligament. Nyckelbensbrott är bara ett ben som gått av fint eller fult.

Drog själv en ac-luxation grad 2 och axel ur led på midsommar. För mig gäller det endast sjukgymnastik.

Kraschade på vänstern i februari med konstateras ac lux grad 3. Gick direkt till sjukgymnast och körde lite hårdare än rekommenderat. Efter 4 veckor var jag hos ortopeden och han konstaterade att den kunde nedgraderas till en grad 1. Började pendelcykla. Efter 6 veckor var jag tillbaka på skogscykeln och rehabade med att gå på händer och idag har jag inga större problem med rörlighet eller smärta. Bara om jag bär tungt på "knölen. Har gjort lika på högern sedan tidigare så jag var inte så oroad och visste att det skulle ordna sig med rätt mängd rörelse och träning.
Jobbigaste var att jag samtidigt rehabade en kollapsad fot, så jag kunde varken springa eller cykla på ett tag.

318D97AA-AB6E-49E7-B979-67DAFD207497.jpeg
BFE797B4-48EA-4EFE-B667-D8110BE8E838.jpeg
Drog min ac på endurot i Vallåsen i maj. Sjukvårdare på plats sa att det var en blödning. Läkaren en månad senare sa också att det var en blödning. För 2 veckor sedan röntgade jag axeln och det var en ac lux grad 3. Min fråga är, vet någon med erfarenhet ifall jag är sen ute för att få ordning på axeln? Jag har ju jobbat på som vanligt och hemma med att lägga sten på uppfarten med grävjobb och skyffla grus. Det var ju bara en blödning..

Jonte_B sa:
Drog min ac på endurot i Vallåsen i maj. Sjukvårdare på plats sa att det var en blödning. Läkaren en månad senare sa också att det var en blödning. För 2 veckor sedan röntgade jag axeln och det var en ac lux grad 3. Min fråga är, vet någon med erfarenhet ifall jag är sen ute för att få ordning på axeln? Jag har ju jobbat på som vanligt och hemma med att lägga sten på uppfarten med grävjobb och skyffla grus. Det var ju bara en blödning..

Jag fick en ac-lux grad 4 i april och blev diagnostiserad efter 4 timmar. Jag började rehab dagen efter.

Rehab är ju bra för att man ska kunna återfå full styrka, vilket du inte verkar ha problem av? Annars kan man operera långt senare, men det är mer kosmetiskt, eller om man fortfarande går och har ont efter ett halvår.

Ett tips är ju att besöka en sjukgymnast för bra rehabövningar.

Jag har också skyfflat en del sten, det kändes som bra träning (relaterat till skadan) faktiskt! Det tog dock 2 månader för mig innan sjukgymnasten gav mig okej att träna annat än gummiband.

Är du begränsad i styrka eller rörlighet?

Jag har full rörlighet och det känns mest obehagligt när nyckelbenet flyttar på sig. När jag ”borstar” bort något på högeraxeln med vänster så gör det lite ont. Ska förhoppningsvis träffa ortoped inom kort så får vi se ifall det blir konservativ behandling eller operation.
En annan fråga, hur känslig är axeln för liknande smällar? Man vill ju inte sluta med att stå på.

Jonte_B sa:
Jag har full rörlighet och det känns mest obehagligt när nyckelbenet flyttar på sig. När jag ”borstar” bort något på högeraxeln med vänster så gör det lite ont. Ska förhoppningsvis träffa ortoped inom kort så får vi se ifall det blir konservativ behandling eller operation.
En annan fråga, hur känslig är axeln för liknande smällar? Man vill ju inte sluta med att stå på.

Jag har fortfarande inte träffat ortoped, med däremot sjukgymnasten 5 gånger. Oftast så brukar man tydligen ge sjukgymnastik några månader och sen operera om man inte är tillbaka som vanligt.

Vet tyvärr inte hur känslig man blir.

bellasoda sa:
Jonte_B sa:

Jag har fortfarande inte träffat ortoped, med däremot sjukgymnasten 5 gånger. Oftast så brukar man tydligen ge sjukgymnastik några månader och sen operera om man inte är tillbaka som vanligt.

Vet tyvärr inte hur känslig man blir.

Tack för svar. Det blir spännande detta. Jag hatar rehab.

Jag lyckades med en AC-lux grad 3A bara dagar innan semestern :( riktigt tråkigt. Det gjorde ont att sova på den sidan i flera veckor. Men full rörlighet har jag och inga smärtor i övrigt. Fast det är ju inte snyggt, det sticker upp typ dubbelt så mycket som på bilden ovan. Men de säger att det bara är att träna så ska det bli bättre, så jag får sjukgymnastisera nu tre ggr i veckan :( sjukt tråkigt men har ett gym i närheten så det är inte sånt projekt att ta sig dit iaf.

Jonte_B sa:

Det beror på vad du menar med få ordning på axeln. Om det gör ont så finns det goda möjligheter att det går över. Mitt nyckelben petar upp mer än ditt efter en motorcykelolycka för ca 15 år sedan. Jag har inga men, men det är klart att det hade sett snyggare ut utan knölen.

Till mig sade de att de inte opererar om man inte har några men av det, det medför alltid en risk att operera.

Jag gjorde ingen direkt rehab men styrketränade å andra sidan regelbundet vid den tiden.

Tillbaka
Topp