Nyckelbensluxation. Gör ont som fan..
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
floors sa:Tackar ödmjukast för den här peppande tråden då jag numera ingår i samma klubb med nyckelbensbrottare och hookplatta. Jag opererade mig i torsdags och det här med att hitta en ställning att sova i är en lyx som jag förstår att jag inte kommer att se röken av på ett tag. Vad är era bästa överlevnadstips?
johaniskogen sa:Hej!
Försöker återuppliva tråden här då =)
Var i järsvö och hoppade lite för mycket och har dragit på mig en klass 3-4 luxation.
Det verkar som att plattan verkar ge bäst resultat i länden om man utgår från denna tråd.
Är det någon som har några tips eller kan följa upp efter deras luxation / operation?
Måste ta beslut mkt snart ang operation eller ej.
Mycket tacksam för svar.
Mvh Johan
Haha! Nä det blir inte nån direkt skillnad tror jag. Har väl inte oceaner av fett där heller men benig är jag inte.velovin sa:Till saken hör att jag är benig, kanske skulle varit bättre med lite vadderande fett mellan hud och metall?
NickPick sa:Min hookplatta satt 3 till 4 månader sedan tog dom ur den. Gick väldigt bra.
Men en AC-luxation och brutet nyckelben är väl inte samma sak? I mitt fall var alla ligament av.
Grad 5 blev den klassad som. Bad om att få behålla skrotet.
Titanskruvar är hårdvaluta på K&S :-)NickPick sa:Bad om att få behålla skrotet så varsågod.
NickPick sa:Jag editerade lite, men för sent.
emmer sa:Titanskruvar är hårdvaluta på K&S :-)NickPick sa:Bad om att få behålla skrotet så varsågod.
Jonte_B sa:Drog min ac på endurot i Vallåsen i maj. Sjukvårdare på plats sa att det var en blödning. Läkaren en månad senare sa också att det var en blödning. För 2 veckor sedan röntgade jag axeln och det var en ac lux grad 3. Min fråga är, vet någon med erfarenhet ifall jag är sen ute för att få ordning på axeln? Jag har ju jobbat på som vanligt och hemma med att lägga sten på uppfarten med grävjobb och skyffla grus. Det var ju bara en blödning..
Jonte_B sa:Jag har full rörlighet och det känns mest obehagligt när nyckelbenet flyttar på sig. När jag ”borstar” bort något på högeraxeln med vänster så gör det lite ont. Ska förhoppningsvis träffa ortoped inom kort så får vi se ifall det blir konservativ behandling eller operation.
En annan fråga, hur känslig är axeln för liknande smällar? Man vill ju inte sluta med att stå på.
bellasoda sa:Jonte_B sa:Jag har full rörlighet och det känns mest obehagligt när nyckelbenet flyttar på sig. När jag ”borstar” bort något på högeraxeln med vänster så gör det lite ont. Ska förhoppningsvis träffa ortoped inom kort så får vi se ifall det blir konservativ behandling eller operation.
En annan fråga, hur känslig är axeln för liknande smällar? Man vill ju inte sluta med att stå på.
Jag har fortfarande inte träffat ortoped, med däremot sjukgymnasten 5 gånger. Oftast så brukar man tydligen ge sjukgymnastik några månader och sen operera om man inte är tillbaka som vanligt.
Vet tyvärr inte hur känslig man blir.
Jonte_B sa:Drog min ac på endurot i Vallåsen i maj. Sjukvårdare på plats sa att det var en blödning. Läkaren en månad senare sa också att det var en blödning. För 2 veckor sedan röntgade jag axeln och det var en ac lux grad 3. Min fråga är, vet någon med erfarenhet ifall jag är sen ute för att få ordning på axeln? Jag har ju jobbat på som vanligt och hemma med att lägga sten på uppfarten med grävjobb och skyffla grus. Det var ju bara en blödning..