Nyfiken.

Nyfiken.
En fultysk är ett cykelmärke i Tyskland som inte designar/tillverkar egna ramar.
Dom beställer sina ramar från dom stora tillverkarna i Asien, sätter på egna klistemärken och komponenter och säljer dom sen som sina egna.

Ingen fel i det, oftast ok cyklar och riktigt bra priser.

Jag har ingen riktig koll på vilka märken det är, Cube och Radon tror jag, finns säkert fler.

En fulkines är en kolfiberram från någon ramfabrik i Kina som tillverkar/kopierar kolfiberramar.
Tyvärr så sätter dom ofta på klistermärken och lackar ramarna så att det ser ut som originalramar (typ Pinarello m.fl)

Nyfiken.
Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är motsvarigheten till en fultysk/fulkines?
>
> En Scott köpt hos LBS till överpris?

Motsatsen kanske du menar.

Nyfiken.
Tack för alla bra svaren.

Går det att ranka de olika tillverkarna? Skulle det vara möjligt att säga att detta är bättre än något annat. Egen utveckling, egen fabrik, egna ingenjörer osv. Är dyrast bäst?

1. Cannondale
2. LaPierre
3. Specilazed
4.
5.

Nyfiken.
Det vore troligen lika svårt att ranka som något annat och blir subjektivt. Modellprogram, produktionssiffror, täckning, mm går ju lätt att mäta men sen blir det svårt.

Innovation går också att mäta men det är svårt att värdera den.

Tyskarna försöker iaf med sina läsar-polls att lista ut hur strömningarna går på den subjektiva sidan men det blir ju Tyskland + en liten del av omgivningen och Canyon toppar nästan allt....

Dyrast är alltid bäst, se bara botique-märkena som säljer till vidskepliga rika män (http://faktoider.blogspot.se/2013/11/audiofili-vidskepliga-rika-man.html) och vad gäller stormärkena är det mycket marknadsföring och image som rankas.

Det är extremt svårt att göra en vettig bedömning om man inte haft eller provat drivor med cyklar. Jag har haft flera exemplar av samma modell av cykel, fast med olika komponentspec, olika ramstorlek och även årsmodell. Det är jätteskillnad mellan dem, och jag är långt ifrån att hitta kärnan i den mixen och nöjer mig tillsvidare med att titta på geometrin. :)

Nyfiken.
Begreppet fultysk börjar väl så smått bli överspelat. Fintysk passar bättre, dvs väl komponerade tyska märken till rimligare pris än sina amerikanska konkurrenter. Exempel på märken: Cube, Radon, Poison, Drössiger, Ghost, Bergamont. De brittiska motsvarigheterna är On-one, Planet X och Vitus. Dessa tycker jag oftast är sämre specade dock.

Nyfiken.
Glöm inte pärlan bland fultyskar - Canyon.
T.o.m. så att jag bara kallar Cayons MTB för fultüskar. Väghojjarna av samma märke är fintyskar.

Nyfiken.
Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> En fultysk är ett cykelmärke i Tyskland som inte
> designar/tillverkar egna ramar.
> Dom beställer sina ramar från dom stora
> tillverkarna i Asien, sätter på egna
> klistemärken och komponenter och säljer dom sen
> som sina egna.
>

Då är White en äkta fulnorsk :)

http://whitebikes.se/