Nyhet från Trek?!

Nyhet från Trek?!
Oskar sa:
Sixten Fors sa:
Klavikel sa:
Sätter en månadslön på att det är en ny standard... ?
Ny icke-standard menar du väl, som ingen någonsin efterfrågat
BongoBoost 5x163 QR bakram?
PressFit BB39.7 vevlagerhylsa?
Non-ISO zero-Speed Decoupler v2.0b?
Fast det var väl Trek som lanserade Boost 148; ditt främsta runkobjekt.
Jo då, Boost 148 (anno 2014) blev riktigt bra.
Trek gör absolut bra saker också, driver utveckling framåt, och många av deras cyklar är riktigt fina.

Nyhet från Trek?!
Nyhet från Trek?!
det var c:a 30 år sedan trek lanserade sin nuvarande kolfiber och i källkoden heter bannern "xd teaser". d:et kanske står för dyneema. en kolfiber-dyneema-hybrid som är mer tålig mot krascher och slag än vanlig kolfiber vore praktiskt, för de som har pengar.

xdteaser.png

Nyhet från Trek?!
Eftersom bilden verkar föreställa någon form av väv och att det är den största förändringen sedan (materialet) kolfiber så är det rätt låga odds på en grafen-förstärkt kolfiberram. Grafenet tillsätts till väven tillsammans med epoxin i pulverform då det är mer eller mindre omöjligt att tillverka större flak av det. Det hakar då i kolet i kolfiberväven och gör det ännu starkare. Teoretiskt sätt kan man göra en exakt likadan ram som idag men som väger 350g. Men istället för att göra ramen så lätt så kan man göra den dubbelt så stark istället. Eller mer aero. Eller bygga in sensorer för kraftmätning och dylikt då grafen leder ström. Finns ett toppenreportage om det här från GCN:

Nyhet från Trek?!
Mathias sa:
Eftersom bilden verkar föreställa någon form av väv och att det är den största förändringen sedan (materialet) kolfiber så är det rätt låga odds på en grafen-förstärkt kolfiberram. Grafenet tillsätts till väven tillsammans med epoxin i pulverform då det är mer eller mindre omöjligt att tillverka större flak av det. Det hakar då i kolet i kolfiberväven och gör det ännu starkare. Teoretiskt sätt kan man göra en exakt likadan ram som idag men som väger 350g. Men istället för att göra ramen så lätt så kan man göra den dubbelt så stark istället. Eller mer aero. Eller bygga in sensorer för kraftmätning och dylikt då grafen leder ström. Finns ett toppenreportage om det här från GCN:

Och kolfiber leder inte ström då menar du?

Nyhet från Trek?!
Bengt-re sa:

Jo, men inte speciellt bra. Rena kolfiberark leder ström då de innehåller fragment av grafit som leder ström bra - lite sämre än metall har jag för mig att jag har läst. Häller du sedan på ett epoxy-resin över hela kolfiberarket så minskar ledningsförmågan avsevärt. Grafen är endimensionella ark av grafit och leder ström exeptionellt bra, 40% bättre än koppar till och med. Så med tillräckligt mycket grafenpulver i en ram så kan man rent teoretiskt (jag har inte läst om det fungerar) kunna använda själva cykelramen i det här fallet som en ledare. Eventuellt bygger man in kanaler av grafen som ledare. Det verkar som om Dassi har något på gång där. Det som är rätt coolt är att de endast har 1% grafen i sin ram för att kunna minska vikten med 30%. Det räcker med det när man har ett ämne som är 200x styvare än stål.

Nyhet från Trek?!
Mathias sa:
Bengt-re sa:

Jo, men inte speciellt bra. Rena kolfiberark leder ström då de innehåller fragment av grafit som leder ström bra - lite sämre än metall har jag för mig att jag har läst. Häller du sedan på ett epoxy-resin över hela kolfiberarket så minskar ledningsförmågan avsevärt. Grafen är endimensionella ark av grafit och leder ström exeptionellt bra, 40% bättre än koppar till och med. Så med tillräckligt mycket grafenpulver i en ram så kan man rent teoretiskt (jag har inte läst om det fungerar) kunna använda själva cykelramen i det här fallet som en ledare. Eventuellt bygger man in kanaler av grafen som ledare. Det verkar som om Dassi har något på gång där. Det som är rätt coolt är att de endast har 1% grafen i sin ram för att kunna minska vikten med 30%. Det räcker med det när man har ett ämne som är 200x styvare än stål.

200x styvare? Hmmm... Hur mäter du då? Young modulen är 5 gånger högre enligt de tabeller jag har tillgång till.

Kolfiber även som färdig produkt leder ström bra. Kapad/vattenskuren kant som du kontakterar med fabric over foam list ger helt utmärkt kontakt med kontaktresistans på långa mOhm mot passiviserade aluminiumdetaljer och duger gott som EMC skärm. Med vissa förbehåll iofs.

SWE-DISH gör ju antennspeglar i kolfiber så helt oduglig är det ju inte....

https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIBhAB&usg=AOvVaw28VICEfwA82DpB_42g5f2w

Bilagor

• SmartSelect_20190304-184457_Chrome.jpg
    SmartSelect_20190304-184457_Chrome.jpg
    106 KB · Besök: 71
Nyhet från Trek?!
Jag är knappast en auktoritet på ämnet så jag återberättar bara vad jag läst.

“The stiffness of graphene is literally ‘off the chart’ when compared to other classes of material,” Hone told physicsworld.com. “This is thanks to both the covalent carbon-carbon bonds in graphene as well as the absence of any defects in the highest stressed portion of the graphene films.” [...]
“To put things in perspective: if a sheet of cling film (which typically has a thickness of around 100 µm) were to have the same strength as pristine graphene, it would require a force of over 20,000 N to puncture it with a pencil,” he explained. “That is the force exerted by a mass of 2000 kg, or a large car!”

Och han som säger så är en forskare på Columbia University. Länk ovan.

Styrkan gentemot stål och mängden grafen i kolfibermixen är hämtade från Dassis hemsida. Just talet 200x starkare än stål finns på andra ställen att läsa, men det kanske är draghållfasthet som avses.

Nyhet från Trek?!
Mathias sa:
Jag är knappast en auktoritet på ämnet så jag återberättar bara vad jag läst.

“The stiffness of graphene is literally ‘off the chart’ when compared to other classes of material,” Hone told physicsworld.com. “This is thanks to both the covalent carbon-carbon bonds in graphene as well as the absence of any defects in the highest stressed portion of the graphene films.” [...]
“To put things in perspective: if a sheet of cling film (which typically has a thickness of around 100 µm) were to have the same strength as pristine graphene, it would require a force of over 20,000 N to puncture it with a pencil,” he explained. “That is the force exerted by a mass of 2000 kg, or a large car!”

Och han som säger så är en forskare på Columbia University. Länk ovan.

Styrkan gentemot stål och mängden grafen i kolfibermixen är hämtade från Dassis hemsida. Just talet 200x starkare än stål finns på andra ställen att läsa, men det kanske är draghållfasthet som avses.

Läs inte flummiga texter....

Läs tabeller med materialdata om det är det som är intressant. Styrkan är hög, men blanda inte ihop det med elasticitetsmodul. Materialet ÄR potentiellt spännande, men blir fånigt att dra buzzwords och reklamsslogans som i bästa fall är rena ihopblandningar eller rent hittepå.

Sen har det visat sig vara svårt att utnyttja materialet trots all hype, men förr eller senare hittar det nog någon tillämpning där det är praktiskt och ekonomiskt försvarbart. Dock är jag inte säker på att den tillämpningen är cykelramar även om det vore kul.

Nyhet från Trek?!
Har från en säker källa hör att det är något helt revolutionerande för att fira ett jubileum, det är OCLV som skall firas.

Tydligen har man anlitat Gary Fisher för att designa en heldämpad aero racer med en ny BB standard och 30tums hjul, så nu kan vi kasta bort allt vi haft och köpa nytt igen.

Nyhet från Trek?!
Glöm grafen. De kommer göra en ram av bio-komposit eller en hybrid mellan det och kolfiber.

Om man kollar på den engelska versionen av samma reklambild...

Untitled.png

Så står det "This one matters more". Vilket hintar om att materialet har större betydelse än att bara vara ett bra material. Kanske något som är bra för miljön? Är det därför fibrerna på bilden är gröna och inte svarta (det är dessutom inte ett grafen-mönster man ser i bilden) ? Är det månne en organisk ersättare till kolfiber? En biokomposit baserad på lin eller hampa kanske? Porsche använder en lin-komposit till sin vinge...

p19-0014-a3-rgb-1546872794.jpg

https://www.roadandtrack.com/motorsports/a25776025/porsche-natural-fiber-718-cayman-gt4-clubsport/

Det som talar mot att det är en komposit som är lin-baserad är att det visserligen har grymma vibrationsdämpande egenskaper men är sämre ur strukturell synvinkel. Därför använder Porsche det endast till saker som inte är bärande, som vingar och dörrar. Men då en cykelram inte har samma belastningskrav som en bil så kanske det räcker för cykeländamål? Eller så blir det en hybrid mellan kolfiber och biokomposit. Kanske man kan få de vibrationsätande egenskaperna hos en bio-komposit och styvheten från kolfiber? Då får man nästan samma egenskaper som titan.

Och titta vad jag lyckades gräva fram på nätet. En En vetenskaplig artikel från 2017 som verkar bang-on. Speciellt sista stycket. (Flax är då lin på svenska, Som i linfrö.)

"Design and manufacturing of a hybrid flax/carbon fiber composite bicycle frame"

Abstract
Carbon fiber composite frames were first used in Tour de France in 1986. With recent growth in research and development of composite frames, carbon fiber composites have become more popular in bicycle industry where lightweight and high stiffness are of upmost importance. Unfortunately, carbon fiber is expensive and has low impact toughness. One method of overcoming this shortcoming is to hybridize carbon fiber with natural fibers such as flax. The benefit of using hybrid composites is that the advantages of one type of fiber can overcome the disadvantages of the other type of fiber. As a result, a balance in cost, performance, and sustainability could be achieved through proper composite material design. In this study, carbon fiber was hybridized with flax fiber in an effort to manufacture a bicycle frame with the high-performance characteristics of carbon fiber and low cost and renewability of flax fiber. In addition, vibration damping properties of flax fiber will result in a more comfortable ride. The results of mechanical tests of the frame material revealed that the manufactured frame possess similar or higher stiffness and strength as commercially available carbon, titanium, and aluminum frames while exhibiting superior vibration damping properties. All these were achieved with a lower cost compared to carbon composite frames while maintaining 40% biocontent."

Och de kommer inte vara först ut. Italienska Billato gjorde en redan 2008.
http://cozybeehive.blogspot.com/2008/01/bio-composite-race-bicycle-part-1.html

Senast ändrad:
Nyhet från Trek?!
Mathias sa:
... Därför använder Porsche det endast till saker som inte är bärande, som vingar och dörrar. Men då en cykelram inte har samma belastningskrav som en bil så kanske det räcker för cykeländamål? ...
Med tanke på hur många kilos tryck en vinge utsätts för så skulle jag iaf tro att en cykelram mycket väl skulle kunna konstrueras med samma typ av material, men det är ju en ren gissning. En vinge på en bil och en cykel delar inte så många egenskaper (eller syfte för den delen) att det går att göra ett sådant antagande rakt av.

Nyhet från Trek?!
Enligt en Trek anställd på mtbr:
Let's just say, it is something for everyone and it will change a standard that has been accepted for years. That is all I can and shall say until the 19th!

Nyhet från Trek?!
Enligt rykten har 3st samarbetande företag i Norrland sålt några patent till ett amerikanskt företag.
Bland annat ryktas det om 3D-skrivning av någon ny miljövänlig plasttyp med biologisk armering framställd av restprodukter från papperstillverkning.
I affären ingår även ett kontrakt på 20 st enorma skrivare anpassade för löpande tillverkning i hög hastighet 24/7. Skrivarna ska tillverkas av ett svenskt företag som levererar militär utrustning globalt.
De sålda patenten innefattar enligt rykten även en box-konstruktion som tidigare testats i cykeltillverkning innan rätt material och tillverkningsmetod var möjlig att använda i serieproduktion.

Denna nya tillverkningsmetod har tydligen utvecklats med tanke på ett militärt användningsområde under de senaste 10 åren, men då projektet tagit en ny bana för att kunna stå emot värme bättre så säljs vissa delar av projektet till civila ändamål.

Källa: En av mina vänner känner en som praktiserar på ett bolag som jobbar med logistik och service globalt.

.

.nedårt i ggälni eragidit tsäl gaj tta retfe reisatnaf åp daresab ngöl ner rä edneåtsnavO

.

Tillbaka
Topp