King_Lake
Aktiv medlem
Nyhet från Trek?!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ny icke-standard menar du väl, som ingen någonsin efterfrågatKlavikel sa:Sätter en månadslön på att det är en ny standard... ?
Sixten Fors sa:Ny icke-standard menar du väl, som ingen någonsin efterfrågatKlavikel sa:Sätter en månadslön på att det är en ny standard... ?
BongoBoost 5x163 QR bakram?
PressFit BB39.7 vevlagerhylsa?
Non-ISO zero-Speed Decoupler v2.0b?
Jo då, Boost 148 (anno 2014) blev riktigt bra.Oskar sa:Fast det var väl Trek som lanserade Boost 148; ditt främsta runkobjekt.Sixten Fors sa:Ny icke-standard menar du väl, som ingen någonsin efterfrågatKlavikel sa:Sätter en månadslön på att det är en ny standard... ?
Oskar sa:Sixten Fors sa:Ny icke-standard menar du väl, som ingen någonsin efterfrågatKlavikel sa:Sätter en månadslön på att det är en ny standard... ?
Fast det var väl Trek som lanserade Boost 148; ditt främsta runkobjekt.
Det går ju även det utmärkt att 3D-printa.Ultralite sa:Kevlar...
Klavikel sa:Sätter en månadslön på att det är en ny standard... ?
Mathias sa:Eftersom bilden verkar föreställa någon form av väv och att det är den största förändringen sedan (materialet) kolfiber så är det rätt låga odds på en grafen-förstärkt kolfiberram. Grafenet tillsätts till väven tillsammans med epoxin i pulverform då det är mer eller mindre omöjligt att tillverka större flak av det. Det hakar då i kolet i kolfiberväven och gör det ännu starkare. Teoretiskt sätt kan man göra en exakt likadan ram som idag men som väger 350g. Men istället för att göra ramen så lätt så kan man göra den dubbelt så stark istället. Eller mer aero. Eller bygga in sensorer för kraftmätning och dylikt då grafen leder ström. Finns ett toppenreportage om det här från GCN:
Och kolfiber leder inte ström då menar du?
Bengt-re sa:Och kolfiber leder inte ström då menar du?
Mathias sa:Bengt-re sa:Och kolfiber leder inte ström då menar du?
Jo, men inte speciellt bra. Rena kolfiberark leder ström då de innehåller fragment av grafit som leder ström bra - lite sämre än metall har jag för mig att jag har läst. Häller du sedan på ett epoxy-resin över hela kolfiberarket så minskar ledningsförmågan avsevärt. Grafen är endimensionella ark av grafit och leder ström exeptionellt bra, 40% bättre än koppar till och med. Så med tillräckligt mycket grafenpulver i en ram så kan man rent teoretiskt (jag har inte läst om det fungerar) kunna använda själva cykelramen i det här fallet som en ledare. Eventuellt bygger man in kanaler av grafen som ledare. Det verkar som om Dassi har något på gång där. Det som är rätt coolt är att de endast har 1% grafen i sin ram för att kunna minska vikten med 30%. Det räcker med det när man har ett ämne som är 200x styvare än stål.
Vibrator.Ustzeust sa:Elcykel med variator!
DRQ96 sa:Titta på UTS (ultimate tensile strength).
Där ligger stål typiskt mellan 400-950 MPa och grafen på ca 135000...
Bengt-re sa:DRQ96 sa:Titta på UTS (ultimate tensile strength).
Där ligger stål typiskt mellan 400-950 MPa och grafen på ca 135000...
Och vad har det med styvhet att göra?
Mathias sa:Jag är knappast en auktoritet på ämnet så jag återberättar bara vad jag läst.
“The stiffness of graphene is literally ‘off the chart’ when compared to other classes of material,” Hone told physicsworld.com. “This is thanks to both the covalent carbon-carbon bonds in graphene as well as the absence of any defects in the highest stressed portion of the graphene films.” [...]
“To put things in perspective: if a sheet of cling film (which typically has a thickness of around 100 µm) were to have the same strength as pristine graphene, it would require a force of over 20,000 N to puncture it with a pencil,” he explained. “That is the force exerted by a mass of 2000 kg, or a large car!”
Och han som säger så är en forskare på Columbia University. Länk ovan.
Styrkan gentemot stål och mängden grafen i kolfibermixen är hämtade från Dassis hemsida. Just talet 200x starkare än stål finns på andra ställen att läsa, men det kanske är draghållfasthet som avses.
Med tanke på hur många kilos tryck en vinge utsätts för så skulle jag iaf tro att en cykelram mycket väl skulle kunna konstrueras med samma typ av material, men det är ju en ren gissning. En vinge på en bil och en cykel delar inte så många egenskaper (eller syfte för den delen) att det går att göra ett sådant antagande rakt av.Mathias sa:... Därför använder Porsche det endast till saker som inte är bärande, som vingar och dörrar. Men då en cykelram inte har samma belastningskrav som en bil så kanske det räcker för cykeländamål? ...
Raggamuffin sa:Med lite tur är det kanske en annan gänga på pedalerna - det hade ju varit ett fantastiskt lyft för "everyone".
Äh, VEB Sachsenring kom ju med Trabant (eller AWZ P70 snarare) redan 1955...Mathias sa:Och de kommer inte vara först ut. Italienska Billato gjorde en redan 2008.
http://cozybeehive.blogspot.com/2008/01/bio-composite-race-bicycle-part-1.html