Nyrengjorda skivbromsar tar ingenting...

Hej! Är ny på forumet och amatörcykelmekare. Har haft en del problem med bakbromsen (mekaniska skivbromsar) att den tagit dåligt och har efter olika tips tagit loss bromsbeläggen och sandpapprat dessa noggrant samt rengjort både skivan och beläggen med Bräkleen och putsat med ren trasa.

När jag nu bromsar tar de verkligen ingenting, 0%! Märks inte ens att man bromsar.

Både beläggen (som har mycket kvar) och skivan är original och ska passa bra ihop.

Vad är det som kan vara felet att de inte tar ens en gnutta?

Tack på förhand!
//Jocke

Tack för förslag!

1. Ja, vajern är tillräckligt spänd.

2. Var och kikade på bromsarna nu och mycket riktigt så kommer inte riktigt båda beläggen in mot skivan! Det belägg som rör sig kommer in mot skivan, men så hörs ett lite knick (som att den tar emot något) så kommer den inte längre och kan därför inte pressa skivan mot det andra belägget.

3. Jag har shimano mekaniska skivbromsar, oklart vilken modell. Bromsbeläggen är magnetiska som man bara för in så sitter dem.

Någon som har förslag på varför detta "knick-ljud" uppstår och varför inte belägget kan tryckas fram mer? (Har justerat så att skivan ska ligga mitt mellan beläggen genom att lossa de 2 skruvarna ovan och nedan bromsbeläggen så bromsen blir "lös" och sedan bromsat medans jag skruvat fast bromsen igen.)

Tack igen! Sorry om man är rookie på detta, men man lär sig! ;)

Senast ändrad:
Är beläggen utslitna så kommer du inte att lyckas justera till detta, byte är då ett måste.

På insidan, mot ekrarna finns det en justerskruv för det inre belägget, justera in det så nära skivan som det går utan att det skrapar. Sen så justerar du det andra belägget också så nära det går.

Beläggen har mycket marginal kvar, uppskattningsvis 2mm så det bör väl räcka?

Ska prova skruva in de inre belägget och sedan justera det andra belägget. Återkommer imorgon hehe, tack för tipsen! :)

Kan du ta lite foton på din setup?

Får du samma resultat om du använder fingrarna att dra i armen på bromsoket? (gissar du bara använder handtaget)

Glöm heller inte att du kommer ha galet dålig bromsverkan med ett nyslipat belägg, innan det är inkört. Anliggningsytan blir nämligen mycket mindre på en skrovlig yta då det bara är "topparna" som ligger an mot skivan. Det tar alltså ett antal rejäla inbromsningar innan du får normal bromsverkan.

Detta gäller förstås först när du justerat klossarna så att de verkligen nyper ordentligt.

Din broms är trasig.

Vid det klick du hör så upphör det rörliga belägget att trycka. Jag har sett detta på många mekaniska bromsar, primärt Tektro.

Byt ok och var glad. :)

Om bara en av kolvarna/beläggen är rörligt så måste du justera denna så att det orörliga belägget nästan ligger mot skivan.
Lämna in till verkstad om du tycker det är skitsvårt.
Sen vad gäller rengöring av bromsskivor, jag lärde mig nyligen använda en dessertbrännare på skivan efter rengöring med t.ex. Bräkleen och trasa... gjorde underverk mot missljud och grymt bra bromseffekt direkt. Tänk på att det spelar ingen roll hur ren skivan är om klossarna är flottigare än Kim Kardashians bakdel.

Lycka till

Tack för alla era tips! Uppskattas verkligen!

Har nu lyckats identifierat problemet (lite pinsamt kanske, have mercy...) och felet är att ena "piston"/kolven som rör sig är för långt intryckt. (När jag tog lös bromsbeläggen hörde jag att man med en mjuk plastbit kunde trycka in "pistonen" i sitt grundläge för att underlätta löstagningen av beläggen) Detta gör att "bromsarmen" eller vad man kallar det når sitt max och tar i bromsoket så bromsbeläggen inte kan föras längre mot varandra.

Så, vet någon hur man kan få piston/kolven att få ett startläge längre in?

Tack på förhand!

Kanske formulerade mig otydligt, jag vill alltså att kolven ska starta i ett mer centrerat läge så den startar närmare bromsskivan så inte bromsarmen ska behöva roteras så mycket vid bromsning.

Skruva in det andra bromsbelägget, och centrera om oket, så att ditt första belägg kommer närmre skivan i ursprungsläget.

Jag har ingen koll på Shimanos mekaniska skivbromsar, men nånstans på oket borde det stå vad dina Shimanobromsar heter (BR-nånting). Då borde du kunna hitta en manual utan större problem, och där borde det stå precis hur man justerar in/ut beläggen. D
etta är förutsatt att det går att justera beläggens läge på dina bromsar, vissa mekaniska skivbromsar har ingen justering utan man flyttar oket för att justera innerbelägget och sen använder man vajerspänningen för att justera ytterbelägget (och då är de förmodligen trasiga om de inte klämmer tajt nog även om bromsarmen är i botten).
Tycker förresten det låter konstigt att trycka tillbaka kolvarna på mekaniska skivbromsar, du har inte tryckt sönder nåt?

Senast ändrad:
Låter som om kolven måste röra sig utanför sitt arbetsområde, köp nya klotsar som är tjockare, det borde lösa ditt problem.

Problemet är nu fixat och bromsarna fungerar bättre än någonsin efter all rengöring i tron om att det var problemet haha! :D

Tack Xuestor, jag gjorde som du sa och skruvade in det stationära belägget, centrerade om oket och vips fungerade det perfekt!

Och tack till alla er andra för era tips! Ni är grymma allihop! :D

Charmen med happy. TS får förkalat för sig att han måste köpa nya belägg eller till och med nytt ok, när det var en simpel justeringsfråga.

Det gäller att sålla i de råd man får av experterna på happy...

mikaeljc skrev:
-------------------------------------------------------
> Charmen med happy. TS får förkalat för sig att
> han måste köpa nya belägg eller till och med
> nytt ok, när det var en simpel justeringsfråga.
>
> Det gäller att sålla i de råd man får av
> experterna på happy...

Efterklokhetens lättillgängliga sötma sätter fart på snålvattnet hos vissa...

Tillbaka
Topp